söndag 13 mars 2016

Igår var jag involverad i en ytterlighetsdiskussion som hette duga.

Först trodde jag att jag hörde fel, att det var någon form av tidigt första aprilskämt. Men det visade sig att det var det inte utan istället blodigt allvar.


Lappland skulle ändra namn till Sameland! Kalla Lappland för Lappland var ett regelrätt hån mot samerna.

Det spelade inte någon som helst roll, att jag flera gånger sa att hela övre delen hette redan Sámpi som intet är att förväxla med det svenska eller finska landskapet Lappland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A1pmi


Nej, då det var en hädelse mot samerna att kalla Lappland för Lappland och det borde man genast ändra.


Jag svarade då att det här är precis som den här ytterlighetsdiskussionen om negerbollar. Negerbollar har inget som helst med "negrer" att göra, utan ordet förekommer i svenskan sedan 1680-talet och kommer via det tyska, franska och spanska ordet av latinets "Niger" som betyder just svart och för negerbollens del är det den mörka kakaon och det svarta kaffet som är uppkomsten till ordet negerboll. Det hela handlar sålunda om en K U L Ö R och inte om något skällsord från Amerikas gräsliga kolonialhistoria med slavar från Afrika.

Efter att det hade harvats på ytterligare en stund kände jag hur det riktigt pös ur öronen på mig och jag sa upprört.
 - RÖR inte mitt Lappland! Det skall inte bli någon ny negerbollshistoria av mitt Lappland.
Det skall inte heller bli någon negerbollshistoria av Lapporten i Abisko som också går under namnet Tjuonavagge, som betyder Gåsdalen. Čuonjávággi heter den på nordsamiska vilket också betyder Gåsdalen. Det vore lika idiotiskt att döpa om Lapporten till Gåsdalen för att inte riskera att trampa någon snarstucken på tårna.

Jag har visserligen inget till övers för svensk vidrig kolonialhistoria när det gäller samerna, men någon måtte får det trots allt vara.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar