måndag 18 augusti 2008

Gnällspikar de kan verkligen,

- den 18 augusti 2008, kl 10:47

(Detta inlägg innehåller 1048 ord, förra inlägget 792 ord)

få en att tänka tankar, som man inte ens hade någon aning om att man ens kunde tänka!

Jag satt häromdagen och funderade över fenomenet "Gnällspikar". Undra om man inte borde tipsa den där Nobelstiftelsen om att det saknas en vetenskaplig gren inom prisfältet. Men det är väl ingen idé? Det skulle väl bli samma pristagare varje år: "Den Svårslagna Gnällspiken". Egentligen är de här "Gnällspikarna" ytterlighetshumorn personifierad.

Vilka är då Gnällspikarna?

Tja, ingen av oss kan nog dessvärre svära oss fria. Den som tycker sig kunna göra det kan genast skicka in namn, adress och kontonummer, glöm inte claearingnumret! Miljonerna kommer direkt. Du är bara att gratulera, du är ett unikum och sånt premierar jag!

Jag dristar mig till att skriva om en alldeles speciell "Gnällspik", som du kanske redan förstått. Det är riskfritt. Hon har visserligen dator, men den knäpper hon aldrig på säger hon. Hur skulle hon hinna det, så mycket som hon har att göra i jämförelse med alla oss andra?

När hon ringer slår mig tanken ofta, nog måste hon allt vara någon sorts hemlig agent över väderspaning! Det är nämligen de mest märkliga frågeställningar hon kan konstruera. Men det är något som haltar i min teori, som du nog skall upptäcka! Inledningsvis börjar dock samtalet med ett, sällan glatt, vanligtvis i förolämpat tonläge:

- Jaha och hur har du det då?

Tror du nu att hon inväntar något svar? Då tror du fel. Jag kommer på mig själv med att känna mig som en avbruten nordanvind, som varit på väg att tömma hela förrådet och just precis när jag skall göra det. Då kommer nästa fråga:

- Vad har ni för väder då?

Nordanvinden tar ny sats...NÄÄÄ...Det gick inte nu heller och nu är den akuta mundiarrén igång på allvar. Jag måste tillstå, att jag hade faktiskt ingen aaaning om att det kunde vara så mycket med just "väder". Vädret blir på något underfundigt sätt uppdelat i småmolekyler. Tja, det räcker nog inte ens med det. Det blir på Nano-nivå det rör sig. Det är i stort sett innehållet den första kvarten. Under den här tiden har jag tagit sats så många gånger och aldrig fått något sagt, att jag börjar känna mig som en som hyperventilerar. Jag vet inte om det är av leda eller de många in och utandningarna, men det har hänt att jag dragit till mig en stol och slagit mig ner. Jag har känt mig helt utmattad!

Sedan kommer nästa stora fascination: SJUKDOMAR. Släng sig i väggen FASS och läkarböcker! Här är kvinnan som haft allt ifrån pågående hjärntumörer, till "antagligen" cystor på äggstockarna som spridit sig till........ "skallen?", provar jag lite försynt en dag när jag bara känner att nu kan det räcka, nu måste lite humor in och hon MÅSTE avbrytas. "Skallen?", nästan skriker hon då till svar och så får jag mig en skopa ovett över hur hjärtlös jag är, hon har då minnnnsannnnnnn.....

Jag lägger ifrån mig telefonluren och hör hur hennes röst fyller hela köket medan jag sätter på tevattnet i vattenkokaren. Jag sneglar mot köksbänken, där telefonluren nu ligger och låter av hennes röst och jag tänker nu: "Undra om jag måste ta upp telefonluren, kan det månntro ta eld i bänkskivan? Jag kanske borde lägga den i en kastrull? OM den råkar ut för överhettning är det i alla fall brandsäkert om den ligger i grytan. Man kanske kunde lägga telefonluren i grytan och hälla på vatten, det måste bara koka tillslut av den svadan." Jag är nog inte riktigt klok jag heller, men vet ni hur det låter när någon talar genom en telefonlur, som är nedlagd i en gryta med locket på? JAG VET!

