torsdag 13 september 2012

Cykellampa för upplysning av vägbanan

framför cykeln, samt baklampa för 99:-. Dioder med lågt strömförbruk. Fäste till cykeln och batterier medföljer. Står det i annonsen.

- Det var väl tur att det följde med fästen till cykel konstaterade Herr H.

Jag kan väl tycka att det egentligen borde vara universalfästen. Det kan väl vara praktiskt bra att ha t.ex. på roddbåten. Det är ju inte alltid man är ute i fullt dagsljus. Vid dimma borde det också vara till hjälp, att bli observerad.

Fler användningsområden hittas:

Det borde man egentligen ha, när man är ute och knallar här om kvällen. Speciellt när man kommer upp i djävulsbacke. Bitvis becksvart och brant kurvig väg. Stigningen liknar Kilenbacken i Malmberget (innan gruvan slukade den). Där bilarna storknade halvvägs upp och själv hade man storknat ett par gånger, bra mycket tidigare.

Skulle man då vara upplyst både framtill och även baktill, som gående längs den slingrande och branta vägen, då har man väl kanske en rimlig chans att överleva bilgalningarna, som kommer brassande på fel sida av vägen i kurvorna.

Då skulle man kunna känna sig upplyst. Både framtill och baktill.


- Undra om de har några cykellampor, som inte lyser upp vägbanan, utan åt sidan istället, sa Herr H, som helt uppenbart gillar chanstagningar i livet.

Han fortsatte utläggningarna och undrade varför man behövde lyse baktill. Det är väl egentligen bara jag, som måste vara bevänt med något dylikt. Min syster hade väl påtalat, när jag var liten, att jag hade tre bruna ögon. Två bruna ögon framtill och ett brunt öga baktill.

Efter tuggandet och skrattandet hade pågått en stund, ryckte jag åt mig tidningsannonsen. Det där lyset baktill, visade sig på bilden vara ett kattöga. 

Så mycket upplysande tycker jag nog inte att det är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar