fredag 10 juli 2009

Igår ringde telefonen,

- den 10 juli 2009, kl 10:42


just precis när jag hade slängt i en liten slatt mjölk i mitt te.

Efter att ha gjort tre misslyckade försök med att få i mig en fisljummen kopp te, tillsammans med två knäckemackor som en försenad lunch, trodde jag att nu äntligen hägrade den. Det skulle visa sig att knäckemackorna hade legat där så länge med smör och ost, att de inte längre var lika spröda som de i vanliga fall brukar vara.

Det var en gammal klasskamrat från folkskoletiden som ringde. Sedan jag lotsat mig genom den sedvanliga väderleksrapporten och kunnat förmedla till telefonringaren, att jag hade inte alls begrät regnandet, utan istället uppskattat hela dagen, att sitta/ligga och titta ut på regndropparna som föll och hade dessutom försett mig en Torsten Ehrenmarks nyfunnen upplaga.

Det ihållande regnet gör mig så himla gott. Inget dåligt samvete behöver jag ha, för att jag inte har gjort det jag egentligen borde ha gjort. Jag kan bara ligga där på sängen och läsa en bok, känna hur värken mal på i kroppen, medan jag själv ligger och tittar på takrutorna och metallstjärnorna i taket.

Det retliga är att rutorna inte går att jämka ihop i strikta geometriska figurer. Hur man än räknar går det inte att göra något vettigt mönster. Det taket blev verkligen en utmaning att ligga och stirra upp på. Men jag vet inte om det var något bättre tak, när jag nästan hela min graviditet med dottern låg och stirrade på de tre prickarna i taket på Köpmangatan i Malmberget. Jag kom på igår att det trots allt var bra när ett tak inte var helt slätt och vitt, utan att något satte hjärnan i omloppsbana.

- Regn, skockade han, här har vi inte haft något regn. Gräsmattan är alldeles gul pga. värmen.

Jag lade genast in mitt veto:

- Gräsmattan är inte gul för att ni inte haft något regn. En gräsmatta är alltid gul därför att man klippt den lite för ofta och klippt ner den för kort!

- Då måste man vattna!

- Nej, här vattnas aldrig någon gräsmatta, den är alltid grön ändå. Det handlar om att hantera klippningen på rätt sätt.

Så hade alltså väderleksrapporten övergått till gräsmattor, som ser ut som stäpplandskap.

Det är samma fenomen här på kvarteret. Den där samägda korven som ligger bakom vårt hus, den är varje sommar en historia i gult istället för grönt. Det beror bara på att det pågår en gräsklippartävling om vem som varit duktigast och klippt den allra flest gånger och klippt ner den så långt ner, att den helst skall vara gul så tidigt som möjligt. Själv jublar jag när den riktige gräsklipparen, han som har betalt för att klippa den, klipper den. Därför att då börjar det åter likna den äng som detta område från början egentligen var och barnen leker lika glatt på den ändå!

Det är ett himla hoverande varje årsmöte i samfällighetsföreningen, om detta gräsklippande. Vad katten gör det om en samägd jordplätt har lite inslag av naturen i gröna färgtoner istället för stäpplikt gult. Sedan undrar de i samma andetag hur det kommer sig att stolparna, som de ankrat fast trädplantorna i, är högre och fylligare än själva trädplantorna.

"Ja, få se nu, vad kan det bero på? Kan det bero på att stolpar är mer livskraftiga än veka trädplantor, som behöver någon form av vattenbehållande runt omkring sig?"

När vi hade gått igenom biotoper, så ändade samtalet ut i nytt arbete. Då kunde jag smyga med mig min tekopp och knäckemackor ut till vardagsrumssoffan och började försiktigt knapra på de nu nästan segmjuka knäckemackorna, med frågan:

- Gör det något om jag knaprar på knäckemackor medan vi pratar?

Nejdå, det funkade fint! Men vad var det för knäckemackor jag tuggade på? Jaha, Pyramidbagarens. Det hade han aldrig hört talas om. Så mellan tuggandet förklarade jag att det hette så, eftersom en egyptier hade fallit handlöst i farstun för en dalkulla och efter att de hade slagit ihop sina påsar, börjat diskutera gamla sätt att baka bröd på, såg Pyramidbagaren dagens ljus.

- Korsbefruktning är inte av ondo, ut och köp och testa. Jag föredrar det hårdbrödet därför att det är mycket tunnare, blir inte så mycket bröd.

Så avhandlade vi inköpsställen för att helt plötsligt befinna oss i bilmarknaden och bilreparationer och bilbesiktningars förlovade land. Nu blev det långvarigt.

Vad han egentligen ville?

Ja, han skulle bara tala om, att jag skulle slå på TV:n det pågick ett program om Appojauremorden, dvs. Thomas Quick, som han satt och såg på!

När jag berättade om samtalet för "hushänget", lyssnade han nog med ett halvt öra, men hade tagit fasta på mitt knorrande över att jag är "tvångsförvaltad" av staten och min kropp. Han hade ett förslag på problemet, som han just hade läst sig till ur morgontidningen. De sökte en ny häxa i Somerset, ett ganska stressfritt jobb med flexibla arbetstider och en årslön på 550 000:-. Det enda som krävdes var att man kunde kraxa och inte var kattallergiker. Det skulle väl kunna funka med alla mina kroppsliga tillkortakommanden och de "röster" som jag kunde härma?

Ja, egentligen, vad han förstod, behövdes ingen större arbetsinsats från min sida. Jag kunde ju bara gå omkring och vara mig själv och vad är det som säger, att häxor inte kan ligga på flygspaning rätt vad det är, eller med täcket draget över huvudet?

Vem var det som påstod att karlar inte kan göra flera saker samtidigt?

1 kommentar:

  1. Tommy, jomenvisst! Duttig karl! Klapp klapp på huvudet, skulle du nu råka vara längre än jag är, får det bli från en mental stege....
    Anmäl >Gun (2009-07-11 10:24:57)

    Att röra om i grytan och smutta på ett vin, samtidigt som man grunnar på en logotype, är väl att göra flera saker samtidigt? ;)

    Trevlig helg!/Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-07-11 08:55:15)

    SvaraRadera