Jag fick i födelsedagspresent av familjen en bärbar telefon med diverse finesser, under den tiden jag hade ett sånt jobb, som innebar mycket kontakter med människor. "Stackars min lilla Gnu", brukade min sambo säga, efter att jag suttit fast i telefonluren större delen av kvällen. Det visade sig att denna tingest blev ett lyckokast i mitt liv. Det gör att jag hinner bli jädrans effektiv, när "Den Svårslagna Gnällspiken" ringer. Inte nog med att jag hinner göra vetenskapliga blindtester, jag hinner göra toalettbesök, bädda sängar, hämta in post, fixa mat, sopa upp brödsmulor på golvet, diska, fila naglar, vika tvätt, samtidigt som jag funderar om jag skulle kunna tjäna mig en hacka på att vidarekoppla samtalet till "jourhavande för alla som känner sig ensamma och behöver höra en röst till tröst." De skulle nog bli mer nöjda med tillvaron om de fick ta del av denna dos.

Just som jag sitter där och filosoferar över tillvaron, hör jag genom telefonluren, som jag glömt någonstans en bit ifrån mig:

- HALLÅ!!!


Då skall jag säga att den där Kallur, hon har fått allvarlig konkurrens! Nu gäller det att vara startsnabb. Jag vecklar med ett stön upp min sargade kropp, snappar åt mig telefonluren och rosslar fram ett:

- JA...

På andra sidan telefonluren hörs då ett:

- Jag hörde ingenting, jag trodde att samtalet hade brutits, du sa ingenting, det lät så konstigt, precis som om samtalet avbrutits.


Allt i en och samma mening. Ja, så står jag där med fingrar och ben och allt jag bara kan hålla i kors inklusive ögonen, därför att det är motgiftet mot att ljuga, annars går det en illa. Det VET alla som inte vågar ignorera skrock! Men det brukar lösa sig, har hon nu hört att jag är där och än en gång kommer nordanvinden på skam. Jag blir rätt snopen över att jag inte hinner få sagt mer. Tja, så pågår "samtalet" och när det inte finns någon fler att "rapportera om", säger hon helt plötsligt uppfordrande:

- Vad gör du då?

Så kommer den där berömda nordanvinden på skam igen. Hon avslutar samtalet med att hon har en längre utläggning om vad hon nu måste göra, eftersom nu sju bedrövelser och 32 svåra nödår och 93 inbördeskrig och 368 764 farsoter 983 ogina människor korsat hennes liv sedan hon sist ringde. Det låter klick i luren och jag står där och stirrar snopet på en telefonlur, som tystnat efter ca. två och en halv timma och jag säger tyst för mig själv.....

"Jo, tackar som frågar, jag skall nog bli fåntratt i mitt nästa liv också."

1 kommentar:

  1. Debatten startad av Bengt Anderman
    Startad: 2008-08-19 10:53:17

    Det finns 4 kommentarer.

    vem författade romanen Nordanvind
    Anmäl >hampan (2010-08-06 17:37:57)

    TACK Bengt. De orden värmde verkligen i snålblåsten!
    Anmäl >Gun (2008-08-19 13:33:50)

    Vet du vad jag gör med mina, av dig kallade "gnällspikar"? ja, jag har också sådana. men jag kallar dom för "prataavsig-are" Att du refererar dom i kåseriform är väl okej för dig.. Själv tar jag dom seriöst och på allvar för jag förstår att de har behov av att prata av sig av någon anledning.. jag tar mig den tiden med dom och gör som du ...sysslar med annat med min bärbara fastlåst mellan öra och axel. Det räcker med att inflika några jaha och ja och jaså ibland bara för att markera att man delaktig, Huvudsaken, tycker jag, är att de känner att de har någon som delar deras problem och att de får använda mig som säkerhetsventil. Jag vet att det alltid finns en anledning till varför folk är si och så och jag har svårt att döma, och raljera över folks uppenbara problem. Vi är alla olika.
    Anmäl >bybo (2008-08-19 13:07:16)

    Tack Gun för dina helt underbara kåserier! Jag och min fru brukar läsa dom högt för varandra och diskutera dom. Den senaste var verkligen rolig därför att den knyter an till oss alla, för alla bär vi en energitjuv inom oss. Vi hoppas att du fortsätter att skriva!
    Anmäl >Bengt Anderman (2008-08-19 10:53:17)

    SvaraRadera