lördag 14 november 2009

Albin Wennström fick sluta sina dar,

- den 14 november 2009, kl 20:59

förstora
utan sin älskade Gunborg vid sin sida.

Igårkväll somnade Albin. Men någon ny dag grydde aldrig för Albin.

Han fick inte heller somna in på kvällen, med Gunborgs hand i sin, som de gjort under ett helt långt liv tillsammans.

Gunborg har besökt Albin varannan dag, därför att hon själv med sviktande hälsa, inte har orkat åka upp varje dag för att sitta på "besöksstol" hos sin älskade Albin. Albin flyttades den sista tiden till Gunillahem i Malmberget. Fastän de hela sitt vuxna liv bott i Gällivare.

Sitta på en besöksstol varje dag och försöka ha någon form av "liv" tillhör inte det lättaste sakerna i livet. Det kan jag intyga som fick tillbringa min mammas sista år i livet på en besöksstol, utan möjlighet att ens en enda gång få somna i en säng vid hennes sida. Jag var ung och stark då, 16 år när hon gick bort. Jag om någon förstår hur fysiskt påfrestande det är, att sitta på en "besöksstol" och försöka få livet att fortgå på ett "humansätt". Jag förstår därför också att Gunborg med sviktande hälsa och sin aktningsvärda ålder inte orkat företa denna resa varje dag, med taxi fram och tillbaka som en skottspole och där vara enbart besökare hos sin älskade Albin.

Igår var en sådan dag när Gunborg vilade hemma. Något som hon är fullständigt förkrossad över, när hon ringer mig och gråtande berättar, att hennes Albin fått dö utan att de har fått hålla varandra i hand, som de alltid har somnat till under ett helt liv tillsammans. Deras egen önskan om att vila sida vid sida när döden kom, bestämde andra över att så fick det inte vara.

Rita Poromaa, ordförande i socialnämnden i Gällivare, ansåg inte att man kunde ställa in en säng till Gunborg bredvid Albins säng. Den som ser det inklippta nyhetsinslaget kan själv konstatera, att det mycket väl hade rymts, att ställa in en säng till Gunborg, så att de hade fått tillbringa även de sista dagarna tillsammans. Precis som de gjort ända sedan sin tidiga ungdom och under ett helt långt liv tillsammans. Ett långt liv där de två varit oskiljaktiga, både i vardagsliv liksom i arbetsliv. De har hela tiden befunnit sig vid varandras sida.

http://svtplay.se/v/1707246/aldre_par_far_inte_bo_tillsammans_i_aldreboenden

Rita Poromaa kan inte svara på varför de andra kommunerna "gör så". Dvs. som låter gamla par som tillbringat hela sitt liv tillsammans få göra det ända till slutet. Rita Poromaa får det verkligen att låta, som om det är de andra kommunerna det är fel på! Rita Poromaa tycker uppenbarligen att det är skälig levnadsnivå, att människor skiljs åt i slutskedet av livet! Hon säger det med ihopsnörpt mun och armarna, som ett sista skydd inför sin egen dumhet.

Gunborgs och Albins sista tid tillsammans är verkligen hjärtskärande för oss alla, som tvingats stå vid sidan om och åse samhällsidiotin och jag är alldeles förkrossad och gråtsnuvig, där jag sitter med telefonluren kvar i min hand sedan Gunborg lagt på.

2 kommentarer:

  1. Det finns 4 kommentarer.

    Dett är bland det värsta kommunen lyckats med hittills.. men svinhugg kommer igen, hoppas Rita får samma medecin den dag det är hennes tur.Men med den brist på empati hon visat har jag svårt att tro hon har en repektive... Skämms på dig kvinna..!!!!
    Anmäl >Jessie (2009-11-16 14:25:57)

    Vi är många som blev berörda av artikeln om paret Wennström. Trots att jag inte kände dem personligen, engagerade jag mej i frågan. Det känns inte bra att slutet blev på detta sätt för paret, jag känner sorg i mitt hjärta...........
    Det är vi många som gör. Mina tankar går till Gunborg. Till Rita Poromaa vill jag bara säga, fy skäms på dej! Att vara en stelbent paragrafryttare är inte bra. Låt inte liknande saker hände igen!!!
    Anmäl >Hjördis (2009-11-15 19:29:18)

    SvaraRadera
  2. När man är helt avskärmad den värld man ska besluta om blir resultaten oftst inte så bra. Ånger är inget som existerar hos Gällivares socialnämndsordförande. En vårdtagare byts ut mot en annan. En siffra i protokollet. Keep on...
    Anmäl >kommunmedborgare@hotmail.com (2009-11-15 16:49:55)

    Borde ha funnits någon person i "R. Renlands" närhet, som hade kunnat "läxa upp" henne och talat om, hur man bara inte får bete sig?! Frågan är, om en sådan person ens har vett att skämmas, eller över hvudtaget ångra ett så pass känslokallt beslut?!
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-11-15 09:09:28)

    SvaraRadera