lördag 6 november 2010

Livet är fyllt av outgrundligheter och jag,

- den 6 november 2010, kl 19:32

förstora
jag är sysselsatt med det tvivelaktiga nöje, som tycks förena människa och ekorre.

Det segdragna rensningsarbetet, som visserligen gått framåt i maklig takt, är tämligen tidskrävande och känns bitvis, som om någon försett mig med en tesked i handen, placerat ut mig vid havet och ber mig med uppmanande stämma:

- Gun, ös på! Ös på!

Det blir någon form av ett möte med mig själv och allt som en gång varit. Mötet med mina egna tankebanor och den jag en gång var. Så mycket som har hänt längs vägen.

Den här gången har jag bestämt mig för att göra rensningen så grundlig, att jag aldrig mer kommer att behöva sitta i denna position en enda gång till i livet och skulle jag nu hamna med näsan plötsligt i konstant uppåtläge, skall arvingarna inte heller behöva fundera vad vissa lådor, boxar, askar etc. innehåller. Det skall kunna ses med en enda gång, alltså skall det bli lätta beslut att ta: seconhandaffär/insamling, affektion/nostalgi för vidare förvaring, eller helt sonika återvinningsstationen.

För att inte ha en massa synlig röra i vardagsrummet, gjorde vi helt sonika om hela den fönsterlösa kortsidan av vardagsrummet för en massa år sedan. Det blev en hel hop praktiska hyllplan och tre stora skjutdörrar, från golv till tak. Skjutdörrar som döljer alla hyllplan och dess innehåll. Det blev en himla bra lösning, som fick en mycket praktiskt multifunktion. Länge satt jag nu och kikade in på travarna, som stod längst ner med vinylskivor. Skulle jag bara avföra dem ur det totala innehavet av prylar? Även om det nu måste vara många år sedan jag släpade fram en vinylskiva och lade den på grammofonen, blev det ingen nådastöt denna gång heller. Synd att det är så himla långt till "Vinylmostret", tillika popsnöret Håkan, sedan många år tillbaka även han i förskingringen. I Holmsund har han mycket av vinyl. Han har enligt bildbevis förskansat sig i ett helt hus fyllt av vinyl. http://fittcp.com/~vinylmonstret/vinylmonstret__skivor_till_salu.html

Lite nostalgiska stenkakor trängs också i mitt egna vinylinnehav, inklämd mellan felfri Rolling Stonessamling. Fastän en av stenkakorna omvandlade jag till en badrumsklocka, efter ett besök hos gubbdagiset "Claes Ohlsson", där de sålde urverk och klockvisare. Den stenkakan är en av min mammas glada operettsånger, som hon brukade kvittra fram, när hon stod och målade någon ny tavla.

När jag sitter och ser den ena kassen efter den andra fyllas av sånt, som skall gå till återvinningsstationen, kan jag ändå inte låta bli att fundera: Vad är det som får människan att samla på sig så mycket, att det blir helt obegripligt mycket prylar, när man går igenom saker och ting, även om det ständiga rensandet och plockandet fortgår.

Jag tänker på kvinnorna på Sagsjöanstalten, när de kom för att göra en ny volta. Många av dem hade hela sitt liv nedpackade i stora plastbagar med dragkedja. De mer "företagsamma" hade också en bag med "nyttiga" verktyg. Även om det sannerligen inte är något att stå efter, att vara hemlös, måste det ändå betyda att man kan färdas lätt i livet.

För att inte tala om gamla bouppteckningar, som jag letat fram ur tingsrättens källararkiv. I dagens läge skulle det vara en omöjlighet, att nedteckna en sådan bouppteckning. Där stod ordagrant hela hemmets innehåll inkl. personliga tillhörigheter. Inte ägde de mycket. När jag läste en hel del av dessa bouppteckningar, kunde jag förnimma väggdraget och det dystert fattiga, som framträdde både till förmögenhet och livsöde.

Ja, det ena ger det andra vid denna digra genomgång och följaktligen ser vardagsrumsmatbordet och alla tillhörande stolarna, som en regelrätt repris av Blitzen. Medan blicken sveper vidare och hamnar vid det angränsande arbetsrummet, där det ser ut som de svåra bombningarna av Dresden. Det har spridit sig lite bombmattor till soffhörnan och vidare in till köket. De här bombmattorna de funkar, därför att en annan målsättning med bombmattorna var att demoralisera fienden, vilket det också gjort.

Det är åtskilliga timmar sedan herr H harklade sig och påstod att han skulle åka och fixa lite benmjöl till lökarna. Å andra sidan talade han inte om, om han tänkt sig att fixa benmjölet helt på egen hand, alltså må han vara förlåten av två anledningar. Jag vill helst ha lugn och ro när jag läser, rensar och filosoferar över hur jag egentligen tänkt, när det ena efter det andra dyker upp bland gömmorna. Det andra är att jag slipper se några menande blickar av karaktären:

"jaha och du skall tala om mina gömmor".

Mitt i denna röra, just som jag är djupt försjunken i att läsa några intressanta saker, som jag sparat att ha till "regniga dagar", ringer telefonen.

"Sucka mitt hjärta sucka", tänker jag när jag lägger på telefonluren. Söka lättfattlig beskrivning till alla nio ordklasser mitt i förödelsen det känns rent ut sagt, som om ett blysänke fästats runt mina axlar och sucken som följer är ljudlig. Vilken hög var det nu jag satte alla läromedelböcker, som jag beslutat mig för att ge respass. Några dagar till och det hade varit försent. Hur mycket annat är det nu som helt plötsligt kommer att saknas av någon, när plötsligt behov uppstår?

Jag lägger undan de lättöverskådliga läroböckerna, som plötsligt funnit en ny adressat, medan jag fortsätter att läsa ett urklipp om hur Charlie Chaplins framgång som filmkomiker berodde till en del på hans ofantligt missbildade fötter. Jag läser vidare om hur springpojkar på velocipeder år 1918 upplevdes, som ett av Göteborgs svåraste miljöproblem.

För att i nästa djupdykningslåda finna ett komplext problem, som även negligeras av ytterst ansvarig, dvs. av näringsministern och där hon nu även inte dragit sig för en amsaga av dignitet.

I det tummade urklippet ur NSD från 2005 läser jag rubriken "Kyrkogård hotas" och att LKAB har beviljats undersökningstillstånd under Kilen. Området omfattar den östra och översta delen av bostadsområdet Kilen, ovanför Malmbergets kyrkogård. Vi är 800 meter under markytan och förhoppningsvis är att hitta brytvärd malm. I bästa fall tar det tre till fyra år. Det här är fortsättningen på Parta och Virimalmen, säker Karl Wikström ansvarig för gruvrätt inom LKAB.

Längre ner i artikeln läser jag:

- Jag vill inte spä på någon oro att Malmbergets kyrkogård är hotad. Där finns jättestora frågetecken, säger Wikström.

Världen ropar efter mera malm. LKAB upplever en kolossal högkonjunktur och det kan finnas malm under hela Malmberget, även under kyrkogården.

- Ska jag vara ärlig så hoppas jag det. Malmbrytningen är vår framtid, säger Wikström.

På många håll i världen har man flyttat hus på grund av gruvbryningen. I Tyskland har man flyttat hus och till och med kyrkogårdar på grund av kolbrytningen. Till våren kommer Karl Wikström att resa ner till Tyskland för att studera hur man där har gått till väga.


Jag suckar djupt och blir sittande en stund, medan jag ser ut genom vardagsrumsfönstren där mörkret sakta sänker sig i trädgården. Inom mig hör jag en annan ensam tystnad: Det är mycket som trängs i den här lådan, som numera kan betraktas som Pandoras ask.


Kanske är det så att även den här "kungen" ramlat in på villovägar, eftersom den sunda tanken att flytta hus och människor, som drabbades av gruvnäringen stod på näsan. Någonstans i jämnhöjd med Reeperbahn gick det lika bra att hoppa över en stor del av de drabbade, låtsas som om de inte fanns. Det blev helt plötsligt den egna tillfredsställelsen som gick i första rummet.

4 kommentarer:

  1. Debatten startad av i den bästa av alla världar där finns du
    Startad: 2010-11-07 00:08:23

    Det finns 5 kommentarer.

    Jag var på mötet där LK-folket sa exakt samma sak. Dom har beslutat att inte bryta under kyrkogården.
    Men om man hatar LK oavsett vad dom säjer så spelar det väl ingen roll.
    Anmäl >Hets (2010-11-10 14:13:10)

    Hets
    Gun glömmer nog inget alls de länkar du bifogat är det bara Tommy Nyström som uttalat sig, inte LK som föredrar att dra i snöret på sin marionett.
    Anmäl >Varför kan folk inte läsa innantill? (2010-11-08 19:56:31)

    SvaraRadera
  2. Gun "glömmer" påminna om att LK sagt att man INTE ska bryta malmen under kyrkogården, så sent som i år, läs här tex:
    Länk http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=5451193
    Länk http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=5594873
    Anmäl >Hets (2010-11-08 10:31:10)

    SvaraRadera
  3. Den som gör som Gun och börjar rota i alla prylar kanske har turen att hitta Allan Edwalls sång: "När småfåglar dör" i någon gammal platta. Den är som gjord för att beskriva Malmberget och Koskullskulle.
    Anmäl >Diggare av Allan Edwall (2010-11-07 17:47:18)

    Nessum Dorma är en aria från Giacomo Puccini?s opera Turandot. Nessun dorma betyder
    ?ingen får sova, ingen får sova, inte ens du Prinsessa i ditt kalla rum,
    längtande efter kärlek under stjärnorna?. Men det visste du väl redan Gun, jag är imponerad av dina texter, så mycket man får leta mellan raderna för att riktigt förstå hur mycket du genomskådat världen och människorna.
    Anmäl >i den bästa av alla världar där finns du (2010-11-07 00:08:23)

    SvaraRadera
  4. Signaturen "Hets"

    jag vet inte men nu hittar jag ju inte precis på, utan har skrivit ordagrant vad Kalle Wikström uppgett till pressen. Där är inte mitt påhitt precis, som du tycks tro.

    SvaraRadera