onsdag 17 december 2014

Jag identifierar mig själv, ingen annan ska göra det åt mig och det skall definitivt inte ske från politiskt håll!

Jag är inte så mycket för de här populistiska damerna och herrarna, som ägnar sig åt ordbajseri. Men i det fallet ger jag Soran Ismail helt rätt. Man kan känna sig som både 100% kurd och 100% svensk.

Vi har en rättsordning som skall reglera saker och ting, så det kan absolut inte vara några problem, bara politikerna själva håller sig till spelreglerna och slutar upp med att montera ner hela samhället bit för bit.
SD:s partisekreterare Björn Söder höll under partiets kommun- och landstingsdagar förra helgen i Västerås ett anförande där han lade han ut texten om att bl.a den samiska nationen skapar problem.

”För att demokratin ska fungera krävs konsensus kring frågan om vilka som utgör folket. Då kommer vi in på nationalismen”, sade han – och fortsatte: ”Det är ju så att Sverige i dag inrymmer andra nationer. Vi har ju till exempel den samiska nationen. De är svenska medborgare, men tillhör den samiska nationen. Om det blir för många nationer i nationalstaten – då kan det bli problem.”

Vad Björn Söder ännu inte har förstått är, att det är staten/politikerna själva, som är problemet. Sist men inte minst vållat problemen genom att man ställt upp en grupp mot en annan grupp.

I samernas fall har man valt att sätta upp fiskesamer mot renägande samer och man har inte ens dragit sig för att ta död på samerna.


Men staten har kommit och lagt mark under sig. Rena rama kolonialdiktatur. Jag vet vad jag talar om, eftersom jag kunnat följa spåren genom mitt arbete på tingsrätten och då Inskrivningsmyndigheten låg på tingsrätterna. http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/i-den-evighetslanga-fredagsbilkon-satt.html
 
Jag är faktiskt urless på dubbelmoralen, som förekommer i Regering och Riksdag, men här vädrar väl de andra partierna naturligtvis morgonluft och tycker att det minst sagt korkade inlägget från Björn Söder (SD), är bra för deras egen dolda agenda. Skenhelighetens gloria putsas nu därför för fulla muggar och de har gott stöd i dylika personer som Börje Salming, som sitter på dubbla stolar och därför också talar med kluven tunga och vill strunta i att följa de demokratiska spelreglerna.

Bara just därför är jag glad över att det stod att läsa i dagens Göteborgs-Posten, att Sameföreningen i Göteborg avstod att uttala sig. Det är svårt att komma med någon kort förklaring, när ämnet är så brett och omfattande och så full i historia och man dessutom har att göra med en journalistkår, som är illa pålästa och helst av allt helt uppenbart bara vill hitta de högst ytliga förklaringarna och sälja lösnummer!

Det är precis som att sätta någon vid havet försedd med tesked och uppmana: ös på!


Man gömmer i sina egna dunkla vrår och agendor, att det egna agerandet och att
Norge, som nu anses regeras av ett främlingsfientligt parti där har man skrivit på för sina samer. Men inte Sverige. Här tvingas de till domstol. I höst pågår sexton processer om jakt och betesmark som kan ruinera samebyarna och döda rennäringen. - Sedan är det skillnad inom de egna leden också bland samerna, många har fråntagits sina rättigheter och vad räknas de som? Ingenting hos de som tillhör samebyarna.

 
Det bästa man kan göra för att kuva någon, det är att ge sig på språket!

Jag skall berätta en sedelärande historia om hur eländigt det egentligen det kan bli när direktiven kommer "uppifrån hierarkin", dvs. när direktiven börjar hagla från politikerhåll. Det är min egen mamma som berättade den för mig när jag var rätt liten och undrade hur hon och morfar hade haft det, när de gick i skolan.

* När min morfar började skolan kunde han inte tala finska. Då fick han stryk, när han kom till skolan och inte kunde tala finska. 

*Så när morfar själv fick barn lärde han dem finska för att de inte skulle möta samma öde, som han själv hade gjort när han kom till skolan.

* Men när min mamma kom till skolan och talade finska fick de stryk för att det talade finska och inte svenska!

OM detta är en amsaga, NEJ, det är det verkligen inte, utan en tidsbild av hur makteliten dvs. politikerna hela tiden valsat runt med den lilla människan helt godtyckligt. Det gjorde också att min mamma aldrig lärde mig och min syster finska, hon hoppades på att politikerna inte igen skulle påverka skolans värld.

Det vi behöver i det här landet är trygghet, som omfattar alla människor och framförallt behöver vi inga politiker, som ställer upp egna värderingar vad vi känner oss som. När jag växte upp såg jag mig själv först och främst som svenska, trots ett rätt flitigt resande. Men mina barn har med tidens utveckling kommit att tillhöra kretsen "världsmedborgare" och själv har jag också tagit steget fullt ut. Visserligen står det alltjämt svenska i mitt pass, men jag känner mig rätt hemma med många olika folkslag och länder.


Det politiska käbblet i Sveriges Riksdag är helt oacceptabelt. Stänga dörrar och vägra tala med alla invalda partier är inte något annat än diktaturfasoner och det kommer att straff ut sig, om man fortsätter med den attityden.

Det kommer inte att räcka med att man splittrar människorna, det här är precis som i vilken dysfunktionell skilsmässofamilj som helst, som inte förstår att man måste hålla näsan i ytläge, hur mycket man än ogillar situationen och den föräldern.

Golo Mann, tysk författare tillika filosof, skrev ner något oerhört viktigt om hur man kan lära sig av historien, vilket man knappast kan anklaga politikerna i Regering och Riksdag för att ha förstått ett enda jota av:


Trots de demokratiska partierna tillsammans var större än nazisterna kunde dessa gripa makten genom att de förra blockerade varandra till handlingsförlamning och oförmåga att ta itu med problem som kom att överskugga det mesta för utsatta och arbetslösa: medan de som hade inkomster och fulla förråd stängde fönsterluckorna och hoppades att det politiska debaclet inte skulle beröra dem.
bilden är lånad av http://bigganed.blogspot.se/ med hennes medgivande och den gäller i allra högsta grad i dagens samhälle, där arrogansen är så utbredd, att man kan bli kräkfärdig för mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar