lördag 11 april 2009

De nya anklagelserna mot Calle Jonsson,

 den 11 april 2009, kl 13:07


och nu även föräldrarna, blev väl bara det man kunde befara skulle kunna ske, när Calle och föräldrarna gick ut i media och talade om, att han hade blivit torterad av grekisk polis.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4560773

Det var inte ordvalören "mycket bryskt behandlad" de valde, utan faktiskt "tortyr". Därför var jag också rätt förvånad över, att de aldrig gjorde någon anmälan om den påstådda tortyren. Kanske också anledningen till att jag själv blev rätt fundersam, när resten inte gick ihop med vad som fanns att läsa i media. Men det kan å sin tur bero på att inte media återgivit saker och ting riktigt.

Målet har aldrig varit avslutat, trots att det hela tog sin början sommaren 2001. Det här har varit en rättsprocess med många förtecken. Man skall också komma ihåg att bara den inledande rättsprocessen tog väldigt lång tid.

Nu är det visserligen många år sedan det hela var högaktuellt och det var frekvent i media. Men nog var det allt en hel del omständigheter som var rätt extra ordinära.

Det finns två helt olika uppgifter om vad som egentligen har skett.

Den ena är Calle Jonssons egna uppgift: att han varit ute med två kompisar och någon tjej och festat och Calle har inte knivskurit någon. Jag har fått den uppfattningen att han förnekar, att han ens träffat den knivskurne personen.

Det andra är offrets och dennes vittne, som påstår att Calle Jonsson är den som hamnat i slagsmål med offret och det hela slutat med att Calle stuckit kniven i sitt offer. Jag förstår inte hur de rent praktiskt, på felaktiga grunder kunnat peka ut just Calle och han bundits till platsen, om han inte ens varit där!

Sedan vet jag att jag undrade hur Calle Jonssons tröja kunde ha blod från offret, om de överhuvudtaget inte hade träffats. Vad jag förstår så har kläderna omhändertagits till analys så pass långt efteråt, att jag inte begriper mig på hur blodfläckar av den kalibern, som nu återgivits i pressen, skulle ha kunnat hamna på Calle Jonssons tröja, även om de nu felaktigt varit förvarade tillsammans. Jag vet inte men jag har själv vid ett tillfälle blivit tvungen, att förvara blodiga kläder tillsammans med andra och det blev inte ett sådant resultat.

Något har hänt, fråga är bara vad, den saken är det väl egentligen enbart Calle själv som vet. Föräldrarna sitter inne med andrahandsinformation, alltså det som Calle valt att berätta.

Men vad jag känner spontant har saknats hela tiden i den här historien, är frågor som om Calle burit kniv. Har han ens varit innehavare av en kniv? OM så har varit fallet, varför då? Det är inget normalt att springa omkring med en kniv på sig, när man är på semester på Kos, det är trots allt inte en fjällvandring det är fråga om. Var det offrets kniv? Vem som ägt kniven tycker jag faktiskt är den springande punkten, därför att den säger faktiskt en hel del om situationen och förhållningssättet! Har Calle varit inblandad i någon dispyt någonstans under den här vistelsen på Kos, det känns inte heller oväsentligt. Är han en sån som är inblandad i slagsmål? En sak är i alla fall helt säkert och det är också det, som fått mig att känna mig högst tveksam till Calles utsago om vad som hänt. Han var inte ensam på Kos och inte ens ensam ute den här kvällen, jag saknar faktiskt hans resesällskap i vittnesbåset! Varför har de inte vittnat undrar jag?

Det som blir beklagligt är, att en ung människas liv, inkl. hans anhörigas liv inte kunnat återgå till normalt läge, trots alla dessa år. Men med de nya anklagelserna, som nu riktas inte bara mot Calle, utan även mot hans föräldrar, ser det onekligen ännu mer dystert ut än det gjorde från första början. Det finns också dessvärre en hel del obesvarade frågor från båda håll, i alla fall med tanke på vad som framkommit genom media.

Det här med att sticka iväg till utlandet i "glada vänner sällskap" och festa runt och vara så pass ung, är en mycket vansklig historia. Man bör nog faktiskt inte vara så aningslös och veta vad man riskerar bara vid att vara överförfriskad ute i det offentliga livet, såväl i lilla Sverige som utomlands och oavsett ålder. Resa till ett nytt land, innebär också att man faktiskt bör förstå, att svenska normer, svenska lagar och svensk rättsprocess är en sak och utländska normer, utländska lagar och utländsk rättsprocess är något helt annat.

1 kommentar:

  1. Tidningarna har varit helt tyst. Varför kan man undra blev han dömd trots allt?

    SvaraRadera