torsdag 29 december 2011

Riksspelemannen Daniel Wikslund med "rötter" från Tjautjasjaur, en gång korad till "Årets näck".

Det där sistnämnda låter lite väl kylslaget i mina öron. Men varför inte. Det kanske finns en naturlig dragning för män och speldon vid älvar.

Själv minns jag en rödhårig ung man från Gällivare, som hade en musikalisk älvdröm. Han drömde om att stå och spela trumpet nere vid älven mitt i den ljusa midsommarnatten, ett alldeles speciellt musikstycke. Det fick jag aldrig uppleva, men det har sannerligen inte saknats överraskande musikaliska inslag i mitt liv. 

Det mer överraskande inslaget, både för mig och mina grannar, var nog mannen som stod och spelade gura, mitt i natten, nedanför min balkong på Terrassvägen i Malmberget i slutet på 70-talet. 

Egentligen är det märkligt hur mycket musikmylla det finns nedgrävt i den kommunens jord av allehanda genren.


Daniel Wikslund han skriver på sitt CD-konvolut:

"Länge leve viljan att ta sig upp ur sängen på morgonen, förbi utmaningar längs vägen och uppför berget med den storslagna utsikten. Vid foten av berget skymtar toppen där fjällbjörken slutar och tundran tar vid. Bakom mig står min lilla stuga, vid sjön Tjautjasjaur, mitt paradis på jorden. Då och då reser jag ut i vida världen och luftar fiolen i folkvimlet, för att sedan komma hem till stillheten, kökssoffan... och UPP! igen."

CD-skivan, "Upp!" anlände till mig, som en glad överraskning och hälsning från Malmberget lagom till julafton. 

Det är något speciellt med "JP Nyströms tongångar". Det går liksom inte att hänga läpp. 

På skivan finns många roliga spår med stor nostalgivarning bland texterna. Bl.a. den gamla italienska partisankampsången, "Bella Ciao", från andra världskriget, som fått en något oväntad uppiffning och nu heter "Bella Tjau - en hyllning till vår by.": Bella Tjau, bella Tjau, bella Tjautjasjaur. 


Bilden: Ernst Josefssons "Näcken" hänger på Göteborgs Konstmuseum och är en av min dotters favoriter. Hon var fascinerad av den tavlan redan som liten. Jag såg att det fanns bilder på Daniel Wikslund på Google bilder, som näcken, men eftersom jag själv inte fotograferat den näcken i bästa krokivariant valde jag att avstå. Det är alltför trist att tubba på upphovsrättslagen.

2 kommentarer:

  1. Kul att du gör reklam för denna CD!
    Den finns att köpa på Pressbyrån i Malmberget.
    Jag tror att den också finns på OK och på Konsumhallen.

    KÖP DEN! OCH LYSSNA och DANSA till musiken!

    SvaraRadera
  2. får väl skaka loss rumpan när man ändå skall skaka champisflaskan

    SvaraRadera