lördag 15 september 2012

Kulturella hipster, står det.

Min osäkerhet börjar genast ge sig tillkänna.

Men det är bara att bekänna färg. 

Det ord som jag trodde mig veta vad det betyder - nu är jag inne på damavdelningen för trosmodeller och botaniserar - kan inte betyda enbart det jag tror, att jag vet vad det betyder. 

Hipster betyder något mer, som jag inte vet vad det är. 

Hur kommer det sig, att jag som trott mig kunna svenska språket rätt hyfsat, börjar ha ordförståelsen i bakvattnet. Uppenbara luckor.

Det hela slutar med att jag får nyttja mig av Wikipedia, detta älskade, detta förtalade uppslagsverk på Internet. 

Mötet med uppgifterna på Wikipedia blir nästan chockartat, när jag läser att detta är ett fenomen, som tog sin början på 40-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Hipster_%281990-talet%29

Ändå sitter jag här och kan i det allra närmaste betraktas, som om jag bär en kos intelligenta blick: Stirrande förvånat och frågande rakt ut i luften. 

Jag får riktigt rannsaka mitt minne: "syna allas bluff", som det står i texten på Wikipedia. 

Jo, jag har nog också stött på en hel del kulturella hipsters, utan att vara medveten om att det var det jag gjorde. Eller är det rent av modehipsters, eller livsstils-, eller musikhipsters jag stött på. Hur jag än tänker på saken kan jag inte reda ut begreppet. 
Men när jag läser vidare och hamnar i omdömen, som ett speciellt släkte av vuxna bebisar, gjord av förstå-sig-påaren, Look at this fucking hipster” Joe Mande, från New York över vad Hipsters är. Då räcker det för min del. 

OM vi nu föds helt unika. 
Inte någon är den andra lik. 
Var och en med sina alldeles egna speciella och unika sammansättning. 

Varifrån kommer då denna alltför utbredda mänskliga önskan och viljan, att ständigt placera in i speciella fack. Sätta klisteretiketter. Sortera upp i speciella högar. Helt enkelt frångå det som naturen & evolutionen om och om igen själv producerar: mångfalden, artrikedomen och sist men inte minst: det alldeles unika.

Nu skall denna förlaga till Bag-lady, ge sig in i köket och botanisera runt i kylskåpet, efter någon form av frukost. Jag tror att det får bli en riktig Hipsterfrukost. Vad det är för frukost? Ja, fundera på den du... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar