torsdag 2 april 2009

Det kom ett mail från City Move

den 2 april 2009, kl 09:18


i Malmberget, i min mailbox, som jag väljer att publicera i min blogg. Jag lägger också ut mitt mail till Claes Frössén.

Då förstår också var och en vad det hela handlar om i praktiken!

-------------

Hej Gun

Ledsen att jag inte hunnit svara tidigare men workshopen i Malmberget ta min tid dygnet runt.

Jag inser att detta är en knepig situation för dig och många andra, som jag mött under detta arbete. Men detta projekt och workshop är varken frågan om vilka pengar som finns, eller någon luftbubbla, eller om man verkligen skall "flytta" Malmberget. I det projekt som jag leder handlar det om att se och påvisa nya möjligheter och att se hur man skulle kunna flytta samhällen på ett bättre sätt dvs. att utgå från människors behov och beteenden snarare än att se hus som legoklossar som man skall flytta. Ambitionen är alltså finna nya idéer för att människor, familjer skall kunna flytta på ett vettigt sätt. Det handlar om att tydligt skapa och beskriva positiva drivkrafter, förslag och exempel på vad som kan vara ett "nytt Gällivare/Malmberget". Detta sker utifrån mängder med möten med Gällivarebor, studiebesök, litteraturstudier företags och kommunmöten.

Jag tror att alla inblandare parter ser att sättet att hantera situationen hittills har varit delvis både olycklig och ovan och förmodligen är de flesta överens om att informationsflödet till de innevånare, företag osv. inte fungerar. I arbetet i workshopen som pågår kommer att komma fram många idéer som använder Gällivare som konkret exempel, men som kan vara giltiga principer även i andra områden i världen med likartade problem. Bland dessa förslag kommer förmodligen att finnas de som både LKAB, Kommunen och innevånarna kommer att tycka är spännande och lockande. Andra kommer att trampa på ömtåliga fötter och vara provocerande för alla parter. Men skall man komma någon vart i den nuvarande situationen måste man ta in nya impulser och försöka vara konstruktiv och sortera bland idéerna.

Detta var förmodligen inte någon direkt hjälp för dig nu, men vissa delar bland förslagen hoppas jag du kan tycka är intressanta så att de är värda att stödja. Inget positivt kan komma vidare om inte flera hjälps åt. Kom gärna hit och se hur arbetet går men var beredd på att imorgon är det hektiskt i samband med avslutningen och svårt att få kontakt. Se gärna förslagen i presentationer från 12.30 på fredag och hela eftermiddagen. Detta sker på engelska eftersom majoriteten av deltagarna är från andra länder. Från nästa vecka kommer det att visas på biblioteket i Malmberget, därefter i Gällivare. Vi kommer att arbeta vidare med detta även senare för att inget skall gå förlorat av goda idéer.


Mvh

Claes Frössén


------------

Hej Claes Frössén!

Jag har läst er hemsida och vad som står om själva flytten. Idén verkar verkligen god, men jag undrar, finns det pengar till att verkligen flytta Malmberget, eller är det en luftbubbla, som inte har någon ekonomisk förankring bakom sig. Är det tänkt att hela samhället i så fall skall flyttas, eller är det en del som skall lämnas kvar i misären och utan logistik?

Anledningen till att jag verkligen vill veta är därför, att jag själv har större delen av mitt liv i Malmberget, har många anhöriga & vänner & bekanta kvar, inkl. alla de anhöriga som redan är borta dvs. finns på kyrkogården i Malmberget. Jag vill verkligen veta om mina anhörigas påstående om, att det här är bara ytterligare en ny luftbubbla utan innehåll, deras situation i Malmberget kommer inte att förändras, de kommer att få fortsätta att leva i detta giftpyrande och skakande inferno, tills den dagen de ramlar ner i underjorden!

Vore tacksam för ett svar tämligen omgående, med tanke på den eskalerande situationen däruppe. Det är ingen komfortabel situation vare sig för dem, eller mig, i synnerhet inte med det som nu är i görningen, dvs. berget håller på att kalva.

Mvh

Gun Ek

1 kommentar:

  1. Det finns 3 kommentarer.

    Ja, på Sveriges Radio intervjuades nyss kommunalrådet Tommy Nyberg som sa;

    frågan är vad som händer med stadsflytten nu .

    Detta med tanke på LKABs nerdragningar.

    Nyss stod han och invigde projektet med buller och bång och två veckor senare uttalar han sig så här.

    Nog borde han vara mer insatt, han träffar ju LKAB med jämna mellanrum och finansärerna från Norr var med vid invigningen av projektet.

    Inte undra på att ingen velat svarta på vem som skall betala flytten av Malmberget.
    Den lär ju inte ens bli av !
    Men att Börje Selhberg också samtidigt idag i media, med LKABs information , nästan på ett krävande sätt talar om i media att innevånarna måste engagera sig i projektet.
    Alltså vad håller dom på med egentligen.? Rena lekstugan och en DYR sådan !

    Anmäl >Dåligt uppdaterat kommunalråd (2009-04-02 15:39:44)

    Bara 7,3 miljoner...

    Man börjar i fel ände;

    först skall det vara klart att flytten BLIR verklighet.
    M.a.o vara klart med kommunen som utser områden dit folket kan flytta och att LKAB betalar ersättningsbostäder.

    Först därefter börjar man designa...Projektet måste ha en realistisk grund att stå på för att vara trovärdigt.

    När inget av ovanstående är klart, så kan man väl inte på allvar intressera sig...
    Se nu hur läget är ...det kanske blir fullt med tomma hus o lgh i Gällivare att flytta till !

    Anmäl >Tycker jag (2009-04-02 15:20:08)

    Förlåt, men hur många miljoner har detta projekt kostat!? Kan ju vara intressant att veta, om inte för alla oss andra, men för de drabbade villaägarna. /T
    Anmäl >Tommy (2009-04-02 09:50:13)

    SvaraRadera