torsdag 21 november 2019

Staten som ägare av LKAB står inte bara för en urusel fördrivning av ortsborna s.k. samhällsomvandling i Malmberget, utan firar snart 50 års jubileum i fullständig dårskap utan ände


Igår kom nya numret av Populär Historia nr 12/2019. Där fanns ett stort reportage om "För 50 år sedan - vild Strejk i Malmfälten. I december 1969 inleddes en gruvstrejk som snabbt eskalerade till en av Sveriges allvarligast arbetsmarknadskonflikter. Gruvarbetarna var missnöjda med sina villkor. Nu tog de strid mot såväl gruvfacket och LO som det socialdemokratiska partiet och regeringen".

Intressant läsning även om jag "var med på den tiden". Minns så väl min dåvarande svärfar som varnade mig för att gå ut med min lille son i barnvagnen, när det var sagt att "höjdarna" skulle anlända till Malmberget och möta de strejkande gruvarbetarna. Det var en otäck stämning som rådde då och jag minns händelseförloppen mycket väl.

Mycket har jag fått till mig som inte visste då. Jag visste t.ex. inte att t.ex. Sven Bertil Taube deltog vid en konstauktion till förmån för de strejkande gruvarbetarna, eller att Gun Kessle och Jan Myrdal donerade till strejkkommittén.

Visserligen vet jag hur erbarmligt det blev för många under strejken och att folket i Sverige stödde de strejkande gruvarbetarna genom donationer till strejkkassan. Det känns faktiskt så här i efterhand bra att veta, att ibland är vi ett enat folk mot överhögheten som tar sig rättigheter.

Hittade ett tänkvärt citat bland allt annat som skrivits och som dröjt sig kvar i mitt minne:

Det är egentligen det som är det viktiga med strejken, att civilkuraget ökar så enormt. Arbetarna får klart för sig vilken jävla betydelse klassen har, hur beroende bolaget är. Bolagsgubbarna är som gökungar – vi matar dom. Dom är inträngare och puffar vi dem ur boet klarar dom sig inte. Under en strejk kommer man underfund med att man har makt.

– Harry Isaksson i Malmbergets Strejkkommitté

2 kommentarer:

  1. LO står ännu på fel sida av de som de är medlemmar:
    https://www.youtube.com/watch?v=BWf0B76whng

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fler:
      https://www.youtube.com/watch?v=ZM75e6geFbw

      https://www.youtube.com/watch?v=xaLmWu9_0A8

      https://www.youtube.com/watch?v=j_BQIeajRYw

      Det sattes upp en pjäs också:
      https://www.youtube.com/watch?v=O_AB6zw2Qv4


      Jag har skrivit om det tidigare; angiveriet som fanns i gruvan, jag har publicerat delar ur det sista mail som Rupert skrev till min innan han somnade in:

      http://gun-m-ek.blogspot.com/2015/07/tid-for-begrundan-uppe-pa-dundret-och.html

      LKAB har inte ägt några gruvorna i Malmberget. De köpte aktierna av
      Grängesberg år 1955.
      Min far som jobbat åt gruvbolagen, som drev det i privat ägo mer än 20 år och sedan åt LKAB, efter 1955.
      Det var Överste Bergman som såg till att gruvorna hamnade i svensk ägo.
      De var tidigare engelsmännen som ägde dessa. Han såg till att det togs fram detaljplaner både för Malmberget och Gällivare. Han inrättade tillsammans
      med anställda Sveriges första försäkringskassa. Huset är ännu kvar gröna huset mellan sjukhemmet och Kaptenspelet.
      Även änkor som tidigare mist sina män i gruvan fick ersättning.
      När LKAB köpte bolaget 1955 så var hela Bolagsområdet byggt och större
      delen av Kilen.
      Far min hade inte mycket till övers för Staten som gruvägare. Det var ett dukat bord, som dom tog över.
      Det första som hände var att de förstörde pensionssystemet. De som arbetat
      längst nollades bl.a. min far. Han hann arbeta 55 år inom gruvnäringen,
      utan att få ut full pension.
      Sedan kom Utm sytemet och företagsdoktorn Gustav af Trolle införde tidsstudier, vilket något år efter ledde till Gruvstrejken. Så sent som på 90 talet så ägnade
      de sig åt åsiktsregistrering av politiks inriktning, vilket rapporterades till SÄPO.

      Radera