torsdag 8 december 2011

Lite läsetips som jag kan rekommendera så här inför julen.

- den 8 december 2011, kl 22:25


Jag har släpat hem dem från stadsbiblioteket och i CD-bokform. Än en gång slår jag ett slag för Ljudböcker, eftersom det är praktiskt "mitt i livets alla skeenden". Man kan ha blicken fri och inte behöver man heller sitta djupt försjunken hela tiden med näsan i boken. Passar bra på diverse resor till och från något, eller när man faktiskt behöver koppla av med något annat än det brusande livet.
Först ut bland läse-, eller lyssnartipsen är:

Karin Fossum, "Brott".
http://www.bokus.com/bok/9789170015656/brott/
Jag skall inte föregå handlingen, mer än säga att tillslut blir man både upprörd och uppgiven över hur det hela utvecklar sig. En del människor är verkligen prisgivna åt de förslagna. Ändå förstår man hela händelseförloppet och hur det ens är möjligt. Framförallt förstår man upplösningen.
Det tidigare böcker jag läst av Karin Fossum har varit mer i krimialvarianten, men även där är hon en strålande berättare. Hon är säker på personliga relationer och intriger.

Majgull Axelsson, "Is och vatten, vatten och is" (jodå, en rätt omständlig boktitel)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113018361
Men efter en lika omständlig uppstart, tar sig boken rejält och här slutar det inte med att alla frågeställningar får sin lösning. Precis som livet självt, lämnas livet åt en del frågeställningar, som aldrig får något svar.
Boken grep mig ända längst in i själen, eftersom jag själv har fått stå inför fullbordat faktum, att någon plötsligt försvann. Man visste aldrig varför döden inträdde, eller när, eller ens varför han försvann. Jag har min egen teori om det hela, men vad hjälper det när ingenting, någonsin fått sin förklaring, eller lösning.

Mitt nästa boktips gäller faktiskt en Nobelpristagare, som jag äntligen hade kommit fram till, att jag borde läsa nu, trots att han redan år 2003 fick Nobelpriset. Kan vara passande med ett sådant boktips, eftersom det börjar dra ihop sig till "Årets Märklighetsintriger" i Stadshuset på lördag:

J. M. Coetzee, "Onåd"
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9176089754
Berättelsen är suveränt målande skrivet. Faktiskt i en klass för sig, även om man kan bli irriterad på den fåntratten, som är huvudpersonen, David Lurie. Rätt patetisk i mina ögon, men han tar sig.
Av berättelsens innehåll förstår man också, att boken måste vara skriven av en person, som är väl förankrad i de Sydafrikanska livsvillkoren och motsättningarna. Det kanske låter trist, men det är den långt ifrån.

Så slutligen ett tips för de som gillade den Danska TV-serien "Borgen". Politik... politik och personliga förvecklingar och maktspel. Ja, det är trist.
Men Hanne-Vibeke Holst roman, "Kronprinsessan" är inte trist. Långt därifrån.
http://www.bokus.com/bok/9789100103606/kronprinsessan/

Jag lyssnade också till Hanne-Vibeke Holst, "Kungamorden", http://www.bokus.com/bok/9789100114534/kungamordet/
en fristående fortsättning av "Kronprinsessan". De kan läsas ihop, men lika gärna bara en av dem, om man nu skulle känna för det.

Den mest skruvade boken, väntar jag med att skriva om tills min egen blogg på http://gun-m-ek.blogspot.com/
har kommit igång. Vilket blir så snart "hushänget" fått någon ordning på tekniken från NSD och kan föra över mitt enormt stora bloggarkiv från NSD, så att det blir rätt kronologisk datumordning i min egen nya blogg.

Uppstädningen och iordningställandet får sedan ske pö om pö. Huvudsaken är att bloggen kommer igång så snart som möjligt.

Det finns en hel del intressant att skriva om!

Sålunda syns vi och hörs där, om du vill och vill du inte det: tackar jag dig för att du läst min blogg här på NSD, oavsett vad din bestående tanke om den varit.

1 kommentar:

  1. Debatten startad av den intresserade läsaren
    Startad: 2011-12-09 13:40:41

    Det finns 3 kommentarer.

    Jag förmodar att jag skall säga TACK! till NSD för att ni kapade av inläggsfunktionen, innan den egentligen stängdes ner.
    Anmäl >Gun (2011-12-16 00:00:30)

    den intresserade läsaren

    Jadu, vad svarar man på en sådan fråga?
    1) Jag är ingen som ens skulle komma på tanken att "utnyttja", någon som är i beroendeställning. Det är helt enkelt en fråga om yrkesetik och fråga om grundläggande moral. Man får lov att skilja på privatliv och yrkesliv.

    2) Jag tror att man måste vara en viss kaliber för att vända sig till prostituerade. Här kan man inte ens hänföra det till "ungdomlig nyfikenhet", sålunda en engångsföreteelse/prova på inför grabbtrycket.

    Det får bli så snart det går. "Hushänget" gör allt det han orkar och kan, med att min nya blogg skall få in mitt digra bloggarkiv från NSD. Först idag em. kom meddelandet att NSD har en uråldriga teknik. Vilket jag på förhand förstod.
    Anmäl >Gun (2011-12-09 18:44:00)

    Tråkig trend det verkar ha blivit på din blogg att man inte kan få in inlägg. Jag kan också räkna in mig bland de som inte fått in mina inlägg i din blogg. Man kan slås av tanken om du utgör något hot mot någon eller något. Men du kanske inte ägnar dig åt såna tankegångar?

    Dina läsetips. Jag läste Coetzees, Onåd, för några år sedan och tänkte att det är så män som går till prostituerade tänker och agerar. Bokens huvudperson gjorde det. Inte bara valde ut unga studerande som han var lärare för. Vad tror du om den teorin?

    Det du skriver om politik är sant.

    Skall bli roligt att se vad det är för "skruvad" bok du skall skriva om i din nya blogg.Hoppas att du hinner göra det snart.
    Anmäl >den intresserade läsaren (2011-12-09 13:40:41)

    SvaraRadera