fredag 10 februari 2017

Hur fel migrationspolitikens satsningar är det förstår man när man studerar politikerna i Göteborg, eller vad sägs om hästdrivna gräsklippare, kamelcenter, importerad kamelmjölk etc.

Själv tycker jag nog att det är ren och skär rasism. När jag läste att kommunen satsar 32 miljoner - trots att det saknas mätbara mål och men redan beviljat en miljon i skattepengar till ett kamelcenter i Angered, trots att man saknar bygglov och pengar har bl.a. gått till staket, souvenirer och importerad kamelmjölk.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/satsar-32-miljoner-p%C3%A5-svamp-getmj%C3%B6lk-och-h%C3%A4stgr%C3%A4sklippare-1.4148563


Visst jag kan verkligen hålla med om att markerna borde kunna generera egenförsörjning åtminstone i Göteborgsregionen av odlingar, boskapshållning och egna mejeriprodukter, livsmedelsförädling och matlagning. - Jag tror nog att de flesta som bor här på ort och ställe skulle föredra att köpa både mjölk, smör och andra mejeriprodukter, ägg, liksom närodlat och då även köttdjur av diverse olika slag.

Det horribla är att bönderna i Lerjedalen inte levererar något ens till skolorna på orten. Utan istället så hämtar man in billig mat från utlandet och föröder det egna jordbruket och den egna delen av landet.

Men Kamelcenter i Angered? Jag fick verkligen tänka till rejält låter det ens rimligt...

Det dröjde inte så länge innan jag slogs av ett minne. För många år sedan kunde jag inte undvika att lägga märke till två högljudda män som helt enkelt var ordentligt i luven på varandra. Det hela eskalerade rejält när den ene skrek till den andre:

- Djävla kamelknullare!

Jag kan väl lätt påstå att mitt hårfäste lättade, där jag stod och var i full färd att  plocka bland grönsaksförsäljningen på Angereds torg. Sedan att det där med kamelknullare var mening att nedvärdera den andre framgick med övertydlighet. Jag har vant mig vid att det finna massor av rasism mellan folk från olika länder, ändå är det vi svenskar som påstås vara rasister. Det finns säkert sådana också, men den riktigt grova rasismen det finns trots allt mellan människor från olika länder, tro mig!
Det är inte så att jag förkastar alla möjligheter till att tänka utanför ramarna och därmed finna ut sysselsättning. Hellre det än att försätta människor i ett ohållbart bidragssystem, som faktiskt håller på att stjälpa hela den svenska ekonomin över styr.

Sedan får Reinfeldt & co hävda precis vad de vill att vi behöver en massa människor som blir satta i ett evighetsväntrum. Utsatta grupper och nyanlända har svårt att komma in på arbetsmarknaden och klyftorna ökar mest i hela OECD. Så det där nonsenspratet om att vi behöver all invandring tror jag inte för ett ögonblick på.

Ett tandläkarbesök i Nordstan, eller nästan var som helst i Göteborgsregionen får mig förvissad om det katastrofala vad som håller på att hända. Klimatet och då menar jag inte vädret, har faktiskt förändrats dramatiskt bara under de år jag tillhört Göteborgs stad, dvs. sedan 1991.

Det är kanske därför som boken "Massutmaning" av nationalekonomen Tino Saandaji fått en sådan spridning. Jag lyssnade till SR 1
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6626217
där reportern som intervjuade honom fick en regelrätt åthutning av Tino Saandaji, med all rätt! - Det finns all anledning att lyssna till honom och han lär inte vara Sverigedemokrat.

Politikerna har ingen strategi för att ta emot så många flyktingar. Idag finns en sagolik tragik när kommunerna och Migrationsverket börjat förstå att de inte klarat sitt uppdrag.

Det som
Stefan Jonsson, professor på Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet, uppgav i programmet är helt felaktigt. Det beror väl på att den här professorn inte finns nere på marknivån där problemen finns, utan han sitter vid sitt skrivbord och dunkar oss med ordet rasism, det är inte så livet fungerar! Då gör man sig blind för verkligheten, inte ens för OECD:s siffror bryr han sig i.

Hela systemen i Sverige håller som bäst på att haverera och öppna gränser har gjort att kriminaliteten har tagit över! Vi har ett helt gäng TOTALBLINDA politiker...


Jag håller med Tino Saandaji fullständigt: politikerna måste ta sitt ansvar och personer som Stefan Jonsson måste sluta ljuga om att Sverige går bra. Sverige går på knä och det mesta har upphört att fungera!

Det känns mer som "Faust" och man kan verkligen ställa sig frågan om staten är i full färd att blåsa Göteborg och övriga Västsverige på de pengar som tas in via trängselskatten. Det är inget svammel från min sida utan frågan är i allra högsta grad befogad sedan regeringen beordrat Trafikverket att låna av Riksgäldskontoret till förmånlig ränta för att bekosta 2016 års investeringar i det Västsvenska paketet. Detta istället för att som det var tänkt använda pengarna från inbetalda trängselskatter.

De stora satsningarna på infrastrukturen i Göteborg ska till viss del finansieras via trängselskatten. Det garanterar det avtal staten ingick för flera år sedan med Göteborgs stad, kommunerna runt Göteborg och regionerna i Västra Götaland och Halland. När trängselskatten infördes för tre år sedan sa västsvenska politiker att det inte fanns någon som helst risk för att staten i en framtid skulle använda intäkterna till andra saker än det Västsvenska paketet. Det är ju inte så det blev. Svenska staten lånar pengar från alla möjliga håll och vi är ett land skuldsatta över hårfästet!

Men infrastrukturminister Anna Johansson (S) (dotter till goa´gubbarnas gäng i Göteborg) säger att det hela rör sig om en budgetteknisk lösning som inte ska påverka satsningarna. Citat:
– Under 2015 hade staten kraftigt ökade utgifter bl.a till följd av flyktingmottagandet. För att komma under utgiftstaket fick alla departement gå igenom och se vad man skulle kunna bidra med. En sådan åtgärd var att istället för att staten tar upp lån gällande trängselskatterna så fick Trafikverket göra det, säger hon. Hon tror uppenbart liksom resten av regeringen att lån är något bra för statens finanser. Kanske vore det bra om hon hade haft någon form av formell utbildning med sig på färden, en katastrof var hon redan när hon påverkade teborgarnas livsvillkor. Inte har det blivit till det bättre på sedan regeringsskiftet.

Utländska lastbilar betalar ingen trängselskatt i Göteborg och knappast i någon annanstans i Sverige heller. Det betyder att svenska åkeriägare inte konkurrerar på samma villkor och regeringen dödar helt medvetet den svenska åkerinäringen.

Det är lika bra jag sätter stopp där, i annat fall blir det här en ny roman och under tiden jag skriver det här hinner någon ny ensamkommande minderårig från Afghanistan ta livet av sig, eftersom det inte syns någon annan utväg att skönjas.... Flyttkarusellen av flyktingarna är igång och inte ens de som påbörjat utbildningar etc. vet vad som väntar dem. De flyttas runt som en packe grönsaker.

PS. jodå, texten är rättad och till viss del omskriven. Ibland blir det lite hur som haver när någon står och rycker en i ärmen fastän man sitter och skriver. DS.

4 kommentarer:

  1. https://www.businessregiongoteborg.se/sv/nyhetsrum/hastar-ska-inte-dra-grasklippare-i-angered

    Det enda som inte verkar vara sant är det här om hästar som skall dra gräsklippare.

    SvaraRadera
  2. Det lär nog komma mer om det i min blogg framöver.

    Här är ett inlägg i debatten som haft många kommentarer, som jag tycker är klart läsvärda och skäl att begrunda: https://anthropocene.live/2017/02/14/det-enda-riktigt-ekologiska-jordbruket/

    SvaraRadera
  3. Kamelcentret är ingen skröna:http://www.allabolag.se/7696257588/angereds-kamelcenter-ekonomisk-forening

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skattemiljon-gar-till-gigantiskt-kamel-projekt-i-goteborg

    Så nog är det riktigt att "Drömmen om kamelcentret" och den undergörande "kamelmjölken" är allt annat än en skröna.

    Tack för kaffet!

    SvaraRadera
  4. Mignon Laurent om du nu ens heter det, du skall inte använda min blogg för din unkna verksamhet.

    Vill du göra några inlägg i min blogg skall det handla om det ämne jag skrivit om, inget annat!

    SvaraRadera