fredag 18 december 2009

Vattenfall och elbolag i ett nötskal.

- den 18 december 2009, kl 12:08


I förrgår gick elpriset från 54 öre per kwh till rekordhöga 261 öre per kwh.

Anledning?

Haha... säg nu inte att du är lika korkad som jag!

Det var ju "för att det var så kallt ute!" HUR kunde du missa det?

- Ekewae?.... sa jag och vindade med ögonen. Kallt har det väl varit alla vintrar. Den här vintern är väl inte något speciellt mot tidigare vintrar.

Men chockhöjningen av elen den kom egentligen inte som någon överraskning precis. Därför att vi började ana ugglor i mossen bara för någon vecka sedan. Då gjorde "hushänget" äntligen en prisjämförelse, om vi verkligen hade det billigaste alternativet. Jag hade läst om vad Göteborgs Energi, Vattenfall och några andra bolag gått ut med som "specialerbjudande" och ett har jag lärt mig, när de gör det då är det fara på färde!

Jag överlät det hela med varm hand åt "hushänget", eftersom jag blivit halvt snurrig i "kupan" efter att ha försökt att bringa någon ordning på de olika tabellerna och uträkningarna från Göteborgs Energi (som äger nätet) och vår elleverantör som är ett helt annat bolag. Kontra våra räkningar från dem båda och vår egen elmätare och noteringar.

När han äntligen tagit sig ur Alfons-jag-gör-det-senläget, osade det svavel ur arbetsrummet.

- Så kan det ju inte vara, att man skall binda sig för något som man inte ens vet vad det kostar, sa han tvivlande.

- Säg inte det, sa jag, om du frågar mig så är det t.o.m. högst troligt att det är så det faktiskt förhåller sig.

Det hela slutade med att han ringde runt, eftersom han var övertygad om att han missuppfattat det hela som trillat in som mailsvar och han inte tyckte sig ha kunnat utläsa på deras hemsidor vad saker och ting egentligen kostade.

Efter att ha diskuterat saken kom vi fram till att någon form av snuskig kartellbildning tycktes igen vara i faggorna och lät olycksbådande. Därför att flera av de här elbolagen som hade det här "fina, billiga priset med flera ören billigare om man valde viss bindningstid", visade sig att man inte visste vilket priset var som man skulle teckna ett bindande avtal på. Man skulle dessutom göra det fr.o.m. januari 2010. Inte den dagen man gjorde sitt val utan i januari 2010! Alltså verkligen "köpa grisen i säcken"! Vem går ut och köper något som man inte vet vad det kostar?

Vad är det här nu? Kommer elpriserna att bli likt bankräntorna, när de löpte friskt och svingade sig upp i flera hundra procent?

Så läser jag om de här i Skaulo, som blir återkommande strömlösa och som nu Vattenfall urskuldat sig med något porslinsfel. Så här säger Skauloborna i reportaget själva: (citat) "Så här har det varit i säkert 50 år vintertid".

http://www.nsd.se/nyheter//artikel.aspx?ArticleId=5070452

Det kan jag inte ifrågasätta, jag har aldrig bott i Skaulo. Men nog verkar de på bilderna vara utrustade för modell "Finska vinterkriget" och helt solklart är att man blivit fartblind i maktens korridorer, som nu även statsägda Vattenfall utvecklats till.

Vattenfall tycker väl att kunder i norrlandsskogarna, som betalar sina
40 000:-/år, som de här personerna i Skaulo gör, inte är så viktiga kunder att ta hand om. Då kan t.o.m. en gammal farbror på sina modiga 90 bast, få hasa runt på sin rullator och hämta vatten från någon vådlig historia och leva primitivt värre i övrigt pga. ständigt återkommande strömavbrott. Snacka om att svenska folket blivit alltmer anpassningsbart till friskt utnyttjande från "Moder Sveas" sida!

Jag råkar som av en ren händelse ha ett alldeles rykande färskt foto på vilka Vattenfall inte spar sitt krut på. Skåda härligheten vilket fantastiskt bolag Vattenfall är!

Visserligen inte i Skaulo, utan i Berlin.

Det gäller ju att imponera på rätt personer, det säger ju sig självt. Sådana är de här korridorglidarna, som skall vara så tjohej-folkliga och reflekterande människor. Riktiga hedersknyffen!

Själv kan jag bli alldeles kollrig i huvudet, när jag tänker på det här med elförsörjning och kärnkraft.

Har vi kanske inte haft en folkomröstning om att kärnkraften skulle avvecklas? Sanning att säga förstår jag inte ens hur alla tåtar hänger ihop. Man köper och säljer el friskt över gränserna. Sist jag kollade upp det hela, köpte vi el från Danmark! Men samtidigt sålde vi el! Varför då? Och varför har kärnkraften inte avvecklats, som man bestämt vid folkomröstningen? Eller var minnet inte längre än så, vad man träffade överenskommelse om vid folkomröstningen? Det är som att komma dragandes till den egna barnaskaran och tala om:

- Tyvärr ungar, ändrade planer! Nu blir det indragen fickpeng. Ni får gå ut och skramla med soptunnelocken istället.

Strömavbrotten tycks dessutom bara bli längre och allvarligare runt om i Sverige, eftersom man inte ens håller ledningsgatorna fria. Ett arbete som ständigt hölls uppdaterat förr i tiden. Jag förstår inte riktigt den här arbetslösheten vi har i det här landet. Trots att det är helt uppenbart att det verkligen finns en hel del sysslor överallt, som blir eftersatta och det saknas folk att sköta om saker och ting på alla håll och kanter. Eller är det billigare att ha folk som går och slår dank och kostar pengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar