Den tyska journalisten Jutta Rabe, som gjorde den uppmärksammade filmen om Estoniakatastrofen, där hon hävdade att den verkligen orsaken till haveriet har dolts. http://sv.wikipedia.org/wiki/Jutta_Rabe
Jutta Rabes film förbjöds där man filmat en öppning i skrovet där plåten i skrovet var uppvikt, som vid en explosion.
Enligt uppgifter från Tullverket använde svenska försvaret passagerarfartyget Estonia, som transportmedel för hemlig militär utrustning. M/S Estonia hade två gånger, två respektive en vecka före förlisningen, haft transport av hemlig vapenutrustning.
Uppgifter har också framförts om att fartyget användes för att transportera krigsmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning och spekulationer om att delar av en kärnreaktor skulle ha kunnat vara med på fartyget på olycksnatten. Vilket i så fall skulle kunna förklara varför regeringen inte ville bärga vraket, eller fortsätta dykningarna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltic_Storm
Av en ren händelse lyssnade jag på radioprogrammet Karlavagnen,
där berättade ett ögonvittne, som hade legat i vattnet något mycket
förbryllande. Mannen i vattnet hade uppmärksammat, att det fanns en båt
där med nedsläckta lanternor. Så fort Estonia hade sjunkit så hade båten
gett sig av. Mannen i vattnet kände sig förvissad om, att den
nedsläckta båten bara ville förvissa sig om att M/S Estonia verkligen
sjönk. Det måste ha varit en märklig upplevelse.
Det finns många frågeställningar, som aldrig tycks få några svar. De 852 som förolyckades är ohjälpligt borta. Men fallet M/S Estonia har flera sanningar, som visat sig inte stämma.
- Gun Ek - från Sveriges Framsida! - Malmbergstös, "Landströms ohängda dotter", född 1951, Lady of Chaol Ghleann. "Uppfostrad" av mina numera fullvuxna barn. Arbetade en massa år vid Gällivare tingsrätt, tills livet gjorde en tvärnit och jag blev handikappad på min arbetsplats. Flyttade därför till Göteborg för att få den vård jag behövde. Startade om: studerade till waldorfpedagog/klasslärare. Jobbade några år som klasslärare och senare vid KVA Sagsjön.
söndag 28 september 2014
Estoniakatastrofen 28 september 1994 bär på frågor, som ännu inte fått några tillfredsställande svar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
http://www.sjofartstidningen.se/gatan-estonia/
SvaraRadera