onsdag 14 oktober 2009

Det finns tiggare och så finns det "Tiggare!"


- den 14 oktober 2009, kl 22:17



Den sistnämnde sorten hemsökte oss när vi satt och väntade på maten på en av de många trottoarserveringarna i Malaga. Saken är bara den att det här "skedtricket", som just den här bisarre tiggaren använder sig av, har vi nog trots allt tittat oss "mätta" på. Intet nytt under solen.

Första gången vi stötte på en "skedtiggare" var i Barcelona för många herrans år sedan. Dottern som då var något känslig för allt vad blod och sjukhus hette kunde knappt fortsätta att äta efter den plötsliga och bisarra konfrontationen. Medan jag och "hushänget" som med ålderns rätt hunnit bli mer garvade på tiggarfrontens uppfinningsrikedom, kikade lite nyfiket på hur konstruktionen var gjord.

Det var onekligen en ny variant. Sedan dess har vi hunnit stöta på "skedtricket" i Italien i lite olika städer.

För den som nu undrar vad "skedtricket" är kan jag berätta, att det är en som ser ut att vara en uteliggare av den yttre finishen att döma. Han har ena byxbenet upprullat, till skillnad från det andra där byxbenet hänger som det skall. Fel på benet är det uppenbarligen av knäets utseende att döma, men ut ur knäet sticker två metallbitar, som påminner starkt om skaftet på två teskedar, både i längd och till form. Möjligen kan det också vara skaften av två kräftbestick. Svårt att säga, men ungefär så ser det hela ut.

På något förunderligt sätt så har de här tiggarna lyckats med konststycket att behålla ett hål, där de kan sticka in dessa "teskedsskaft", som de sedan vandrar runt bland intet ont anande och oftast ätande turister, vid någon av alla dessa otaliga uteserveringar. Sedan de konfronterat turisterna med det något bisarra konststycket, sträcker de snabbt ut handen och låter precis som de sju svåra år som de också ser ut.

Precis när vi fått in maten var det dags för nästa tiggare. Han hade dock bara ena byxbenet upprullat och visade sitt uppsvullna knä. Varvid jag sa till "hushänget":

-Jag kanske skulle ta och hala upp kjolen lite och visa hur mitt opererade knä & perforerade lårben ser ut efter gårdagens promenad i Alhambras och Generalifes många trappor i den glödheta solen. Mitt knä ser idag 100 gånger värre ut hans knä. Därför att jag är svullen t.o.m. i knävecket, trots att jag sovit med tigerbalsamomslag runt knäet hela natten.

"Hushänget" tyckte dock att jag kunde vänta med knätricket tills jag kände, att jag behövde dryga ut reskassan lite. Då kunde jag ställa mig bredvid honom och så kunde folk få jämföra vem av oss två, tiggaren eller jag, som var mest illa ute på knä och benfronten.

Mjae, vid närmare eftertanke jag tror det får anstå...

Bilderna är från Alhambra och Generalife.

Hasta la vista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar