fredag 23 januari 2009

Narkotikaodling? - Vem är skyldig?

- den 23 januari 2009, kl 00:45


I lördagskväll låg jag utslagen i soffan när det här mystiska ljusfenomenet syntes över norra Tyskland, Skåne och även Västkusten. Detta fenomen fick massor av människor, att helt blockera larmnumret. Full panik utbröt tydligen. Så här i efterhand verkar det ha varit hela kompotten av gissningar och scenarier, som hade dykt upp hos folk. En del var övertygade om att nu var det "jordens undergång som närmade sig", "ufobesök", "meteoritnedslag", "bolid".

Ja och så fanns det också de som inte ringde och istället tyckte, att det hela bara var helt häftigt, eftersom de uppenbarligen hunnit sett mer av "föreställningen" än jag.

Jag låg lugnt kvar på soffan och funderade på vad det kunde ha varit, därför att helt plötsligt hade hela kvällshimmelen lysts upp, som om det vore en jättelampa, som hade tänts och strax efteråt följdes två små blinkningar och så var det åter mörkt. Jag ropade till de andra och frågade om de hade sett något. Men de hade inte sett ett jota, den ena hade huvudet instoppat i en sedvanlig bok och den andre höll på att fixa nytt bordsmargarin, dvs. blandade smör och jungfruolivolja.

Jag låg kvar och funderade på vad det var som kunde ha hänt och den enda lösningen, som slutligen återstod var att polisen nog trots allt inte hade lyckats lägga beslag på hela "gräsodlingen", som hade skett någon dag innan i Partille. Mina tankar hade alltså fallit in på filmen "Saving Grace".

Filmen handlar om Grace som blivit änka och upptäckt att hennes man inte bara haft en älskarinna under många år, han har också gjort slut på hela deras förmögenhet. För att inte förlora huset bestämmer sig Grace att börja odla cannabis. Där i filmen hade också kvällshimmelen lysts upp därför att växthusen med Graces odlingar behövde ljus för att växa till sig och "valutaväxling" skulle kunna ske. Jag bestämde mig där jag låg utslängd i soffan, att jag skulle döpa fenomenet, som jag nyss upplevt till "Saving Gräs", eftersom det kunde vara en rimlig förklaring. Lika dålig som alla andras skulle det senare visa sig, när jag väl läst nyheterna.

Nu tänker jag inte sluta denna blogg så abrupt, utan det hela fick mig att tänka, att här kunde man möjligen komma ett huvudbry närmare en lösning. Ni skall få en juridisk nöt att knäcka, dvs. nu förväntar jag mig att ni svarar vad ni anser!

Det är så att här matas fåglar om vintern och för en herrans massa år sedan hade ogräsrensningen inte varit i takt med uppväxten där utfodringen av fåglarna sker under vintern. Det är rent ut sagt pest och pina att rensa alla frön, som hinner gro och växa upp på alla möjliga och omöjliga ställen, som fåglarna dräller runt dem med.

Det visade sig att de här fågelfröna hade nu inte bara grott, utan växt till sig rejält och fått herrn i huset att glädjas över fynden han gjorde. Han ropade på mig sedan han väl hade planterat om dem och visade stolt upp vilka fynd han hade gjort och som härrörde sig ifrån det som fåglarna hade åstadkommit med fågelfröna. Jag böjde mig ner och granskade plantorna. Det var ingen som helst tvekan om vad det var för något, som nu växte i vår trädgård. Det var en försvarlig mängd Cannabis Sativa!

Detta faktum vägrade den glädjefyllda odlaren att ta till sig och diskussionen blev rätt långvarig och långrandig, växtböcker hämtades ut, dock rätt resultatlöst. Han gav sig inte! Jag funderade och funderade, sanning att säga hade jag aldrig reflekterat över att det var detta som ingick i fågelfröblandningar. Tillslut bestämde jag mig för att odlingen fick väl vara kvar och diskussionen skulle kunna lösas när plantorna gick i blom.

Jag och dottern var helt övertygade om att detta var inget annat än Cannabis Sativa och vi hade jätteroligt över, att herrn i huset sommaren lång stod och pratade med grannen, "Lasse-polis" på just det stället där Cannabis Sativaodlingen fullkomligt böljade fram. Det var onekligen ståtliga och vackra växter. Vi fnissade glatt åt att en polis kunde ha en hel odling mitt framför näsan utan att märka något. Situationen var onekligen rätt dråplig.

Så började då odlingen att slå ut i blom, en efter en och jag, dottern och den stolte växtodlaren stegade ut med den stora växtboken i högsta hugg, som grädde på moset dessutom en växtbok som jag hade förärats av mina arbetskamrater vid tingsrätten som min 40 års present. Det var en rätt bleknande växtodlare som stod där och vägrade in i det längsta, att inse vad det hela var fråga om. Växterna försvann i rödaste rappet. Men säg den sinnesro som varar?

Nu följde en diskussion som fortfarande pågår, trots alla dessa år som hunnit gå. Fåglarna är de som sprättat runt dessa frön så till den milda grad, att fröna istället för att ätas upp, gror och sålunda växer det Cannabis Sativa i trädgården, dvs. om man inte rensar bort dem. Inköpa fågelfrön det gör vi tillsammans och inköp av fågelfrön är inte olagligt på något sätt. Så långt är allt ok och där är vi överens. Men nu kommer vi till en nöt, som vi inte lyckats enas om och sanning att säga, finns det faktiskt inte, vad jag kan förstå, något solklart vad det är som gäller, eller skulle kunna gälla i det här fallet. Alltså så knivig som just juridik ibland kan bli.

Här kommer frågeställningarna som vi inte alls är överens om:

OM vi nu låter fröna fortsätta att växa till de plantor, som de kommer att utveckla sig till, är vi att betrakta som olagliga odlare av Cannabis Sativa då? Eller är det rent av fåglarna som är att betrakta som de olagliga odlarna? Eller är det fågelfröförsäljarna som är att betrakta som olagliga?

Eller är det rent av de, dvs. staten själv, som tillåter att dessa frön ingår i fågelfröblandningar, som är olaglig?

3 kommentarer:

  1. Det finns 10 kommentarer.

    Jag önskar dig också, å övriga läsare, en trevlig söndag. Tar nu lite paus och återkommer efter den kortare vistelsen i Frankrike. Men dagens långa blogg skall väl räcka en stund. haha.... Kanske hinner jag slänga in en ny redan färdigskriven blogg imorgon, som bara skall läsas igenom först, dvs om jag hinner. Ibland blir det rätt kusligt, eftersom händelser i verkligheten gör att mina saker, som ligger i datorn, blir rykande aktuella. Så även denna gång, med tanke på händelserna med Brödraskapet Wolfpack, som nu polisen påstår sig ha säkra bevis ligger bakom bombdådet mot åklagaren Barbro Jönssons bostad.
    Anmäl >Gun (2009-01-25 17:55:55)

    Tommy, jag hade själv sått jättevallmo i koloniträdgården i Göteborg,eftersom jag älskar vallmoblommor. Men den dårskapen togs jag snabbt ur, när jag en morgon fick syn på en drogare som stod och rispade alla fröställningarna med ett rakblad. Jag stegade ut och hade en diskussion, hela han var som ett asplöv pga suget. Det resulterade i att jag bad honom dra, själv slet jag upp samtliga plantor. Jag har lärt mig en läxa och vill inte riskera att bidra till något. Sedan har jag jobbat på anstalt, så jag vet vad de är kapabla till att "inta", det är väl i stort sett ALLT, som en normal människa inte ens skulle reflektera över att göra. Ja, inkörsporten sker oftast med "att en gång är ingen gång", men redan där är skadan redan skedd. Aningslösheten är väl den mest fördummande av allt, tyvärr.
    Anmäl >Gun (2009-01-25 17:41:46)

    Apropå droger Gun ... Hur "oärlig" och missvisande är inte många ggr informationen om just droger.

