tisdag 4 april 2017

Nu har det vinprovande pensionärsgänget vid Allégården i Göteborg laddat om - Enligt myndigheterna och anmälaren så hade de idkat svartklubb, när de haft vinprovning.

Gensvaret på myndigheternas agerande och njuggheten har sannerligen inte saknats. Först ut var Leif Mannerström som tyckte att nu gick skam i alla fall på torra land.

Det var ju faktiskt inte fråga om att pimpla vin, utan just vinprovning. Alla som varit på vinprovning vet också att det inte är fråga om att pimpla vin, utan just vinprovning. http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/haromkvallen-var-jag-och-dottern-pa-vip.html

Men de enfaldigas skara slutar aldrig att förvåna mig. Tydligen så har de vinprovande pensionärerna vid Allégården blivit anmälda.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/myndighet-stoppar-pension%C3%A4rers-vinprovningar-1.4213293

Medan jag var inne hos husläkaren granngårds och bl.a. fick nytt förslag till min minst sagt miserabla järnnivå, så tog Herr H det lilla barnbarnet med sig till Allégården. Gensvar på njugghetens ageranden har nått långt utanför Göteborgs stadsgräns och pensionärerna har laddat om i humorns namn. De har bildat en egen klubb för vinprovning och som bekant får man i slutna sällskap prova vin och t.o.m. pimpla vin hur mycket man vill, om man nu skulle önska företa sig något dylikt. Vilket jag knappast kan tro att det har rört sig om vid Allégården i Göteborg.

Namnet de valt är uppslaget de fått av myndigheterna och anmälaren, som kallat dem för svartklubb. De har valt att kalla den nybildade vinprovarklubben till just Svartklubben!


Jag lyfter på hatten för att de inte låtit sig nedslås av Jante och bemött det hela med humor....
Fotograf: Hans Wretling, Higab
 

2 kommentarer:

  1. det är illa när pensionärer inte får rå sina egna liv i en pensionärsförening

    SvaraRadera
  2. Men det är väl också skillnad på omgivningen kan jag tänka mig. Jag läste en insändare igår i GP om hur det nu skulle vara med brandsäkerheten när en massa druckna pensionärer skulle ragla omkring på Allégården. Uppenbarligen har personen ifråga inte en susning om hur en vinprovning går till. Det är knappast fråga om något fylleslag! :)
    Insändaren tyckte också att det var bra att man "satt ner foten". Jag är knappast den som förhärligar alkoholintag men någon måtta får det trots allt vara på galenskaperna! Det är väl samma med förbuden där man inom åldringsvården inte får bjuda på en avec till kaffet! - Snacka om att vara satta under förmyndare: det räcker tydligen inte med att pensionärer får betala högre skatt än vanliga arbetstagare osv. osv.

    Jag är med i en del roliga sällskap och föreningar, bl.a. i Hjalmar Gullberg-skapet. Här i dagarna trillade det in ett mail om årsmöte. Där bjuds medlemmarna förutom på underhållning även på vin och sandwich. Jag är helt övertygad om att tillställningen blir både trevlig och inte lär man heller få uppleva raglande medlemmar under årsmötet.

    SvaraRadera