tisdag 28 oktober 2008

Klämma på brösten

- den 28 oktober 2008, kl 14:12

förstora
det är något som alla kvinnor borde ägna sig lite mer seriöst åt. Det är en tämligen smärtfri historia att känna efter med jämna mellanrum, när man ändå står där i duschen och är intvålad. Inte att förglömma armhålor och kollen i spegeln enligt föreskrifter.

Nyss var jag på mammografiundersökning och när jag satt där i väntrummet och bläddrade i en dagstidning, stod att läsa att 2 av 10 kvinnor struntar i att gå på denna undersökning som de blir kallade till! 100:- tycker jag kan te sig som en förbryllande utgift att inte godta, med tanke på vad en tidig upptäckt kan vara i förhållande till en, där det gått alldeles på tok för långt.

Visserligen är det ingen rolig historia att få brösten tillplattade, utmanglade och fastklämda. Ungefär samma delikata känsla som att de blir körda genom lakansmangeln. Men ser man till helheten är det ändå en överkomlig och övergående historia.

Ikväll är det åter TV-gala med "rosa bandet", men jag själv sitter här och känner mig alltmer irriterad och frustrerad över att det där rosa bandet inte är rosa/blått. Vi har en herrans massa män som drabbas av både prostata- och testikelcancer varje år! Den vården är märkligt eftersatt med tanke på att det faktiskt gäller MÄN, som i alla andra lägen vanligtvis åker gräddfil i förhållande till oss kvinnor. Den cancerformen är, liksom kvinnornas bröstcancer, representerade även i de yngre åldergrupperna och dessutom alltmer förekommande.

Ett bröst som däremot är "välklämt" är bröstet på bilden, som föreställer en staty av Giulietta, dvs. Julia. Fotot är taget uppifrån Julias balkong i Verona och visar det ringlande ledet av hugade "klämmare".

Som synes är det bröstet högblankt av allt klämmande! Polertrasa torde därför inte vara en nödvändighet på just den delen av statyn.

Inte för att det är onsdag idag och "lilla patte-klappardagen", som en välkänd skruvad radioröst (Gert Fylking) kallar onsdag för, men vi kan väl skänka alla bröst en tanke idag. Alla har vi i någon form, någonstans i livet, haft ett speciellt förhållande till just bröst. Ja, för en del verkar den fascinationen aldrig gå över!

Om det nu är någon som undrar varför man klämmer på Julias bröst, så betyder det "lycka".

Eftersom jag tror på jämlikhet mellan könen får jag väl i jämlikhetens tecken också säga, att du som kommer till Milano, skall genast bege dig till det vackra Galleria Vittorio Emanuele II där våningsplanen är dekorerade med zodiaktecken av mosaik. Där skall du kliva på Oxens genitalier för att få "lycka".

Men eftersom jag vet att hela det manliga könet inte är representerad genom denna handling rekommenderar jag också en resa till Florens. Där går man till marknaden Mercato Nuovo och klappar statyn "Porcellino" på nosen, för att uppnå samma resultat dvs. "lycka".

Vad Porcellino betyder? Ja..hmm... det är den där andra beteckningen av gris som börjar på S och slutar på N.

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Tommy
    Startad: 2008-10-28 14:37:47

    Det finns 2 kommentarer.

    Ni killar har redan ett blått band!Det finns en prostatacancerförening. Det är därför jag sitter här och blir alltmer frustrerad. - PSA prover är inte någon bra markör, dessvärre. Jag tror det är att föredra en ultraljudstav i häcken rent tillfälligt än alternativet. Finns minsta lilla utslag på PSA bör man faktiskt ta cellprover, dvs med stick. Det är det allra säkraste. - Jasså, du behövde förklara dig! Aj, aj, då...det lät inte bra! Nej, blandfärs var något HELT nytt för mina öron. Det stjäl jag rakt över och slänger in i mitt pågående manus. TACK! Passar perfekt!!!
    Anmäl >Gun (2008-10-28 15:12:27)

    Ja, varför inte ... ett blått band för oss killar ...?!
    Även om ett PSA-prov inte sägs vara helt tillförlitligt, så kommer jag att nöja mig med det, ty jag vill INTE ha någons finger "uppkörd".
    Inte för att jag hade behövt klappa på "Porcellino", men eftersom vi ändå var i Florens, så ... och för att inte förväxling skulle ske, så skrev jag; "Tommy till vänster på fotot". ;)
    Ha en fortsatt bra dag! /T
    Ps; Hört att vi killar liknas vid blandfärs?
    Ja, hälften nöt, hälften svin. ;)
    Anmäl >Tommy (2008-10-28 14:37:47)

    SvaraRadera