    De som för första ggn testar droger, upplever kanske alla varningar om dess farlighet och biverkningar som lite av "dikt & förbannad lögn", eftersom dom bara fått höra hur farligt det är och sällan eller aldrig att det faktiskt känns skönt och häftigt FÖRSTA ggn/gångerna och att h-vetet börjar först därefter.
    Sådan information är minst lika viktig och bör därför ej undanhållas tycker jag och önskar dig och alla andra en fortsatt trevlig söndag!
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-25 10:53:22)

    SvaraRadera
  2. Hej Gun! Kan själv tycka, att så länge man inte nyttjar det som drog, så bör man kunna "se mellan fingrarna". Måtte finnas massor som i likhet med undertecknad, inte har en susning om, vad som växer på deras täppor =). Kräver ju ändock att man besitter vissa botaniska kunskaper. Mina botaniska sådana, sträcker sig oftast till det som är ätbart. ;)
    /Tommy
    Anmäl >Tommy (2009-01-25 10:29:01)

    Stå på dig,Gun! TACK för de ytterst vänliga orden. Anledningen till mitt blogginlägg var att jag verkligen ville få var och en att tänka till. Visserligen är det så att det finns MASSOR i växtvärlden, som man kan berusa sig av, om man sätter den sidan till. Men det blir onekligen helt galet, när den "högra handen inte vet, eller inte ens är medveten om vad den vänstra gör". Polisen jobbar i det här fallet i "kraftig motvind", vart kommer detta att leda till och vart skall vi själva sätta gränsen? Industrihampa odlades mycket förr, dvs. innan drogarna gjorde sitt inträde och använde det till helt andra saker än reptillverkning etc. Vad är lämpligt och vad är olämpligt? Jag kan nog tycka att hampa och opiumvallmo inte skall ingå i min egen trädgård, även om jag inte använder det som droger.
    Anmäl >Gun (2009-01-24 12:43:40)

    Du skriver helt underbara bloggar, Gun! Fortsätt med det!
    Bry dig inte om dessa ogina gällivarebors fullständigt imbecilla kommentarer! Att dom är så många visar att samhället håller på att dräneras på folk med lite go. Det blir till slut bara förlorarna kvar.
    Anmäl >Stå på dig,Gun! (2009-01-23 20:18:11)

    SvaraRadera
  3. Hur står det egentligen till me IQ:n,

    eftersom du verkar "påläst värre" och innehar så "hög egen IQ":

    Länk

    Jag får väl formulera om frågeställningen till dig: VAD tycker du är riktigt och rätt? - MIN åsikt är redan klar och det torde också framgå av bloggen!
    Anmäl >Gun (2009-01-23 14:06:13)

    Hur står det egentligen till me IQ:n, Eftersom du nu är så påläst och har så hög IQ, kanske du kan tala om vad det är som gäller i ansvarsfrågan! Det finns nämligen dom i HD, som ditt IQ också tycks stå vida över!

    - Fö bloggar jag i mina hemtrakter = Gällivare kommun!
    Anmäl >Gun (2009-01-23 13:58:01)

    Läser hellre välskrivna "dumheter" istället för dyslektiska klagomål.
    Anmäl >D. Harry (2009-01-23 13:36:33)

    Oj Oj..hur dum får en "vuxen" person vara egentligen??? Behöver du ens fråga en sådan uppenbar fråga?...Tror du ska ägna dej åt ngt annat,kanske blogga i dina hemtrakter ist..Så slipper vi dessa ogenomtänkta rader...Man blir verkligen Mörkrädd..
    Anmäl >Hur står det egentligen till me IQ:n (2009-01-23 12:29:04)

    SvaraRadera