tisdag 17 juli 2012

Ibland blir jag så in i nordens less på dessa bedrägerimail, som dimper ner i mailboxen.

- den 17 juli 2012, kl 17:42


Så less att jag faktiskt denna gång bestämde mig för, att lägga ner lite mer energi än att bara spärra avsändare och klicka bort mailet. Därför skrev jag denna gång ett mail till både till Telia och Ekobrottsmyndigheten och undrade om de verkligen inte tyckte, att det fanns skäl att internationellt göra något åt saken.

Svaret lät inte vänta på sig. Så snabb reaktion förvånade mig något. Tja, förutom Telia då, där lär det dröja i vanlig ordning. De är väl inte så bekymrade över att deras brandväggar inte funkar.
Den första responsen kom från Ekobrottsmyndigheten här i Göteborg och lät så här:

******
Hej!
Även vi på Ekobrottsmyndigheten erhåller, märkligt nog, dessa alster.
E-mail och annan reklam med dunkla avsikter får vi nog leva med. Det
är tekniskt och demokratiskt svårt att stoppa dem.
Vi som arbetar inom rättsväsendet tillämpar efter bästa förmåga de
regler som statsmakterna (riksdag och regering m fl verk) uppställer.
Att beivra dessa mail är ofta svårt, inte minst då de synes komma från
utlandet (i detta fall Rumänien (ro)). Enklast är ju att klicka bort dem.
Inget hindrar att Du anmäler saken i och för sig. Det ska finnas en
risk att brottet kommer till fullbordan för att vara straffbart.
Försök till bedrägeri handläggs normalt av Polismyndigheten och
Åklagarkamrarna, inte Ekobrottsmyndigheten.
Med vänlig hälsning
Carl Bergström, kammaråklagare, EBM, Göteborg

****
Paff är väl ungefär det ord, jag kan använda av svaret jag fick. När inte ens svenska myndigheters brandväggar kan sätta stopp för dessa intrång. Då kan man ju i sitt stilla sinne undra, hur mycket tillgång det finns till myndigheternas mailboxar.

Men tok gjorde som tok bad. Jag skickade mailkedjan vidare, med följande tillägg:

*****
Jag kan inte förstå vad det skulle vara för "odemokratiskt" med, att stoppa regelrätta försök till bedrägeri, som detta trots allt är. Det är väl bara att rättsapparaten själv svarar på begärda uppgifter för att förvissa sig om saken, vad det hela handlar om. För det fall att någon som helst tvekan skulle råda om vad detta trots allt handlar om, försök till bedrägeri.
Slutsumman torde inte heller röra sig om småsummor.
Någon form av rättsskydd måste väl också ingå i en medborgares DEMOKRATISKA rättigheter, eller?

*****
Svar anlände så snabbt att jag undrade om det förelåg viss tristess på myndigheten:

*****
Angående försök till bedrägeri
Den som anser sig vara utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri kan göra en anmälan till polismyndigheten om det. Polis och åklagare har till uppgift att utreda brott och gör det med utgångspunkt från om gärningen kan antas vara ett brott och möjligheterna att bevisa det. Beträffande den aktuella företeelsen är de oftast så klumpigt utformade att de inte kan anses utgöra ett tjänligt försök till bedrägeri. Det kan också förutses svårigheter att spåra avsändaren av mailet och därmed att finna gärningsmannen.
Vänliga hälsningar
Annette Olsson
Vice chefsåklagare, Göteborgs åklagarkammare

*******
Som vanlig gröngöling får jag väl därmed inse, att det lönar sig föga, att försöka få slut på dessa hemsökelser i den högst privata mailboxen.
Det här kan te sig rätt oförargligt i jämförelse med de skimmingförsök jag också varit utsatt för under de här senaste åren. Det tog jag däremot inte med en klackspark, men inte ens där fanns något att sätta emot. Skimmingförsöken tror jag är ett så passa allvarligt växande problem, att myndigheter och banker i alla länder borde gå samman och göra något radikalt åt det hela.

Om du nu undrar hur ursprunget såg ut, bjuder jag på den sedvanliga helt osannolika rövarhistorien:

----- Original Message -----
From: "Mr William P. Cartman" <willicartman01@skymail.ro>
To: "undisclosed-recipients:"
Sent: Saturday, July 14, 2012 8:20 PM
Subject: Jag behöver ert partnerskap

Hej
Jag är Barrister William P. Cartman från London, Storbritannien, Jag
är en praktiserande jurist, En av mina klienter dog år 2008 men han
lämnade bakom summan av nio miljoner, fem hundra tusen brittiska pund deponeras i ett finansiellt institut men tyvärr han inte specificera
sin arvtagare före sin plötsliga död.

Alla mina försök att spåra sina familjemedlemmar har visat sig
misslyckad eftersom han inte skriva ett testamente före sin död.
Den brittiska arv lag tillåter någon Bank att konfiskera den avlidnes
fond, Incase fonden är kvar outtagna för över en period på 19månader
efter döden av kontot ägaren. Den bank där denna fond deponeras har
kontaktat mig för att ge arvtagare, så att de kommer släppa denna
fond till arvingen men Jag är ännu inte rekommendera någon som arvtagareu.
Detta är anledningen till att jag har kontaktat dig så att jag
lagligt kommer att rekommendera er som arvtagare eftersom du har
samma efternamn med den avlidne.

Enligt den brittiska arvsrätt, Det åligger advokaten att ange arvinge
till den avlidne och jag är den personliga advokat till den avlidne.
Därför har jag alla rättigheter att rekommendera någon som arvtagare
och banken kommer att släppa fonden till person.

Jag har alla rättsliga dokumentationer att slutföra denna transaktion
framgångsrikt utan problem med regeringen i Storbritannien och i ditt
land, denna transaktion är 100% riskfritt, Jag kommer att styra och
leda dig på vad du ska göra vid en given tidpunkt, När fonden
överförs till ditt konto som jag kommer att uppsöka dig i ditt land,
då kommer vi att dela de medel som i andelen 40% för dig, 40% för mig och 20% kommer att doneras till välgörenhetsorganisationer.

Detta arv fordringar kommer att vara rättsligt klar, allt jag behöver
från dig är din totala samarbete och ärlighet.
Du kommer att hålla denna transaktion hemligt tills den fonden har
bekräftats i ditt konto, om du är intresserad att arbeta med mig
vänligt fram nedan information:
Ditt fullstandiga namn:
Din mobil eller mobiltelefon nummer:
Din telefon (Office och Home) nummer:
Ditt faxnummer:
Ditt yrke:
Din alder:
Din nationalitet:
Anmarkning: Jag oversatter till svenska och jag tror att det inte ar
tillrackligt bra, forstar du engelska? om du kan skriva engelska, kan
du svara pa engelska for enkel kommunikation, jag ser fram emot ditt
snabba svar.
Vanliga halsningar,
Barrister William P. Cartman

****
De som nappar på dylika mail, måste väl ändå utses till årets:


10 kommentarer:

  1. Cristian Herrera (2012-08-15 10:01:34)

    Hej Gun.
    Jag tycker att det är bra att ni drev frågan så pass långt som ni gjort.
    Även jag har gjort ett par försök utan resultat, jag har t.o.m försökt med en namninsamling.
    Lär mer in min personliga blogg Länk

    Däremot kan jag tycka att det är lite elakt att kalla alla som faller för dessa forsök för det ni visar bild på.
    Försöken måste onekligen fungera, annars skulle de inte fortsätta med dem och alla kan inte vara bra på allt, många kan leva på hoppet och greppa efter varje halmstrå som presenteras.

    Tack dock för en i övrigt bra artikel. /C

    (flagga som olämplig)

    Pannahanna (2012-08-02 10:28:14)

    Jag har ocksa fatt fran dess man. Det hamnade dock i skrap posten och dar brukar dyligt hamna av sig sjalv som tur ar :) Fast jag öppnar sallan eller aldrig mejl med skum avsandare och som talar om pengar da jag vet att det ar fuffens

    (flagga som olämplig)

    Gun Ek (2012-07-25 20:04:53)

    less

    Jag har hunnit få ännu fler mail av den här kanaljen, tydligen går det inte ens att spärra honom på något sätt. Han tar sig igenom...

    (flagga som olämplig)

    less (2012-07-25 19:10:02)

    Hej. Jag har fått lika, de vill säja:
    Från:
    Mr William P Cartman!

    Och jag har även fått andra rövarhistorier. Håller med föregående "talare".

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera
  2. Gun Ek (2012-07-18 07:56:38)

    man betalar för något man inte får= Skydd

    Det har vi nog alla noterat, som fått dessa bedrägerimail i vår mailbox. Hur det rent tekniskt går till har jag inte en susning om, eftersom detta inte är min bransch. Men det är kanske någon som känner till det och kan skriva ett inlägg.

    (flagga som olämplig)

    man betalar för något man inte får= Skydd (2012-07-18 00:28:15)

    märkligt att de här mailen kan hamna i ens mailbox eftersom mailadresserna inte stämmer med det man själv har.

    (flagga som olämplig)

    SvaraRadera
  3. Tydligen har herr Cartman lärt sig att .ro inte är ett bra slut, så nu använder han yahoo.com. Undrar hur många har fått sina 40%
    MVH
    Håkan Palin

    SvaraRadera
  4. Ytterligare en mottagare av samma smörja 9 oktober 14:49. Bra att någon uppmärksammar eländet.
    jsj

    SvaraRadera
  5. Nu har han gått över till yahoo.com.my som är malaysia. Han rör på sig i världen...

    SvaraRadera
  6. Personligen tycker jag att det är märkligt, att ingen anser att det är "deras bord". Nån-annan-nismen i dess fulländning mao.

    Hur man än försöker spärra dessa dårar via den egna mailboxen går det inte att göra det. Fråga är om det inte finns skyldigheter för den man betalar sitt bredband till, att åtgärda det. För mig är det orimligt att myndighetspersonerna tycks sitta handfallna, med tanke på den mailkedja har låtit följa med i själv blogginlägget.

    Det här helt uppenbart att det är fråga om bedrägeriförsök. Jag ser det som likvärdigt med, att försöka ta sig in hon någon gammal eller person som inte kan freda sig mot dylika bedragare.

    Än mer beklagligt är det, eftersom det är straffbart att skicka alla former av reklammail till personliga mailadresser, som personen ifråga inte har tackat ja till.

    Fråga är hur många han har lyckats lura. Internationell, eller i vart fall varje land borde se till att skydda sina medborgare mot dylika löss. De här som anser sig vara gurus inom datavärlden borde faktiskt lyfta på ändalykten och göra något. Därför att bedrägerierna ökar och nätattackerna börjar få proportioner som måste anses vara en säkerhetsrisk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gun
      Din artikel är intressant. Jag är själv en jagad person och har sparat några av de värsta i en bedrägerimapp.
      Jag har mail från United Trust Bank, Western Union, Lotto NL, Google Incorporation, Microsoft Award Dept, EuroDept Financial Services, Die Suddeutsche Klassenlotteri, FedEx Delivery Post och några till, samt ett flertal från privatpersoner, varav flera med namnet Williams. Vad gör man? MVH Geert gfj@tele2.se

      Radera
  7. Geert gfj@tele2.se

    Det här tycker jag i första hand är en fråga för din internetleverantör att svara på, men också faktiskt för den åklagarkammare och ekobrottsmyndighet, som du tillhör.

    De bör kunna redogöra för vilka internationella lagar som gäller. Det här "Kalle Anka-svaret" som jag fick, att de själva får SPAM tyckte jag inte var något höjdarsvar...

    Här i Sverige är det i vart fall olagligt att skicka reklam till personliga mailadresser, om du själv inte på något sätt varit kontakt med dessa. https://lagen.nu/2008:486#P19

    Eftersom det sedan den 1 april 2004 är oombedd e-postreklam till svenska konsumenter förbjuden i lag. Lagen gäller för svenska juridiska personer som vill skicka e-postreklam (inklusive via SMS) till svenska privatpersoner.

    Den här "Mr William P. Cartman" i min blogg, han är ju inget annat än en simpel bedragare. Det kan man rätt tvärsäkert påstå, utan att göra sig skyldig till några personangrepp.

    Man har också kunnat anmäla skräppost till Konsumentverket, men vad jag hört verkar det vara si och så med det nu för tiden. Därav mitt utskick till de myndigheter som fanns i min blogg.

    Konsumentverket har väl antagligen drunknat under bördan. Det är ju så svenska flata lagar fungerar. Dvs. i praktiken är de bara ännu ett slag i luften.

    Men du de här mailen från United trust Bank, Western Union etc. låter ju intressant. Vad står det i dessa mail?

    SvaraRadera
  8. Barrister William P. Cartman från London, Storbritannien nu med mailadress Mr William P.Cartman

    den pinknödiga idioten ger sig inte. Den här gången har han skickat två mail samma dag 12.10.2012 både kl. 18:30 och även 21:03. Men den här gången har han fått ett "erbjudande" som han kommer att motstå.

    SvaraRadera
  9. Oj, då den nya mailadressen på bedragaren Barrister Willam P Cartman från London, tog visst inte bloggspot. Här är den för alla myndigheter, som nu mot förmodan skulle orka röra på häcken och åtgärda dessa löss som florerar på Internet:

    williamcartman478@yahoo.com.my

    SvaraRadera