måndag 16 mars 2009

Pamfletter i brevlådan,

den 16 mars 2009, kl 13:44


det är något som verkligen kan få mig att sucka djupt och länge och mycket.

I söndagsmorse kom "hushänget" in med en till dylik sådan, som han hade fiskat upp tillsammans med morgontidningen. Den var undertecknad av ett alltför välbekant namn, dock med en totalt överraskande och helt okänd, tillika märklig titel:

"styrelsens föredragande i lekplatsfrågan". Det fick både mig och "hushänget" att spärra upp ögonen.

Vi tillhör en samfällighetsförening. Enbart ordet samfällighetsförening är illavarslande nog, eller hur? Det är samma kaliber som "VEM är det som INTE rengör luddfiltret, tror du fan att jag är din morsa kanske"? Alla som någonstans i livet bebott en lägenhet med gemensam tvättstuga är nog invigd i "problematiken med luddfiltret" i torktumlaren.

Men det här med en titel på eländet, det var något helt nytt och vi satt därför och spånade en liten stund, med vad det kunde vara för titel i de gemensamma tvättstugorna:

"föredragande luddvakt för de två tvättmaskinerna"? Ja, det kunde i alla fall inte bli fråga om "fördragande luddvakt för de två tvättmaskinerna".

Den här "styrelsens föredragande i lekplatsfrågan" var uppenbarligen upprörd. Så här stod det:


"Lekplatsen fordrar Din uppmärksamhet!
Du har väl läst bilagan i årsmöteshandlingarna. Där kan man utläsa att det gäller för oss alla i föreningen att ta ställning till "arbeta eller betala".
Vi kan inte ha det så att bara några engagerar sig. Vi har alla köpt in oss i en boendeform som förpliktigar till gemensamt ansvar. Av den nu i kallelsen redovisade statistiken kan man även utläsa att allt fler har "glömt" att deltaga i åläggande som hör till vår boendeform. Städdagar och möten får ett allt mer minskande deltagande.
Så kan vi inte ha det! Ställ upp och kom till mötet 17 mars"!

- Så vadå? sa "hushänget" Vad menar han med "Så kan vi inte ha det!" Jag förstår inte logiken i hans pamflett, vi gör som överenskommet är och som han själv påpekar: "... det gäller för oss alla i föreningen att ta ställning till arbeta eller betala."  Vi betalar... jag är bortrest på tjänsteresa även detta årsmöte och du vägrar att gå dit, så vari är hans problem?

- Titta inte på mig, sa jag. Jag har inte skrivit det! Du får fråga honom som har skrivklådan!

"Hushänget", insisterade på ett svar:

- Vi betalar, vad är problemet?

Jag funderade en stund och svarade:

- Problemet är väl antagligen att han går hemma hela dagarna och inte har något vettigt att företa sig, eftersom han nu fått den märkliga och högst oväntade titeln "styrelsens föredragande i lekplatsfrågan". Vilket man verkligen kan ställa sig frågande till, med tanke på att det är fråga om lite sand och två gungor, det hela rör sig om. Ny ogrässpärr och ny sand lät vi dessutom byta ut bara för två år sedan inkl. hängde dit nya gungor. Så tja, inte vet jag. Det kanske är jordbävning, eller sandskred i sandlådan?

Det är några få gubbar som verkar vara världsmästare på att klura ut problem, som ingen annan lyckats komma på, därför att gräsklippning, snöröjning, vårsopning av gatorna etc. har vi redan lejt ut och betalar för. Jag har inte lyckats upptäcka några misshälligheter på hela villakvareret, skräp etc. plockas genast bort av den som bor vid aktuell gatsnutt. Mao begrep jag inte problemet denna gång heller, utan hänförde det hela till det som mellan varven dyker upp. Det utbryter "storm i ett vattenglas" och ibland möter man onekligen en hel del märkliga förslag hos vissa personer.

