onsdag 15 februari 2017

Igår var det Alla Hjärtans Dag och bilarna utanför handelsträdgården var konstant många.

Jag har valt att förlägga lejonparten av inköp i handelsträdgården, eftersom jag är av den uppfattningen att man måste gynna de små verksamheterna så att de inte försvinner.

Igår gjorde jag mig inte mindre än två svängar dit i hopp om att inhandla det jag fått syn på någon dag innan, men köerna av hugade herrar var så pass mastiga att jag gav upp. Det kommer väl fler dagar och förhoppningsvis har de inte tömt hela handelsträdgården, eller är det kanske det jag skall hoppas på....


För mig har Alla Hjärtans Dag en mycket nyanserad innebörd med flera innehåll och det är väl mitt ikonmålande, som fått mig att fundera i vidare svängar och även fått mig att få bättre insikter. De som blivit helgonförklarade, fått ikonstatus, har trots allt funnits med i historien där de mänskliga egenskaperna av godare slag har varit det som varit den utlösande faktorn till helgonförklaringen. Det är inte många med ikonstatus som inte drabbats av maktens och girighetens fula tryne.

I gårdagens Göteborgs-Posten kunde man läsa om denna bemärkelsedag:

Denna dag firas alla hjärtans dag för att ära martyren Valentinus som ska ha levt på 300-talet. Sedan att fira sina kära sägs ha uppkommit för att Valentinus före avrättningen smugglade en lapp till sin kära på vilken det stod "Din Valentin". Därmed blev han de älskandes skyddshelgon.

Det kan jag tycka är en sisidär sanning mellan tumme och pekfinger, historien är dessutom inte "politiskt rätt" återgiven.

Jag tror nog att det finns flera händelser som är upphovet till firandet av Valtentin, som dessutom är flera: https://sv.wikipedia.org/wiki/Alla_hj%C3%A4rtans_dag
och
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Valentin


Men gläder mig åt att omtanken om någon annan människa alltjämt är den viktigaste för en hel del av oss människor. Se förbi all den världsliga futtighetens värld är en konst och kräver både träning och stort mod, dvs. att våga gå mot strömmen. Finnarna firar "Vändagen" och det kan jag också se är en ytterligare nyans av omtanke, som inte hela tiden rör sig i det egna navelluddet och egennyttan.

Hur stor Alla Hjärtans Dag egentligen var ute i världen, det blev jag varse ett år då jag och Herr H var på rundresa i Italien och vi kom till Verona. OM man hoppar över de tre första styckena kommer man till Verona och kärlekens Romeo och Julia (Guiletta, som en Julia heter på italienska)
http://gun-m-ek.blogspot.se/2011/12/statyer-som-man-far-berora-och-statyer.html


Egentligen är det erbarmligt att kärleken än idag inte har fria vingar, tänk bara på alla tvångsäktenskap och barnäktenskap. Det är det som Stefan Löfvén nu förespråkar, fastän det förstår varken han eller vår utrikesminister Margot Wallström, utan igår kunde man på Alla Hjärtans Dar läsa på löpsedlarna hur oupplyst hon ansåg att Jan Björklund (L) var som gått till angrepp på bordduksföljet som Stefan Löfvén hade när han gjorde affärer med Iran.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/jyVEo/wallstrom-om-slojbraket-bjorklund-ar-desperat


Det var ju inte enbart handelsministern Ann Linda som bar slöja, det hade hela raden damer i den svenska delegationen. Jag håller med Jan Björklund det hela är ett fullständigt haveri! Det var trots allt handelsförbindelser det handlade om och INTE ett besök i någon moské.

Vår statsminister finner det klädsamt att åka till Saudien och nu även Iran och trygga affärsförbindelser till varje pris, men några kontakter med Ryssland är inte aktuella. Så talar och tänker någon med någon form av större hjärnsläpp. "Puppet on a string".

3 kommentarer:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=5w4pU4RvK78

    SvaraRadera
  2. https://www.amazon.com/Great-Again-How-Crippled-America/dp/1501138006

    en bok för dig att läsa!!

    SvaraRadera
  3. Youtubelänken har jag sett tidigare och beträffande byggnaderna (911) finns en bra vägledning med klockslag etc. Om det enbart är planen som får byggnaderna att säcka ihop måste var och en fundera över. Men flygbränsle i de mängder det måste ha varit fråga om kan inte ha varit oväsentligt: https://sv.wikipedia.org/wiki/11_september-attackerna

    Bokens existens kände jag dock inte till: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=Great+Again%3A+How+to+Fix+Our+Crippled+America%2C+Donald+Trump

    kan vara en intressant läsning, speciellt som jag starkt misstror alla former av lobbyister som blivit världsledande som infiltrerat sig överallt, inkl. agenter och hemliga organisationer som det kryllar av. Hur den hjärntvätten fungerat här i Sverige också vet ju alla som är någorlunda påläst. Har ju skrivit en hel del om dessa maktsammanslutningar som bildades redan efter andra världskriget, inkl. hur krigen i Sydamerika m.fl. startade.

    Någon större konspiration är dock under uppsegling den saken är alldeles klar. Jag avvaktar fortsättningen som börjar bli allt mer given vilka som är inblandade....

    SvaraRadera