måndag 1 december 2008

Första advent är redan över och

- den 1 december 2008, kl 14:08

förstora
"att vara, eller rent av låta bli att vara" råder idag inga tveksamheter inom mig. Jag gör numera mina egna medvetna val så långt det låter sig göras. Ty, ingen människa är en öde ö.

Jag minns ännu Karins berättelse om hennes mamma, som av ren utmattning låg avsvimmad under julgranen en julafton. Bara därför att hon inte lät bli att "vara" något, som hon trodde förväntades av henne. Karins mycket korta episodberättelse om sin mamma lärde jag mig mycket av. Det var på den tiden jag trodde att jag hade, att uppfylla alla förväntningar som fanns på mig, eller måste bli en del av "Duktiga Annika-syndromet".

Karins berättelse om sin mamma, blev en klar vändpunkt, där jag frågade mig själv:

"varför jag for omkring som en skållad råtta i tillvaron"?

Alla dessa möten i våra liv, som kan te sig helt oväsentliga, men som ändå lämnar spår inom mottagaren. Karins berättelse om sin mamma blev ett sådant för mig.

Jag finner att min egen lunk alltmer tydliggjorts i Bibelns mening av advent (adventus Domini). Det är inte så att jag väntar på någon nedstigande Jesus, eftersom jag inte hör någon formell religion till, men det betyder ändå inte, att jag inte kan vara en "andlig människa". Jag klär min adventstid i ett liturgiskt violett flor, som jag behänger livet med. Därför att violett är den mest högfrekventa av de färger, som är synliga för det mänskliga ögat. Jag skådar ut i världen och jag skådar inåt mig själv.

Jag har kommit på mig själv, att jag kring advent känner den där känslan av, att ånyo bli påmind om livet storhet, det ödmjuka som livet vill visa mig, trots livets villervallor runt omkring mig. Dvs. livet saktar ner, tar lite försiktigare steg och allt är precis, som det står i den där vackra julsången, som mina skolbarn sjöng så vackert i olika stämmor på julavslutningen, att det där tjocka i halsen fick tårarna att skymma synfältet:

"Advent tid kom till mitt enliga hus, jag sätter i staken ett sparat ljus. Något skall ske bortom frostig advent, jag väntar en gåva som Herren sänt. Den gåvan är av ett hela annat slag, än gåvor vi ger till varann var dag. Öppna ditt" ... osv.

Jag kan se adventsbudskapet i det nya, som skall födas och känna den ödmjuka och stilla väntan på "det stora undret", trots bristen på min religionstillhörighet. Adventsbudskapet som är en möjlighet att bli varse vardagen, öppna upp för något nytt. Göra en summering av allt det, som inte blev som jag hade tänkt och trott och hoppats att det skulle bli. Men som ändå ledde till nya insikter och därför leder vidare och blir gott nog ändå.

Advent är för mig en stilla tid, en tid av begrundan och eftertanke över det år som varit. Kring nyår har jag genomgått den där processen, eller "kommit genom nålsögat", som min gamle mentor (en av dem alla) kallade det för.

Det gör att jag kan göra någon form av rejäl nystart och "Nyårsklockan" av Alfred Tennyson blir en verklighet för mig i nyårsnatten. Jag skyfflar mentalt bort det oönskade, som jag ändå inte kan påverka. Jag har lärt mig av den där papperslappen, som jag hade hängande i många år ovanför mitt skrivbord på tingsrätten och som jag använde mig av för att ibland orka vidare i det som mötte mig. Där ordalydelsen i korthet betyder:

"inse skillnaden i det som man kan påverka och det som inte låter sig påverkas".

Dvs. lägg inte ner enerig på sånt, som inte kommer att bli annorlunda oavsett vad man än gör. De där orden på den där papperslappen är ständigt närvarande i mitt liv, jag får hela tiden rannsaka mig själv: vad är det jag kan påverka och vad är det som INTE låter sig påverkas?

Några barn runt omkring oss har sett dagens ljus i år och förhoppningsvis kan vi få uppleva lyckan, att få se flera i framtiden och även få undslippa det smärtsamma, att inte få behålla dem runt omkring oss. Livet ger en ibland rejäla käftsmällar!

Igår på vår lilla enkla familjesöndagsmiddag, kände jag att livet verkligen gått in i en adventstid. Jag är mao fortfarande en MYCKET privilegierad människa! Men jag kom på mig själv med, att sitta där och undra vad som framtiden skulle bära med i sitt sköte för mina nära och kära. Ibland är det lite som vi vet om framtiden och det är nog på gott och ont.

Helt plötsligt "stördes" mina funderingar av ett foto och det skulle kännas som ett smärre helgerån, att utestänga er från ett av 2008 års mirakel, även om ni saknar visshet om helheten och det just bara därför kan bli ett foto att betrakta. Men ibland säger ett foto mer än tusen ord. Eller?

2 kommentarer:

  1. Debatten startad av Roger
    Startad: 2008-12-01 22:34:12

    Det finns 5 kommentarer.

    Tack Tommy, återvänt med präktigt halsont men med nya erfarenheter i bagaget! Dyker väl kanske upp i något blogginlägg....typ.
    Anmäl >Gun (2008-12-10 10:36:18)

    Ha det så trevligt i Berlin!
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2008-12-02 14:23:26)

    Tommy, det är barnafadern som gjorde det på BB. Äran är sannerligen inte min på något sätt. En helt ljuvlig bild, som verkligen lockat många skratt hos oss som finns runtomkring guldklimpen. Man kan riktigt se hur han myser: "MIN mat"!
    Majsan o Tommy, jag går ofta in i kyrkorna både i Sverige och utomlands, trots ingen religiös tillhörighet, där finns det lugn jag ofta söker mig till i tillvaron, för att inte tala om andlös konstsamling! Bloggen är inget tvång, jag har massor i min dator som jag oftast återanvänder, dessutom är mina fingrar fortfarande fruktansvärt flinka och skriver i "kulsprutemodell". Men nu tar jag en liten paus, eftersom ett besök i Berlin står inför dörren.
    Anmäl >Gun (2008-12-02 11:53:44)

    Håller med er tjejer!
    Något som vi alla borde ägna lite mer tid åt, själavård, eller vad man nu vill kalla det.
    Varje gång jag och min fru är ute och reser, så är kyrkobesöken lite av ett måste och precis som sign. Majsan beskriver, upplever också jag besök i kyrka eller katedral. När vi för något år sedan besökte Siena och katedralen "Duomo", så hade dom just den veckan golvet avtäckt. Något som gjorde alla oss besökare helt mållösa. Min fru var tvungen att ta av sig det hon hade på fötterna och med tårfyllda ögon tassade hon omkring på det bibliska golvet. Nyfiken fråga Gun; Är det du som tagit det vackra fotot på mamman och den lilla?
    "Regnet det bara öser ner ..." Återigen en dag som gjord för nätverksamhet. =)Haré gott! /T
    Anmäl >Tommy (2008-12-02 08:59:13)

    Det gäller att vara i nuet och se vad man har, man kan inte ta på sig för mycket så att man hamnar i ekorrhjulet och missar att njuta av tillvaron.
    Det är en orsak till att jag inte försöker mig på att blogga själv, det blir nog snabbt en press och om man känner sig tvingad så försvinner kanske nöjet att skriva.
    Jag är så tacksam för vad jag har och ser till att påminna mig själv om det varje dag.
    Jag är inte religiös (tror jag i af) men jag kan uppskatta skönheten och stillheten i en kyrka och jag kan gärna slinka in där för att tänka på dem jag mött och som inte finns kvar bland oss. Det kan vara vem som helst, en gammal klasskamrat eller någons barn som är saknad, men det känns varmt att få en liten stund att tänka på dem.
    Anmäl >Majsan (2008-12-01 22:34:12)

    SvaraRadera
  2. Stackars Roger, som startat debatten. NSD har nobbat hans inlägg. Han gnäller väl fortfarande om hur duktig bloggare han skulle vara......

    SvaraRadera