söndag 8 mars 2020

Så här på Internationella kvinnodagen visar sig Västtrafiks styrelse och bolagsordning ha allt övrigt att önska.


Jag blir inte så lite beklämd och upprörd när jag läser Göteborgs-Posten på webben:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/d%C3%A4rf%C3%B6r-bokas-f%C3%A4rdtj%C3%A4nstresan-p%C3%A5-ett-kontor-i-senegal-1.25005861

Åsa Björk, kommunikationsansvarig för anropsstyrd trafik vid Västtrafik har precis i vanlig ordning inget som helst ansvar fast det är helt uppenbart vad det hela handlar om. Hon och Västtrafik styrelse vet helt enkelt inte ens hur mycket det sparar på detta utnyttjande av människor i andra länder (LÄS billig arbetskraft, på bekostnad av den egna svenska befolkningen).

VD:n Dan Nilsson för Samres har samma stil och slänger sig med helt uppenbara floskler. Vill t.o.m. hänvisa till att
Senegal bygger sin arbetsrätt på franska regler, som kan vara mer tufft utformade utformade än svenska. Det säger han utan att blinka.

Då kan vän av ordning ställa sig frågan hur det kommer sig att ett svenskt företag som hanterar
färdtjänst och sjukresor inom Sverige har kontor i bl.a. I Senegal, Moldavien, Estland och kvinnor i Senegal sitter och svarar på telefonsamtal där sjukresorna och färdtjänsten skall äga rum i Sverige!

Nu råkade jag nyttja sjukresor 4 gånger förra året (dvs 2 resor till och från) och det var den värsta pärs jag varit med om. Man skall verkligen inte vara emlig, utan kunna färdas långa sträckor för egen maskin. Jag var fullt övertygad om att jag skulle dö på kuppen. Det blev inte precis bättre av att även taxichaufförerna verkade också fått sin utbildning i Senegal. Jag i min enfald trodde att taxichaufförer kunde hitta rätt och inte minst hitta rätt färdväg.

Jämfört med inhemska arbetsförhållanden kan Samres erbjuda bra villkor och därmed rekrytera kvalificerad personal som stannar på arbetsplatsen längre än i Sverige. Den enfaldige VD:n nöjer sig inte med den svadan utan fortsätter:
Det handlar om att vara konkurrenskraftig på marknaden också. Inte minst:
Om jag skulle ha samma verksamhet i Sverige skulle priserna öka med 50-100 %.

Det är väl det här som är "den svenska modellen" som vår käre statsminister Stefan Löfvén (S) kallar den för, dvs. ett utnyttjande till förbannelse mot de människor som inte har något att sätta emot, vare sig de är medborgare i Sverige eller nyttjad som billig arbetskraft. Den svenska modellen betyder inte något annat än fri från alla former av moraliskt ansvar.
Man kan väl spontant tycka att vi här i Sverige, med den havererade invandringspolitiken sedan 2015, själva borde sätta folk i arbete, istället för att ösa friskt ut socialförsäkringssystemet och den svenska välfärden som numera ligger på EU:s fattiggräns. Lönegapen här i Sverige är lika stora som under 30-talet.

Det har gått snabbt utför sedan "öppna våra hjärtan" drog igång och det fanns sååååå mycket plats sååå här i Sverige. Dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt (M) hade själv flugit över Sverige så han visste minsann hur glest Sverige var befolkat.

Nu var saken bara den att samhällsfunktionerna i Sverige, som alla solidariskt betalar skatter för/till, de är lika glesa som Fredrik Reinfeldts yviga hårsvall och kommer inom kort vara precis som Fredrik Reinfeldts hårsvall, borta! Never to be seen again.
Jag brukar inte statuera exempel med att visa hur folk ser ut, men den här gången skall jag så här på Internationella Kvinnodagen visa hur två av dessa aktörer ser ut. Jag hoppas att dessa två ansikten för evigt förbli lagrade i era minnen om nu namnen mot förmodan skulle falla bort från er minnesbank:

Dan Nilsson är vd för Samres sedan 2017. Bild: Samres

Åsa Björk från Västtrafik har själv besökt kontoren i såväl Senegal som Moldavien. Kvinnan till höger med det täckta håret är Marieme Soda Sall Dieme som arbetar på kontoret och har varit i Sverige och vidareutbildat sig och lär inte ha något med den här "soppan" att göra mer än som anställd åt Samres utomlands. Bild: Thomas Harrysson/Agneta Slonawski
OCH här finns Västtrafik AB:s styrelse: https://www.merinfo.se/foretag/V%C3%A4sttrafik-AB-5565585873/2k1ltjl-flho/styrelse-koncern




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar