torsdag 30 oktober 2008

Ers kungliga tröghet.

Ers kungliga tröghet.
- den 30 oktober 2008, kl 09:16

förstora
Nej, jag menar inte vår kung som tycks ha varit föremål för höstens nya mobbningsdrev. Så till den milda grad dessutom, att man hade en radioomröstning om han skulle få säga något överhuvudtaget! Det var då jag slutligen förstod att här i landet råder inskränkt yttrandefrihet, eftersom HMK faktiskt inte ens har någon makt!
Personligen betalar jag hellre pålästa representanter med vett och etikett, än dönickar som inte ens äger normalt folkvett och som svenska folket betalar svindlande summor för. Rikligen belönade under den tid de sitter och gnuggar geniknölarna och när de slutar sina uppdrag uppbär de ersättningar och förmåner, som en vanlig svensk inte ens i sin vildaste fantasi kan drömma om!
Den där regeln om deras ekonomi, utan att mista sin ersättning, slinker de flinkt undan med att helt enkelt bilda bolag och håva in kosingen där, istället för i det privata namnet! Så var det med den saken. Korrupt är väl bara förnamnet, men det är ju sådana regler & lagar vi har! Jag gillar raka puckar, därför håller jag ett kort på kungahuset, som dessutom gör ett alldeles ypperligt ambassadörjobb.

Men i grund och botten gillar jag inte idén med kungahus. Alternativet är då sannerligen inte något att hänga i julgran heller! Så det är nog bra som det är och ett bra jobb gör de allihop i den familjen! Dessutom får man en årsredovisning om vart alla pengar går. Är det någon som någonsin såg motsvarande i form av "året med Nivea", eller någon av de andra gökarna? Men denna blogg skulle inte handla om HMK, eller de där andra med uppenbara fria arbetstider i "den skyddade verkstan", eftersom de inte ens är på plats när det skall röstas! Nej, det här skulle handla om en helt annan person dvs. ers kungliga tröghet, som mer eller mindre, numera retat gallfeber på mig.

VAD jag irriterar mig på? JO, att den där uppenbarligen VÄLDIGT högt uppsatta OCH totalt onåbara personen på försäkringskassan inte kan få "fingrarna ur" och meddela mig NÄR jag kan få komma dit tillsammans med grannfrun, som av olika anledningar behöver mitt bistånd. Det är alldeles nödvändigt med det här personliga besöket, därför att nu måste HELA problematiken diskuteras igenom och det kan inte halka runt på det-är-nån-annans-bord längre. Men att lyfta luren och ringa tillbaka och meddela en tid när det kan tänkas ske, verkar vara stört omöjligt, eller ta emot ett samtal och bara tala om NÄR det finns tid för ett personligt möte.
Istället har jag nu suttit fast i försäkringskassans minst sagt infantila telefontjänst i timmar och dagar och de allra flesta gånger har det slutat med att jag blivit bortkopplad, sedan jag kursats runt. Ibland genom att trycka mig fram och ibland genom att tala med en VERKLIG person för att åter hamna i deras "trycka-in-vad-du-vill-du-får-ändå-inte-vad-du-vill-telefon".
Jag har sannerligen bättre saker för mig än mötas av standardiserade telefonsvar, som i det här ärendet saknar fullständig relevans och lika gärna kunde vara av typen: "Om du behöver fila naglarna, tryck 1. Om du behöver färska ägg, tryck 2. Om du inte har en tonvalstelefon, tryck 3". En del ställen kommer man inte ens fram, när de har de här fantastiska "trycka-telefon-tjänster". Från min gamla malmbergstelefon, ni vet en sån där nostalgigrunka med nummerskiva, då blir det problematiskt värre att "trycka" skall jag säga! Då möts man av en upphakad färdiginspelad telefonröst, som talar om att man inte gjort något val för att slutligen hamna i yttre världsrymden och får byta telefon! Nej, men vad fasen är det för samhälle vi fått. Vart tog alla människor vägen?

Ändå har jag för ett par dagar sedan lyckats få tag i en VERKLIG person på försäkringskassan, som talade av egen förmåga och dessutom var kommunicerbar. Blev det nu något bättre tror du? "Om du tror det, tryck 0. Om du vill komma till kundtjänst, tryck 9. Om du har sysselsättningsproblem, tryck 8 eller ring Poolia eller dröj kvar". Jag har t.o.m. gjort en repa inne på deras klagomålsavdelning, dvs. det var något ljushuvud som kom underfund med "att det här är ett fall för vår klagomålsavdelning".
Klagomålsavdelningen den fungerade så här: "Jag ser att du ringt, men att inget hänt. Jag sätter in ett nytt meddelande om att du ringt". Nej, men det var väl finurligt och konstruktivt, tänkte jag men sa inget och tackade för mig. Finns det överhuvudtaget något att tillägga, när man mötts av ett dylikt meddelande? Ja, jag menar som kan leda någonstans, mer än att man möjligen är otrevlig mot någon, som inte alls gjort sig förtjänt av en skopa ovett?

Skall det verkligen ta timmar och dagar att få en tid för ett personligt samtal, där personerna ifråga har befunnit sig i ett AKUT hjälpläge under dryga 3 års tid? Vilket samhälle vi lever i, i vissa fall. Helt sanslöst! Ja, jag vet: "Om du vill tala med ers kungliga tröghet, tryck #"... Numret ni nu söker kan aldrig ta emot några samtal. Var god försök senare eller i nästa liv"... KLICK...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar