fredag 6 april 2012

Om konsten att efterlikna Jesus, så här i påsktider.

- den 6 april 2012, kl 12:46

förstora
Jag har läst att sömnproblemen blir alltmer uttalade bland befolkningen.

Anledning till sömnproblem är naturligtvis väldigt många, beroende på vad det är som triggat sömnproblematiken. Det finns hela skalan från de mer lättåtgärdade, till de som inte lika lätt låter sig påverkas och som kan leda till för tidig död, eller allvarlig sjukdom.

Det måste vara ett helt helsicke, att ligga i sin säng 15 timmar i sträck och tänka på, att man inte kan sova. För att övergå till att tänka "Nu måste jag sova!"

Jag hade en gång en kollega, som klagade över sina enorma problem med att inte kunna sova om natten. Utmattningen gick inte att ta miste på, den var absolut inte påhittad. Efter att ha hört denna evighetslånga ramsa i så många år, slog jag mig slutligen ner en dag och tänkte för mig själv: "Nä, nu får jag ta tjuren i hornen. Det här går inte längre, jag står helt enkelt inte ut att höra den här jamsramsan längre."

Efter en mycket kort intervju visade det sig, att den halvtidstjänst som arbetades innebar, att efter intagen lunch bar det raka vägen till sängs för att sova middag ett par timmar!

- Men herre Gud, du har ju gjort av med stora delar av din nattsömn under dagen. Inte undra på att du inte kan sova på natten. Du har ju vänt på dygnet! utbrast jag helt häpen.

Det är med skammens rodnad på mina kinder jag nu berättar detta. Man skall inte vara så framfusig med mindre bemedlade slutledningsförmågor, även om det blev ett tvärt slut på det eviga klagandet över utebliven nattsömn.
Men om man gjort av med flera timmars nattsömn under dagtid, då är det väl inte att undra på, att man släpar skorna efter sig ständigt och låter som Kajsa Anka, med 14 nummer för stora skor på fötterna. Mer raketforskare än så behöver man trots allt inte vara.

Samma problem har det här unga gardet. De sitter och hänger nätterna igenom, framför sina PC, spel, nedladdade filmer och har ständigt handen placerad på sina mobiler, Ipods och allt vad det nu heter. Dvs. hjärnan är inställd på högtryck och ständig flykt. Inte sällan går de och lägger sig, när andra är på väg till jobbet och sover större delen av dagen. Sedan undrar de skarpsinnigt, på fullt allvar, dessutom, varför i hela fridens dar´ de har så ont i huvudet och är så hängiga och håglösa. Orkar inte företa sig något.

En första åtgärd borde vara, att dra upp persiennen och få lite dagsljus innan kvällsmörkret infinner sig. Sluta knapra i sig värktabletter, som om det vore någon form av sockerpiller och inte något som kommer att innebära en total organkollaps.

Själv vet jag i alla fall varför jag är intill utmattning trött. Jag har lyckats med konststycket att vända på dygnet, igen! Ingen ursäkt, men det är lätt hänt, att trilla dit titt och tätt, när man lever med en smärtproblematik pga. digra kroppsskador. Man blir lite som en dagsslända, utfluten, och får anpassa sig efter kroppens villkor.

Nu gäller det att vara idog, släpa sig omkring hela dagen och försöka ställa om den mentala klockan. I annat fall lär det bli en tung dag imorgon, när påskharen skall göra sin entré redan kring lunchtid, för småttingarnas skull. 

Till dess skall det på morgonen ha hunnits med att bakas "Theas marängtårta" i långpanna, något från Malmberget måste ju finnas med.

I övrigt vara som Jesus - det är ju han som är anledningen till att vi firar Påsk. Han klarade av att utspisa femtusen människor med fem bröd och tre fiskar. Då skall väl jag också ro iland denna enkla påskfamiljelunch, även om det här också blir trångt om saligheten. Dock inte tillnärmelsevis några femtusen att utspisa kring matbordet.

Några som så här i påsktider tycks ha tagit Jesus på allvar, är dock det statsägda LKAB med sitt nya samhällsomvandlingsavtal med godtrogna Gällivare kommun. Där kan man verkligen snacka om att utspisa 5 000 med fem bröd och tre fiskar.

2 kommentarer:

  1. Totalt 1 inlägg

    kärringen på kvasten (2012-04-15 20:11:51)

    Lk utspisar 5000 med fem bröd och två fiskar och servitör är kommunalrådet

    SvaraRadera
  2. haha... det var ju ett riktigt roligt inlägg.
    Såg det nu först när jag sitter och för över alla inlägg inkl. hela bloggen från Norrbottens Kuriren.

    SvaraRadera