torsdag 21 april 2011

Idag är det finska nationaldagen, Skärtorsdag l-)

- den 21 april 2011, kl 18:32

Det finska valet har sprängt målsnöret. Sannfinländarna är nu Finlands tredje största parti och turbulensen i de svenska TV-sofforna har inte gått att ta miste på. Anledningen är samma grunder som här i Sverige med Sverigedemokraterna. Sannfinländarna har med andra ord vänt sig mot en hel del i den finska förda politiken. De har också kraftigt motsatt sig stödpaket till EU-länder i ekonomisk kris, vilket fått Monopolpengarna = Börsen, att dippa.

För mig förefaller det här med EU alltmer kritiskt som företeelse. Grundtanken har nog varit väldigt god från början, men det hela är den vanliga utvecklingen. Dvs. man "störtar en diktatur" bara för att efter en stund inse, att man bara hjälpt ännu en ny "diktatur till makten".


Det som fått det att pysa rejält i de svenska TV-sofforna är av känslig natur. Sannfinländarna har vänt sig mot att svenska är obligatorisk i skolorna. Till saken hör att svenska är ett minoritetsspråk i Finland. I vissa delar av Finland har man svenska som modersmål och där talas för övrigt den allra renaste och oförvanskade svenskan.

Sannfinländarnas valresultat har fått även Calle Bildt att gå i taket. Jag tar det med lugn och ro och tänker, att det reder sig och gör det inte det, så ser världen inte mer annorlunda ut än den hittills har gjort.

En tredjedel av finländarna har tyckt till och det har skett i demokratisk anda. Vad finns det då att uppröras över? Vi människor liksom tiden är föränderliga. I detta tidevarv är det dessutom svårt att skilja vän från fiende.

I Gällivare skall man förlägga en gymnasieskola mitt i centrum, vid Torget och multiarena. Tja, käre hjärtanes då... man kan undra vem det är som har tänkt till. Jag tror nog att gymnasieeleverna kan ta sig till kulturen, utan att åka på ett rullband dit. Jag undrar också vart "de stora tänkarna" tänkt sig att bygga olika former av boenden i centrum. Ett centrum kräver bostäder i dess närhet för att bli levande.

Golfsäsongen har dragit igång på allvar här runt knuten. Men även där tar jag det med lugn och ro. Jag kan ändå inte längre spela golf.

Min gamla favoritklubba, järnsexan, står dock ständigt i ena hörnet i köket. Den är himla praktiskt att använda till att peta ner paket ur köksskåpen med. Dit inte ens "långa farbrorn" når. Jag är rätt bra på svingen! OK visst har det väl hänt att jag fått ett skyfall med makaroner och annat över mig någon gång. Men vad offrar man väl inte för att hålla svingen igång.

Själv har jag suttit och drömt mig bort med lökbeställningen från Botaniskas Vänners hemsida. http://botaniskasvanner.se/medlemskap/loforsaljning/ Just nu är det en pedagogisk riktig tidpunkt för dylika upptåg, därför att just nu blommar lökbeståndet som allra mest. Dock kanske inte börsen tycker detsamma, men jag resonerar som så: Jag har inga andra laster, alltså kan jag ha detta starka vanebildande för mig: köpa lökar en gång om året!

Men jag vet något annat som definitivt kommer att klaga högljutt i september, när de nya lökarna skall ner i jorden. Plantera dessa mängder av lökar i det här tillståndet av förstörda knän och kropp, det är en riktig kamp och utmaning!

Jag vet inte vad det beror på, men lökarna som jag köpt genom mitt medlemskap i Botaniskas Vänner, de blommar verkligen år från år och många av dem ynglar också av sig. Medan lökar jag köpt i affärer, de har jag inte haft någon större lycka med.

Nu kanske någon rynkar på näsan och tänker, det kan väl vara lätt för mig att prata om lökar, eftersom jag bor på de här breddgraderna. Men säg inte det. Det är många som är medlemmar i Botaniskas Vänner, som har adress i norr och som beställer lökar genom sitt medlemskap i vänföreningen.

Det börjar bli så mycket vårlökar på de här en gång varandes gräsmattorna, att jag kommer att bli tvungen att ta ett foto, för att inte missta mig vart det finns plats för fler lökar. För några år sedan rationaliserade jag bort gräsmattan på framsidan och fixade enbart lökväxter och trampväxter. Tja, det sista trodde jag att jag hade varit smart och gjort. Men de kringstrykande katterna tyckte att det var lattjolajban med en stor ny fin sandlåda att gräva runt i! Dödsstöten gav fåglarna till resten. Det blev "bye bye", till både trampväxter och åtskilliga utlagda slantar... Inte många trampväxter klarade sig undan marodörerna.

Så nu hoppas jag på ett under för de stackarna, som lyckades överleva kringstrykande katter och pippin med pippi på trampväxter.

De här katterna, det är riktigt sköna typer. Man knackar på fönsterrutan åt dem, då tittar de upp, lite halvslött intresserad.

- Schas! Stick iväg, ropar man.

Blicken man får tillbaka är en helt oförstående. Ungefär som om den säger:

- OCH vad var det du ville?..... Egentligen?...... NÄHÄ... Ingenting. Men då så....

sedan fortsätter de att sträcka ut sig, eller lägga sig tillrätta. Ungefär som om de vore den rättmätiga ägaren, av detta paradis till trädgård för en katt.

En liten fråga bara.

Vad gillar du bäst, hund eller katt?

Själv tror jag att mitt val av katt kanske beror på att jag är lite av en katt jag själv.

GLAD PÅSK!

Snart bär det av till Blåkulla, för lite "festens förresten". Kvasten är välpolerad, men var är katten?
 

Hos Erik Lallerstedt, Eriks Gondolen i Fjollträsk, får man tre sorters sill, skrövlig/skorvig/ svampig/oaptitlig potatis, bröd och två ostbitar som legat framme så länge, att de mest påminner om en ostbit i en ungkarlslyas kylskåp. Sist men inte minst ett ägg, som lyser med sin frånvaro... Det är "Påsk" enligt stjärnkocken Erik Lallerstedt. Denna påsk skall det därför bli andra bullar av!

1 kommentar:

  1. Är det inte kommunalrådet och hans innersta krets som bestämmer allt i gälka å efter LK:s önskemål i det mesta
    Anmäl >Jossi (2011-04-22 12:25:07)

    Gymnasieskola i Gällivare centrum, Vem har beslutat?
    Jo BUoK nämndens au. Varifrån har au fått det mandatet? Är det inte nämnden som skall äska medel, vad vet BUoK nämnden om detta? Är det inte Miljö-Byggnämnden som ansvarar i första hand om kommunala ny investeringar?
    Gun, här ser du hur kommunala intressenn handläggs av en begränsad grupp. Inte undra på att KS i April månads KF revisorsrapport säger sig ha BESLUTSVÅNDA och tagna i SÄNGEN.
    Anmäl >Bror Wennström (2011-04-22 01:17:08)

    SvaraRadera