onsdag 29 maj 2013

Vem är värst egentligen. Ljushuvudena på Trafikkontoret, eller egoisterna som inte kan parkera?

Igår hände det igen.

På morgonen när jag körde in i p-huset vid Axessmottagningen höll man fortfarande på att måla om, så det var en hel del p-platser som var avstängda. Dock fanns det en enda ledig, som saknade blockerande koner: LYCKAN genomfor mig!

Jag såg till att parkera i mitten av p-rutan, eftersom nu hin håle har rekryterat de bestämmande till Trafikkontoret i Göteborg. De har väl själva inga handikapp, inga körkort, eller tror att det snurrar omkring Trabanter på Göteborgs gator. P-rutorna är inte anpassade efter dagens bilar. Ändå tillhör jag den personkrets som kör omkring i en mindre bilmodell.

Lagom slut i kroppen efter rehabträning på Hagabadet suckade jag djupt när jag närmade mig bilen. En svart Volvo hade parkerat snett. (Borde egentligen börja skriva ut registreringsnumren och även ta reda på ägare till bilen). Bakdäcket hade passerat en bra bit in över vitstrecket och stod sålunda inne på min p-ruta med ett par centimeter. Det såg inte precis roligare ut vid min förarplatsdörr heller, TROTS att det faktiskt INTE finns en p-plats till, till vänster om den p-plats som Volvon hade kört in i. 


Jag fick sålunda pressa in mig mellan bilarna framifrån, men när jag lyckats prångla upp en liten glepa i min bildörr märkte jag, att jag hade pressat in mig mellan bilarna åt fel håll. Kroppen skulle ha varit vänd åt andra hållet för att om möjligt kunna slinka in genom dörrspringan. Men med mina kroppsskador, skulle jag verkligen kunna det?

Jag klämde igen bildörren. Men eftersom jag stod på tvären så var det ingen bra "arbetsställning". Ett våldsamt hugg i ländryggen fortplantade sig. Tur att jag är fastkilad mellan bilarna i annat fall hade jag väl varit golvad, tänkte jag och insåg att ryggen inte medgav ett förnyat försök att ta sig in i bilen.

Killen som stod och målade taket längre fram i garaget, insåg jag inte skulle vara till någon hjälp. Han var både längre och bastantare, så han skulle inte kunna komma in i bilen, ingen idé att fråga ens en gång. Två bilar kom infarande med korta mellanrum i garaget och jag noterade kroppsformen på dem båda. Jag insåg att räddaren i nöden nog befann sig i en av bilarna.

Jag gick fram till gallerdörren som hade stängts bakom de två bilarna som kommit nedfarande till det förhyrda etaget. Jag insåg hur ynkligt min röst lät:

- Hallå, du där i den vita bilen, skulle du möjligen kunna komma och hjälpa mig?

Visst kunde han hjälpa mig, vad ville jag. De båda bilförarna var nog i sällskap, därför att även den andre killen kom lunkade på bakom den räddande ängeln.

Han stirrade klentroget på mellanrummet mellan min bil och den svarta Volvon och insåg, att det skulle inte gå. 

- Det är risk att jag skrapar bilarna, försökte ängeln.

- Den risken står jag för, svarade jag och så klämde han in sitt supersmala jag mellan bilarna. Vete gudarna hur det gick till, med tanke på att ett huvud inte går att pressa ihop. Men in kom han i min bil och ut backade han.

- Samma sak har hänt mig i Nordstans parkeringsdäck. Fastän jag har inte kunnat komma ut ur bilen, sa hans polare (av normalstorlek), som stod bredvid mig och åsåg akrobatnumret. 



De har så smala p-rutor i den här stan och då behövs det bara, att någon står det minsta lilla snett, eller inte prick i rutan, eller har en större bil, då är det kört. 


- Det är sådana här gånger jag på allvar funderar på, att begagna mig av det som en kille som jag känner brukar säga. Han säger sig skall börja köra omkring med en laddningsbar borrmaskin och borra hål i alla fyra däcken på alla bildrullar.


*******

- Varför ringde du inte till p-bolaget, så hade de fått komma och lappa idioten, sa Herr H när jag kom hem och beklagade mig över vilket p-elände det hade varit igen.

- Kan så vara, men ibland har man nog med att bara överleva det man råkat ut för!


Dessutom en rundpall i Solarplexus är det mot oss allihop, som har några kroppsliga tillkortakommanden. Men det är klart svenskar  och funktionsnedsatta är det väl fritt fram att diskriminera hur mycket som helst.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar