Google+ Followers

onsdag 20 januari 2016

Svensk lagstiftning verkar numera vara en rekommendation istället för lag - är det inte dags att byta ut regeringen? - Eller går det att skylla på Bondepraktikans "Tyko-Brahe dagar" = otursdagar?

Brahe fick på 1500-talet i uppdrag av kejsar Rudolf den II att bestämma vilka dagar på året som kunde anses som otursdagar. Han kom fram till att det fanns trettiotvå sådana dagar i almanackan. I den svenska Bondepraktikan har upptagits trettiotre ”förkastade” dagar och under dessa skulle man inte flytta, byta arbete eller gifta sig.

Göteborgs-Posten såg jag hade lagt till att man inte skulle resa. Det var ju himla synd att jag inte hann läsa det imorse innan jag begav mig ut på en tämligen hopplös bilresa som i normalfallet brukar ta 15 minuter, härifrån till Centralstationen. 

Idag tisdag, eller igår (ser jag att det är med tanke på klockan 00:30) tog den nästan 5 timmar och den hade nog tagit det och sannolikt två timmar till, om jag inte hade avvikit från tänkt färdvägen, så snart det gavs tillfälle. På hemväg åkte jag i den andra filen och kunde skåda eländet och det var långtradare på långtradare staplade på varandra. Kön började vid E 45:an där den går ihop med väg 190 till Sollebrunn och ända in till nedfarten till E 6:an. Hur tror Trafikverk och politikerna i Regeringen att det här skall vara hållbart?

Det hela började med att jag noterade inatt när jag gick och lade mig, att det stora lappvantar som föll i ett ymnigt snöfall. Jag förstod att kaoset skulle vara ett faktum idag i Göteborg. Jag steg upp och konstaterade att det såg ut som i Malmberget och förstod att nu skulle katastrofen vara fullbordad.

Dottern knallade iväg till bussen och jag undrade hur länge det skulle dröja innan hon kom tillbaka. Först i väntkuren stod det att alla bussar var inställda, inget på Västtrafiks hemsida. Det kom inte upp förrän långt senare. Jag kollade och såg att alla tåg, bussar och spårvagnar var inställda och att även flyget var påverkat.

Jag sa till henne att det var nog lugnast att ge dårarnas paradis två timmar, så att man kunde se att huvudleden i vart fall skulle vara upplogad. Sedan kunde jag skjutsa henne till jobbet, eftersom hon hade möte idag kl. 13.00.

Jag kan väl säga det att det fanns i mitt huvud en och annan besvärjelse om hemsökelse till dagens politiker och Trafikverket, när vi på trafikradion mellan varven efter att tålmodigt ha suttit i kön i två timmar, fick höra vad stoppet bestod av: långtradare som stod och slirade och inte kom uppför backknixen, alt. hade fastnat, alt. hade ställt sig på snedden och därmed också hindrade trafiken effektivt.

Man behöver ju inte vara atomklyvare för att förstå att det rört sig om utländska långtradare i sommardäck på vinterväglag. Sedan toppades det av masskrockar på upploppssträckan, då folk väl antagligen blivit desperata av att ha suttit fast i kön så många timmar.

Man hinner ägna sig åt djuplodande människokunskap: Härligast var bruden som körde sin bil åt sidan vid vägräcket, låste bilen och gick rökandes plumsande genom snöhögarna in på industriområdet. - Skön stil! Hon var inte speciellt brydd över att hennes bil nu innebar ännu ett hinder för att bilar/långtradare skulle kunna passera förbi hennes bil, även om det nu fanns två filer på just det stället. Men snön gjorde att passagen blev något prekärt trång.

Sedan måste man ju beundra de som tyckte, att det var lämpligt att stänga av Älvsborgsbron med två filer, så att det bara var en fil kvar. Det är till att vara smidig som ett helt kassaskåp, med tanke på det redan illa rådande trafikläget pga. all snö och köer i precis varenda riktning! Då blev det ju effektivt tvärnit där också och ännu mer bilköer som följd, när folk försökte finna andra vägar.


De där gökarna i Miljöpartiet, man kan undra hur de tycker att det här är att värna om miljön: med bilar & långtradare som står på tomgång under så många timmar. Jag är glad över att jag har en bil med Eco, dvs. den går ner i viloläge så snart man stannar upp. I annat fall hade det väl varit hög risk för både soppa-torsk och en bil som farit mycket illa och släppt ut väldiga mängder med avgaser, som alla långtradare och bilar gjorde som inte hade denna finess.

Nu var vår färdvägen 17 km och på den tiden det tog, hade vi i normalfallet hunnit köra ända upp till Stockholm om jag inte hade lyckats minimera den något genom att avvika från tänkt färdväg. Det är lång tid att sitta fast i  kompakt bilkö, som mestadels stod helt stilla.

Jag skall villigt erkänna att när det dök upp en ambulans i backspegeln med blåljus och man skulle lyckas svänga undan från de två filerna så att ambulansen kunde passera i mitten då var blodtrycket uppe i max. Fy farao vad obehagligt. Man kan verkligen hoppas att ambulansen hann fram i tid!

När jag började känna mig som suckarnas bro i Venedig, hade radio P1 små klipp ur den i söndags avlidne Kjell Alinges program, som under 30 år fått mig att gå ner i varv och bara njuta ordkonstbajsarsnacket även med nyskapande musik.
Kjell Alinge hemma i vardagsrummet 1975. Foto: Kent Östlund/TT.
Än en gång så fick Kjell Alinges underbara snack mig att inse hur mycket fint och roligt livet består av, dit döden inte ens når och dottern fick en inblick om vad jag njutit av långt innan hon föddes och därefter: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/667566?programid=478&playchannel=132
2,35 in på programmet kommer det om Kjell Alinge och klipp från hans program och fram till 8,45. Men det sändes också flera inslag om hans död och från de radioprogram han haft både i Eldorado och Hemma hos Kjell Alinge och Janne Forsell.

På youtube finns många klipp av Kjell Alinge: https://www.youtube.com/results?search_query=eldorado+kjell+alingeoch även Hemma hos Kjell Alinge och Janne Forsell: https://www.youtube.com/results?search_query=kjell+alinge+janne+forsell


Men när det inte längre fanns något att lyssna till och dottern försökte sköta sitt jobb genom mobiltelefonen och mail i bilen, satt jag och undrade när ljushuvudena skall förstå att de måste kolla alla färjeöverfarter och Köpenhamnsbron så att de utländska långtradarna har vinterdäck, när det är vinterväglag. Finns det inte det så borde långtradarna per automatik klampas, så att de inte kunde köra en meter! Det är dessutom lag i Sverige på vinterdäck fr.o.m. 1.12 när det är vinterväglag.

Sedan kan man undra över hur korkat det är att vi skattebetalare skall hålla utländska långtradare, som är utsatta för rejäla lönedumpningar och otillåtna timantal bakom ratten och även inte ens riktiga handlingar, att färdas på våra vägar helt gratis.


Där är ju också domstolarna så naiva att man kan få hjärnsläpp för mindre! http://www.friatider.se/lastbilschauff-rer-i-v-xande-prostester-mot-gr-ddfil-f-r-utl-ndska-kare

Slitaget på våra vägar är ju enormt, för att inte tala om vägbyggnationerna. Det förstår man när man kört genom Sverige och bor i Göteborg, där Trafikverket gör den ena misslyckade vägsatsningen efter den andra, för att inte tala om den värst av allt: Västlänken. - Ibland verkar det finnas hur mycket pengar som helst i det här landet!

Jag undrar vad dessa bilköer egentligen kostade av inkomstbortfall för alla företag och verksamheter som drabbades idag av trafikkaoset. Undantaget då att de inte kan hantera snö i Göteborg m.fl. ställen runt om i Sverige. Tänk om det vore likadant så fort det kommer snö i norr. Då skulle det vara stängt och igenbommat i stort sett hela året. Tja, nu har det ju blivit väldigt annorlunda vintrar sedan Tjernobylsmällen 1986 och USA:s vädermanipulationer som de utfört i Norge.

Men för att återgå till den gode astronomen, astrologen och alkemisten Tyko Brahes egen otursdag sägs ha inträffat på en bankett hos Rudolf II i Prag 1601. Den nödige Tyko Brahe ansåg sig inte kunna lämna bordet före kejsaren. Brahe satt och höll sig så att blåsan sprack med bukhåleinflammation och döden som följd.

Det var väl ungefär det som jag kände efter nästan 5 timmar i bilen höll på att hända mig själv efter ett alltför rikligt intag av varmt tevatten på morgonen innan avfärd för att bota förkylningen. Dimsynen av U-båtar som guppade förbi var sas konstant på hemfärden. Jag hoppade jämfota in i lilla tronsalen fortfarande med de snöiga skorna på, för att äntligen kunna "pudra näsan". Därmed slapp jag att möta samma öde som Tyko Brahe gjorde.


PS. Otursdagarna enligt Bondepraktikan:

Januari: 1,2,4,6, 11, 12 och 19,  
Februari: 11, 17 och 18, 
Mars: 1,4, 14 och 15,  
April: 10,17 och 18,  
Maj: 7,15 och 18,  
Juni: 6,  
Juli: 17 och 21, 
Augusti:2 och 10,  
September:1 och 18,  
Oktober: 6,  
November: 1, 6 och 18, 
December: 6,11 och 18.
Den 11 januari ansågs vara den absolut värsta otursdagen under året. DS.
 

1 kommentar:

  1. Bra skrivet Gun! Det är helt sjukt och otroligt konstigt att långtradare än idag (inkl vissa bussar) kan köra utan vinterdäck. skärp lagstiftningen! Att vi vanliga svenskar ska få betala för det irriterar mig ännu mer. Som däckhandlare och känd aktör i branschen vet jag att dödsolyckorna kan minskas om alla kör med rätt däck. Långtradare från utlandet borde få betala skatt för att få köra på svenska vägar, vadå? lika villkor för alla. Svenska företag blöder idag på grund utav att spelreglerna inte kontrolleras rätt Källa: SVT

    Med vänliga hälsningar
    Johan Andersson
    ABS Wheels Sweden AB

    SvaraRadera