lördag 20 augusti 2011

Vi upplever rena Klondyke-stämningen nu, säger kommunalrådet i Gällivare, Tommy Nyström

- den 20 augusti 2011, kl 02:04


och flankerar konstnären Erling Johanssons dokumentation av tidigare kommunalråd.

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=6336134

Vad tidigare kommunalrådet Ulf Renberg gick till historien som, det har gått mig spårlöst förbi. Däremot vet jag vad Märit Palo gick till historien som. Det måste kännas märkligt att under sin era ha låtit riva en massa lägenheter på mellanområdet trots att norrmännen ville hyra dem. I synnerhet sedan ett facit sedan bra många år påvisat på en våldsam bostadsbrist och kommunen hela tiden dräneras på kommunmedborgare. Dessutom är dippar i världsekonomin liksom en regel utan undantag, historiskt sett! Mao grundlurad av bolaget!

I mitt stilla sinne undrar jag vad nuvarande kommunalrådet Tommy Nyström kommer att gå till historien som. Jag hoppas att det inte blir mannen som LKAB lämnade med "Svarte Petter" på hand.

Egentligen förstår jag inte vad denna länkade artikel egentligen handlar om. Jag blir rätt konfunderad både över uppgivande av personröster, som väl antagligen kom till därför att en kvinnlig kandidat fanns med i bilden och det splittrade lokala s-partiet. Men också syftet. Hade jag inte vetat bättre hade jag tippat att det varit valår och det här inslaget tillhörde själva valkampanjen.

Själv är jag till skillnad från kommunalrådet långt ifrån övertygad om att LKAB lever i symbios med kommunen. Det var länge sedan jag hade dylika tankar som rörde sig i mitt huvud. Snarare verkar det som om dagens gruvfolk som skickas fram i media och har kontakter med de drabbade, inte tycks ha en aning om att det pågår en aggressiv gruvbrytning, eftersom de tycks vara tagna på sängen den ena gången efter den andra.

Jag tycker att det har varit mycket klent med informationen till berörda parter från LKAB:s sida och speciellt kännbart tycker jag att det har blivit ända sedan VD:n Martin Ivert satt vid rodret. Det har blivit alltför många år av rena rama Fort Knox, trots att det är en nödvändighet att kommunansvariga och berörda människor får en fortlöpande information vad bolaget har i tankarna, i synnerhet som de totalt har havererat hela bostadsmarknaden och övrigt i Malmberget!

Summerat och lagt bakom örat har jag gjort, av alla de försök och förhoppningar, som kommunalrådet hittills haft för att få LKAB till en ordentlig dialog. Men det hela har urartat sig så till den milda grad, att jag upplever den stackars människan, som ett trafikljus som visar både rött och grönt ljus samtidigt.

Han och den innersta kretsen har inte lyckats något vidare med den saken. T.o.m. sekreteraren i Malmfältsgruppen, Näringsdepartementet, Ann-Christin Cederlund, har bekräfta att kommunalrådet Tommy Nyström vid ett flertal möten med Malmfältsgruppen tagit upp frågan om en helhetslösning för Malmberget. Mao snackat för totaldöva öron.

Om man nu har försökt den mjuka linjen och uppenbarligen bara skallat pannan blodig i badrumsväggen. Då har jag lite svårt att förstå att Tommy Nyström skulle kunna vara någon ny form av Gustaf Mannerheim, som använde både värdighet, fasthet och strategi för att nå de mål han hade som helhetsbild för Finlands bästa och därmed lotsade Finland ur både Sovjetunionens och Hitlers klor.

Visserligen framkom det klart och tydligt vid City-Move, att det inte spelade någon roll åt vilket väderstreck som man vände näsan åt att skicka iväg bebyggelsen till. Allt var i princip "av riksintresse". Där det inte var av riksintresse där hade rennäringen sina intresseområden. Men visst var det spännande att se vad hela detta pådrag ändade ut i och där hela kommunen sattes på världskartan, som ett "trevligt objekt" innan cirkusen drog vidare ut i världen. Det tycks dock inte ha gett kommunen vidare värst mycket matnyttigt att bygga på, med tanke på att de bara överlämnat till nästa konsultgäng, att filosofera vidare på hur det skall se ut.

Men från City-Movefolket kom i alla fall ett helt solklart budskap: "Bygg inte här!" Kartbilden har på intet sätt förändrat sig sedan dess. Snarare är det väl så att LKAB själva fortsätter det då redan påbörjade undersökningsområdet. Ett område som kan få vem som helst att hissna och tappa andan, med tanke på att det är väl i stort sett bara Dundret och baksidan av Dundret att bygga på. Kikar man då på gula sidornas hybridkarta, slår man ganska snabbt fast vid, att det ser mycket illa ut för naturen och människorna. Det är väl också bara en tidsfråga innan Dundret känner av Aitiks slamdammar, som brett ut sig något helt sanslöst. Inte bara LKAB:s framfart i det sargade landskapet.

När jag började läsa det länkade reportaget hade jag förväntat mig att kommunalrådet Tommy Nyström själv skulle uttala sig om det förlängda undersökningstillståndet av Malmberget nr 21 och totaltystnaden från LKAB, som nu t.o.m. lyckats irritera tillsynsmyndigheten, Länsstyrelsen, som kräver en avvecklingsplan för Malmberget. Men kommunalrådet verkar inte ha några dylika intentioner. Det utgår jag från med tanke på innehållet i ovanstående länkade reportage.

Kartan pytsar jag därför in så att alla kan se vad det är för område som undersökningsområdet gäller och som LKAB 8 augusti 2011 beviljades förlängt undersökningstillstånd av t.o.m. 25 mars 2014. Undantaget på kartan vet alla numera varför det är undantaget från just detta undersökningstillstånd. Där vet man redan utfallet och allt hopp är ute ur boendesynpunkt. 

Visst känns det som om kommunalrådet har alldeles rätt, men på ett felaktigt sätt. Det är mycket riktigt rena rama Klondyke-stämningen.

Men nog är det istället de amerikanska fläsklådorna man nästan känner doften av och som var det som Malmbergets första bebyggelse bestod av inkl. travad sten. Toppat av lönnkrogar, bordeller och missbruk, som var stora inslag i den dåtida samhällsbilden. Innan ordningsfolket och finkulturen kom med på spelplanen.

Det har många gånger kastats skit över politikerna, som byggt där gruvan skall fram. Men grundproblemet har trots allt kommit från gruvägaren och LKAB själva. Man har inte lärt sig något av tidigare begångna misstag med bebyggelsens placering. Utan fortsätter i samma anda och bekymrar sig uppenbarligen inte över att kommunen med dess landsbygd skall kunna leva vidare. Hur många gånger har man tänkt sig att "Malmbergs-Moment-22" skall uppstå?

Jag hade verkligen önskat att kommunalrådet hade presenterat hur han tänkt sig att alla dessa eminenta byggplaner skall finansieras. Men framförallt om man verkligen tänkt sig att bygga där det nu verkar tämligen kört och mark "av Riksintresse", eller om man nu tänkt sig en ny variant av byggnader på vatten eller hjul.

Caravan-city!

OCH nog låter det som om kommunalrådet är ute och viftar med önskelistan till jultomten:
(Citat ut reportaget) "Vi får hoppas att höga vederbörande på finans-, kommunikations- och näringsdepartementen lyssnar".

Förstår han inte att den här "jultomten" inte är kommunicerbar och i själva verket enbart verkar ha tomtar på loftet.

Eller är det en alltför "grabbig" ställd fråga...

3 kommentarer:

  1. företagsanda, investeringar och malmbanor: bra

    men om man inte har en grundläggande service och acceptabel boendemiljö för människorna som lever här förstår jag inte hur det här skall gå runt.

    Är det t.ex. tänkt att ungdomarna i Hakkas börja cykla tor till skolan i Malmberget?

    Länk http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/artikel.aspx?ArticleId=6333931

    Anmäl >stunden är här och nu inte om 15 år! (2011-08-21 08:31:39)

    LK:s intentioner är att lämna några små spridda öar av bebyggelse mitt emellan deras stängsel.helt enkelt det som de inte är intresserade av.folk kommer inte att förstå det förrän LK redan blåst förbi deras hus och dragit vidare med brytningen

    varför tar man inte ett GEMENSAMT tag bland kommunpolitiker och befolkning istället för att låta svenska avundsjukan gro vidare?jag efterlyser samma enade front som fanns bland gruvstrejkens människor!
    Anmäl >avveckla hemliga klubbens små frukostmöten med LK (2011-08-20 11:23:22)

    SvaraRadera
  2. Har själv fått "smaka på besk medicin" och vet vad det vill säga ...
    Trots fagra ord och löften från både fackförbund och dess jurister, så "sket det sig" på ren svenska.
    Besitter motståndaren så pass mycket mer makt, så spelar det (oftast) ingen roll hur rätt man har ...
    Självklart ska man försöka kämpa, inte tu tal om annat.
    Men, man måste också inse när man förlorat...
    Alla alternativ är bättre, än att sluta sina dagar bitter och förgrämd.

    Med facit i hand, så ser jag det bara som en nyttig läxa och en erfarenhet rikare...
    Anmäl >TT (2011-08-20 08:44:59)

    Vackra sagan om Guldkalven LKAB lär fortsätta i decennier ...

    Varför skulle ett gruvföretag i den storleksordningen lyssna på "några" gnälliga ortsbor och ett kommunalråd med följe, som uppenbarligen inte har så mycket stake i sig?!

    Varför skulle LKAB vara mer unikt än flera andra vinstdrivande storföretag som praktiskt taget "kör över" allt och alla...?!
    Många som tycks ha "slumrat in" i tron att LKAB borde tänka mer humant, bara för dess geografiska läge.
    Redigt folk häruppe i Norrland ... etc.

    Förutom gruvbrytningen, så finns ett par andra saker som Bolaget mer eller mindre blivit expert på, nämligen förhalningsteknik och uttröttningsmetoder.
    OCH ... att skapa ett delat samhälle, där viss oenighet råder. Hur effektivit som helst!





    Anmäl >TT (2011-08-20 08:29:24)

    SvaraRadera
  3. Säg något enda litet Tommy Nyström utträttat för oss kommunmedborgare i Malmberget? Nä, precis, ingenting.
    Nu står han själv välpumpad ekonomiskt och tror sig vara landsfadern själv. Jag tycker jag ser en kille som hamnat i ankdammen med hybristillstånd.
    Tjänar man sjuttiotusen kronor i månaden(arvode) så behöver man inte bry sig i andra medmänniskor. Tommy Nyström har skärmat bort sig från kreti och pleti och vill bara frottera sig där det finns pengar. Jag säger det nu som jag sagt då, Tommy Nyström jobbar bara i egen sak för att göda sig och sitt ego, inte för oss kommunmedborgare.
    Anmäl >Det gick upp i huvudet (2011-08-20 07:35:42)

    SvaraRadera