onsdag 25 december 2013

Julklappar kan verkligen betyda överraskningar - Kvast-Hilda var en sådan.

Den största och mest oväntade julklappsöverraskningen var nog trots allt en tjock gammal tidning, Kvast-Hilda, som Herr H hade sopat nätet på för att finna. Han har gått och klämt på den ett bra tag för att jag skulle få den i julklapp.




Det har inneburit att jag mer än en gång sänt den där må öknens alla kamelloppor hemsöka era armhålor besvärjelse till flyttfirman från Luleå, som antingen förstörde, eller försnillade mina saker. En försvarlig hög Kvast-Hilda tillsammans med Gustaf Frödings samlade verk var nog den största förlusten i slutändan och så här med handen i backspegeln.

Men det var t.ex. inte så upplyftande, att bli av med en hel flyttkartong skor, eller allt annat som man inte ens från början insåg, att det också saknades. Jag och dottern stod och gick i det skor vi hade haft på oss på flyget och inget annat. Det där sendraget som ägde flyttfirman, skall vi inte ens tala om. Svarade han mot förmodan i telefon, kunde man lika gärna gå in och snacka med badrumsväggen. Smidig och talför som ett järnspett. 

Han kunde inte ens tala om vem det var som han hade samkört vår flytt med, bara att flyttbilen hade stått i Luleå under helgen och där hade det snöat. - Nej, men så förunderligt, kan det ha varit därför inget i flyttbilen hade den plats vid ankomsten till Göteborg, som den hade vid avfärden från Malmberget och böcker som stått i kassar helt plötsligt var gröna av mögel och såg ut som om de hade gått igenom en dusch. De stora blommorna hade frusit ihjäl. Jag kunde inte packa upp allt med en gång och upptäckte försent vad som hänt med de tunga böckerna, som varit packade i pappkassar istället för kartonger. Men innan dess for omkring som en sniffande blodhund och undrade varifrån mögellukten kom. Tills jag fann bokkassarna. Det var soprummet nästa!

Att allt hade packats om i flyttbilen behövde man inte heller vara atomklyvare för att inse heller. Från att min nya breda Duxsäng hade stått på högkant längst in i flyttbilen vid inpackningen i Malmberget, så låg den vid framkomsten till Göteborg, underst med en massa kartonger över sig. Gissa i vilket tillstånd den resårsängen var vid framkomsten till Göteborg...

Nå, skit i oseriös flyttfirma, som tog hutlöst betalt dessutom.

Vad är det då, som jag är så fascinerad över med just Kvast-Hilda? Själv behöver jag inte fundera på vad svaret. Inte ett enda ögonblick...
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Kvast-Hilda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar