söndag 11 januari 2009

Åsa-Nisse är på ingående

- den 11 januari 2009, kl 12:57


och jag på utgående.

Mina ögon höll på att trilla ur huvudet, när jag såg vad mannen i huset hade beställt, från ett välkänt företag i Nossebro. Andnöden blev plötslig och alltmer tilltagande allt eftersom jag läste förteckningen över vad som hade trillat ner i brevlådan:

Åsa-Nisse jubilerar + Som polis
Åsa-Nisse + Åsa-Nisse på nya äventyr
Åsa-Nisse ordnar allt + I kronans kläder
Åsa-Nisse flyger i luften + I full fart
Åsa-Nisse bland grevar... + På Mallorca
Åsa-Nisse och tjocka släkten + I popform
Åsa-Nisse på jaktstigen
Åsa-Nisse på semester + På hal is

- Vafasen, har du gjort så för? undrade jag ett par timmar senare vid middagsbordet.

Han såg ut som om han blivit nedstrålad ifrån yttre världsrymden och svarade mellan tuggorna:

- Det var rena fyndet! 49:- styck och hela utgåvan av Åsa-Nisse filmer.

- FYNDET?!?! När har du tänkt se på alla dessa filmer? undrade jag och kände redan hur Åsa-Nisses röst skar genom huvudet.

- När jag är ledig så klart, vad annars? svarade han och höll upp tuggandet en stund, men fortfarande med samma min.

- Vadå ledig? Är vi andra hemma när du skall se på filmerna?

- Javisst, självklart! Jag tänkte kika på dem under någon helg, när vi ändå inte har några andra planer.

- Jag visste inte att du hade planer på att ta livet av mig. Är det livförsäkringspengarna som känns åtråvärda?

- Vadå, nu förstår jag inget! sa han med en ny spelad förvåning.

Därför är det något han VET så är det att dörrarna smäller igen i huset både här och där, när Åsa-Nisses röst skär igenom huset ifrån TV:n.

Minnet sitter fortfarande i, hur det lät och var, när äldste sonen låg hemma för återhämtning, efter en svårare olycka och såg alla James Bondfilmer i ett svep. Ändå spelar James Bond i en helt annan division än Åsa-Nisse. Därför har jag hela scenariot klart för mig, vad samma sak med Åsa-Nisse kommer att bli. Så nu sitter jag och filar på en annons, som jag inte riktigt är säker på hur den skall formuleras:


"ÖNSKAS
tillfälligt boende önskas av två damer
som önskar undkomma en plågsam och utdragen död.
Varaktigheten av det tillfälliga boendet,
önskas tills självmordet är genomfört och livförsäkringspengarna fallit ut".


Nej, det låter inte riktigt bra det här. Den som läser den här annonsen kanske tror att vi är giftmörderskor och inte förstår att det är Åsa-Nissefilmer, som kommer att vara dödsorsaken på filmåskådaren.

Hur katten skall man formulera annonsen?

2 kommentarer:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    fasen AVSLÖJAD!
    Anmäl >Gun (2009-01-12 11:19:33)

    Tycker det är Eulalia som är på ingående jag ...?! Hó sum står i hallen mé kläderá på? *Blink!*
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-11 18:49:01)

    SvaraRadera
  2. Det finns 2 kommentarer.

    fasen AVSLÖJAD!
    Anmäl >Gun (2009-01-12 11:19:33)

    Tycker det är Eulalia som är på ingående jag ...?! Hó sum står i hallen mé kläderá på? *Blink!*
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-11 18:49:01)

    SvaraRadera