söndag 24 maj 2015

Årets Gotlänning 2015 Birgitta du Rietz, som äger Stora Gåsemora Gård på Fårö, det är något att lägga bakom örat vid årets sommarplanering över "ska göra".

Ibland visar det sig att världen är betydligt mindre än jag själv är medveten om. Helt ovetande om sammanhangen skrev jag ett blogginlägg förra sommaren, när jag och Herr H hälsade på min barndomsvän på Fårösund. Det var en kväll i augusti när svalkan infunnit sig och bilköerna till färjan till Fårö inte längre var så hysteriskt långa, som vi "gjorde Fårö".

http://gun-m-ek.blogspot.se/2014/08/i-kvallningen-drabbar-mig-faro-och.html


Fortare än jag kunde ana mig till slog ödet till och jag fick snabbt återvända till Fårösund i slutet av september. Den här gången gjorde jag Stora Gåsemora Gårds "öppna landskap" på Fårö, tillsammans med Camilla "Fia" Lundberg, som äger Fårö Islandshästar http://faroislandshastar.se/

och vars hästar strövar fritt på Stora Gåsemora Gårds öppna landskap och marker. (Förlåt Fia för att jag är en så usel fotograf).

Det är enorma vidder att traska över och jag är glad över att Fia tog mig med på rundtur med 4-hjuls hjälp, eftersom mina egna apostlahästar har sinande hästkrafter för dylika sträckor.

Det är vissa minnesbilder som lever kvar inom mig starkare än andra och det är inte svårt att förstå Fias stora kärlek till sina hästar, efter en dylik upplevelse.

Om jag vore häst skulle jag också vilja ha det så här...förresten så är jag ingen häst, men här skulle jag kunna tillbringa hur mycken tid som helst på Stora Gåsemora Gård med omnejd. Vilket stort lugn och frid som råder här.
 Nu förväntar jag mig också att Dagens Industri (di.se) http://www.di.se/ uppmärksammar dessa två hårt arbetande kvinnor, som har sina verksamheter på Fårö. Är det inte dags att skrota den svenska gubbmaffians gratisreklam och att di.se skickar iväg en av sina journalister till Fårö med det snaraste. Här finns en historia väl värd att berätta för en vidare krets: http://www.helagotland.se/familj/kandidat-5-birgitta-du-rietz-10573599.aspx
Stora Gåsemora Gård lade av med mjölkproduktion 2002 och de har nu ca 30 st betande hästar som ägs av Fias företag Fårö Islandshästar. Gården producerar endast öppet landskap, så att de vackra vyerna runt gården bevaras och det är sannerligen illa.

Det är få som tar ansvar över de öppna landskapens bevarande och kanske är det så, att Ulf Lundell kommer att sjunga nostalgilåten "Jag trivs bäst i öppna landskap", i sommar när han den 27 juli skall uppträda på Stora Gåsemora Gård på Fårö. Men det är inte bara Ulf Lundell som skall uppträda på Stora Gåsemora Gård: http://sommarkvallpagasemora.se/artister/
 utan även Carola (7 juli), Weeping Willows (14 juli) och Bo Kaspeers Orkester (1 augusti) kommer också att uppträda på Fårös eget året-runt-paradis Stora Gåsemora Gård.
http://sommarkvallpagasemora.se/artister/

 Stora Gåsemora Gård med en del av dess alla byggnader syns där längst bort i bild.
Vidderna är enorma...

och mina tankar for genast till min egen morfar som hade hästar. Det här hade han gillat att se. Jag brukar dagligen tänka på min morfar, när jag passerar ett ridstall som ligger i närheten där jag bor. De vet inget om hur Fias hästar har det och hur man som häst kan ha det. I Fias vård är det många hästar som har återfått sin hälsa, när de gått ströva fritt på Stora Gåsemora Gårds öppna landskap.

Ute till havs hade några skarvar (?) trängt ihop sig på en liten sten. Tänk att ha en liten skrivar- och målarstuga i de här omgivningarna. Salighetens tankar kommer nära vid blotta tanken.

På Stora Gåsemora Gård kan man t.o.m gifta sig utomhus i de stora och mångskiftande omgivningarna. Denna oas i livet har väldigt mycket att erbjuda och varje människa lär hitta något som faller i smaken: http://www.gasemora.se/ 

Sådan mångfald är verkligen värt att bevara. Man kan förstå varför Ingmar Bergman slog ner sina fotknölar på Fårö, dock var hans vyer inte så här storslagna, som Stora Gåsemora Gård har att erbjuda.
När Fia öppnade grinden för att vi skulle ta oss in från de öppna landskapen, från en av hästhagarna där hon sett till ännu en hop av alla sina hästar, då kändes det som om hela jag vill göra motstånd. Jag VILLE verkligen dröja mig kvar ute på de öppna vidderna och närheten till havet, därför att jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo...

precis som Ulf Lundell skaldade och sjöng.
Fia med döttrar...

som är ett med sina hästar.


2 kommentarer:

  1. http://ishestnews.se/svensknyheter/driva-hastflock-pa-faro vinterflytt. Har det blivit samma sak nu på våren eller har de flyttas några i taget?

    SvaraRadera
  2. Det vet jag faktiskt inte har inte tänkt så långt, fastän jag visste att hon skulle göra det i höstas efter att jag åkt hem. De höll just på med planerna inför höstflytten av hästarna. Men är du intresserad så kan du själv fråga henne. Tror nog hon fick blodad tand av äventyret.

    Tänkte på min illa valda rubrik. Det är faktiskt så att det inte rör sig om "sommarplaner". Även senare eller tidigare på året är Stora Gåsamora Gård en plats för själen att vila - "Lappstirra" som någon döpt detta "mindfullnessernas" mindfulness till.

    SvaraRadera