Ta t.ex. det året då ett förslag till "förbättring" kom. Den bestod i att vi skulle tilldelas utmärkande kläder och "utgå" (ja, du läste rätt, ordet var "utgå") iklädda lite olikfärgade kläder och kepsar, med varsin numrering på både t-shirt och keps. Det skulle också finnas en städteamchef och det skulle också framgå av trycket på tröjan och kepsen.

Sedan visade det sig att idékläckaren inte gjort någon halvmesyr till arbetsordning, han hade nogsamt räknat ut att t.ex. gult städlag skulle utgå kl. 10.45 och befinnas ute tills klockan 14.15, söndagen den 13.3, med en rast mellan kl. 12.15 - 12.45. De som inte hade "städdag", kunde då hålla koll på att inget fusk skedde och att de kunde också räkna alla nummer. Ja, just det där sista beredde en del muntrationer, eftersom blotta tanken på något under navelnivå alltid gläder vissa hjärnor.

Orange städlag skulle gälla samma saker och så upprepades hela den utarbetade arbetsordningen för de olika färgerna. Spadar, sopkvastar odyl. skulle också färgmärkas, så att man kunde hänföra till vilket städlag det var, som hade förstört något redskap. Genast utbröt färgkrig, någon skulle vägra rött, någon skulle vägra blått. Ja, ni kanske förstår att förslaget togs som ett tidigt första aprilskämt.

Någon frågvis typ undrade då vad som skulle ske, om man nu inte kunde hålla sig sysselsatt så länge, vilket aldrig hittills varit fallet, med tanke på tidsangivelsen. Det var redan planterat lökar, buskar etc. fanns inte så mycket kvar att dona med. Svaret kom snabbt och obevekligt då skulle man patrullera av ytorna! I det läget började jag snegla mig omkring och funderade på, när någon skulle dyka upp och meddela att här var det inspelning av "dolda kameran", som pågick.

Nästa fråga dök upp som ett brev på posten. Men hur blev det då med dem som var behäftad med "färgblindhet", eller hade glömt bort vilket nummer man var tilldelad och bytte keps med frun och hade fel keps till fel t-shirt, alltså rena rama skräcksceneriet. Som om det inte skulle räcka, någon påstod att gult och orange kunde vara lite svårtolkat i alla fall vid dåligt väder och i synnerhet med en något begränsad sikt ifrån de egna fönsterrutorna, skulle man ringa nästa granne då, det gällde att ha alla telefonnummer uppdaterade i så fall.

Nej, frågorna visste inget slut helt enkelt.

- Hur blir det med plötsliga toalettbesök? viskade medlemmen som satt närmast mig. I det läget blev jag tvungen att avvika tvärt! Ute på bron mötte jag ett gäng medlemmar, som redan hade avvikit och som nu stod där dubbelvikta av skratt.

Det kanske är något fel på mig, men efter att ha lyssnat på, i mitt tycke, huvudlösa saker under 7 års tid, vägrade jag slutligen att ens gå dit. Jag betalar mig hellre fri, eftersom jag värderar min fritid och mentala hälsa mer. Jag konstaterar bara att vi människor inte alltid är i fas med varandra. Det som är allvarliga problem för en del, uppfattas som ett skämt mer eller mindre av andra. Vem som har rätt eller fel, det är det väl ingen som sitter inne med den absoluta sanningen om, eller?

Hur har du det själv förresten med "luddfiltret"?

1 kommentar:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    En helt fantastisk historia. Dels själva grejen och dels sättet du skriver om den.
    Helt fantastiskt.
    Anmäl >R (2009-03-21 22:22:13)

    Tro mig, mer än en gång som även jag blivit mörkrädd av hur mycken möda det lagts ner på pinsamma spörsmål. Man vet inte om man ska skratta eller gråta!? Som den väldresserade make jag är, så är jag mycket noga med att rengöra "luddfiltret", de få ggr jag "måste" tvätta. ;) Ha en fortsatt bra dag! /T
    Anmäl >Tommy (2009-03-16 15:15:53)

    SvaraRadera