lördag 28 mars 2020

När livet förvandlats till ett lotteri p.g.a att vara omgiven av Coronavirus,

det är då det infinner sig den där känslan, att närma sig kärnan av vad jag en gång fullt ut kunde unna mig att vara. Visserligen oftast sena kvällar och nätter när allt tystnat. Inga telefoner som längre ringde, ingen som längre pockade på min uppmärksamhet. Allt bara tyst och stilla.

Jag och den vilsamma tystnaden, den skinande månen och ibland också alla nattens stjärnor.


Igår talade en läkare om det jag redan visste. Sådana som jag kommer att prioriteras bort av sjukvården, när Coronan nått sin fulla spridning. Jag gissar att det faktiskt redan inträtt initialt. Det är väl det som Regeringens handlingsförlamning egentligen handlat om.

Vid en första anblick är oddsen mycket dåliga för egen del. Men så tänkte jag hela tankeflätan ut: hur mycket min kropp faktiskt har klarat av att hantera och trots allt det som sjukvården själv har utsatt mig för. Den har smittat mig med mördarbakterier, fixat blödande magsår som ännu 10 år efteråt inte hanterats med det som egentligen har krävts.

 På det hela taget inser jag att jag måste vara av ett mycket segt virke och att min kropp och knopp är "kämparlaget nr 1".

Inatt återvände ett par textrader, som jag inte tänkt på väldigt länge, trots att jag har en keramiklampa hängande i mitt köksfönster, där jag ristat in ett par strofer ur texten på 80-talet, när jag drejade lampskärmen.


Oberoende vad fursten säger
Jag håller mitt huvud högt
Längtan är mitt svärd
Jag söker mig en väg
I en förlorad värld
Tiden är ingenting
Bud och jord är ett
Allting är en väg
Om du förstår mig rätt
Oberoende vad fursten säger finns en rätt
Vet att du är alltid du med livets ögon sett
Jag visar mig som jag är
Sänder ut ett ord
Som faller sig till slut
I din jord
Jag lovar dig evig tro
Snuddar vid min kind
Svävar som en falk
I en befriad vind
Oberoende vad fursten säger finns en rätt
Vet att du är alltid du med livets ögon sett
Jag håller mitt huvud högt
Längtan är mitt svärd
Jag söker mig en väg
I en förlorad värld
I…
Källa: Musixmatch

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar