fredag 26 februari 2010

Håhåjaja, det är "spartider" på LKAB?

- den 26 februari 2010, kl 12:03



Nyss stod LKAB:s miljöansvariga och beklagade sig inför reportern vid radio Norrbotten, att det är pågående lågkonjunktur och LKAB har därför inte haft möjligheter, att hantera miljökonsekvenserna. Istället tycker bolaget att det är ok, att folk fått andas in ofantliga mängder sedan 2004 när detta miljödirektiv kom. Sedan finns den andra aspekten också, nu ligger det enorma mängder utspritt i naturen. Värst drabbade av LKAB:s miljöförstöring är Svappavara och Vitåfors/Malmbergsgruvan.

Kiruna är av någon förunderlig anledning mer förskonade, där är värdena enormt mycket mindre. Kanske beror detta på förhållningssättet hos Kiruna kommuns politikerkår, vad vet jag, men det oroar mig i vart fall. Jag tycker att det är oförsvarbart att man börjar i fel ända hela tiden. Det kan inte vara så att miljöaspekten kommer som en "ren överraskning" för LKAB, varje gång!

Samma sak stod att läsa om häromdagen. Då rådde förbistring över att Naturvårdsverket sätter stopp för ny gruva så länge det inte finns en rimlig miljöaspekt från LKAB:s sida. Är detta inte förunderligt så säg? LKAB som uppger att de har sådan järnkoll på sitt företag! Jag tycker att det är rätt allvarligt om Sverige nu dessutom hotas av höga EU-böter pga. detta. Vi som dessutom suttit med ordförandeklubban i vår hand just på miljöfronten. Jag brukar inte skämmas för att vara svensk, men i det fallet gör jag faktiskt det. Rejält dessutom!

Nedanstående intressanta mailkedja har ägt rum mellan mig och LKAB:s kommunikationsdirektör Lotta Fogde. Dock utan att något uttömmande svar kommit från henne. Uttröttningsmetoden är uppenbarligen LKAB:s käpphäst nr 1.

Men jag var inte den ende som inte fick svar: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5205921

Jag vet inte hur LKAB:s styrelse där den käre landshövdingen i Norrbottens län, Per-Ola Eriksson ingår och LKAB:s koncernledningen diskuterar. Men jag känner faktiskt inte till ett (1) enda storföretag i Sverige, som reser iväg med en sådan personalstyrka, som just statsägda LKAB gjort och uppenbarligen gör. Därför som ni kan se i mailkedjan, så sker detta årligen i LKAB. Jag kan förstå om man vill göra det som någon form av "förmån" eller "uppmuntran", eller "teamwork", men för guds skull tala då om det istället!

Kommunikationsdirektören Lotta Fogde må ha vilken personlig åsikt som helst om vem detta angår och inte angår. Men detta är faktiskt en fråga som kräver ett rakt svar av både LKAB:s styrelse liksom dess koncernledning! Förklaring, därför att detta skiljer sig bjärt emot vad alla andra storföretag har som arbetsmetod, oavsett om det riktar sig mot en privatkund, eller en regering.

Dessutom är det så att alla stora företag i stort sett nästan strypt allt vad reseverksamhet heter, som följd av den ekonomiska krisen. Man inriktar sig istället på att ha en god uppföljning av kundens behov och ställda krav och i en minimerad "kostym".

Det hade också varit intressant att veta hur de här s.k. samtalen egentligen gått till, med LKAB:s personalstyrka om 21 personer. Till detta skall dessutom läggas till de, av Lotta Fogdes lämnade uppgifter, säljansvariga för Asien. Säljansvariga tyder på plural antal. Skall då alla dessa 23-30 personer, vad det nu kan ha blivit fråga om i slutändan, diskutera med Quatars representant/er, blir det i alla fall blankruta uppe i mitt huvud, hur det rent praktiskt var genomförbart. Kunde alla verkligen göra sin röst hörd? Men framförallt VARFÖR?

Mailkedja (i omvänd datumordning):

----- Original Message -----
From: Gun Ek
To: Lotta Fogde
Sent: Tuesday, February 23, 2010 11:05 PM
Subject: Re: Fw: Förfrågan

Alltså mer än de 22 personer som jag räknat upp?
--------

----- Original Message -----
From: Lotta Fogde
To: Gun Ek
Sent: Tuesday, February 23, 2010 11:00 PM
Subject: Re: Fw: Förfrågan


Styrelsen och koncernledningen + säljansvariga i Asien

------------

"Gun Ek"
2010-02-23 21:56 To "Lotta Fogde" <Lotta.Fogde@lkab.com>
cc
Subject Fw: Förfrågan



Du kanske missade att detta var en frågeställning från min sida?

Jag önskar besked om vilka som är med på denna resa!

----------
----- Original Message -----
From: Gun Ek
To: Lotta Fogde
Sent: Sunday, February 21, 2010 5:12 PM
Subject: Re: Förfrågan


Ja, nu är jag inte helt främmande med den formen av kundbesök, eftersom sådan kompetens finns inom den egna familjen. Men jag måste säga att jag blev inte så lite häpen över ditt svar: 22 personers delegation!

Det låter mer som en gratifikations eller kombinerad semesterresa, om nu alla dessa skall vara med:

Lars-Erik Aaro
Leif Boström
Lotta Fogde
Anders Fubeck
Anders Kitok
Per-Erik Lindvall
Grete Solvang Stoltz
Björn Sprängare
Christer Berggren
Stina Blombäck
Per-Ola Eriksson
Maija-Liisa Friman
Lars-Åke Helgesson
Ann-Greta Sjöberg
Egil M Ullebø
Tomas Nilsson
Harry Rantakyrö
Karl Vikström
Malin Sundvall
Hans Fängvall
Tomas Kohkoinen
Torsten Thorenus
PS. Jag hoppas att inte revisorerna också är med på resan. DS.

---------
----- Original Message -----
From: Lotta Fogde
To: Gun Ek
Sent: Sunday, February 21, 2010 3:33 PM
Subject: Re: Förfrågan


Ja. LKABs styrelse brukar göra en resa för att besöka en kund varje år.

Mvh
Lotta
----------

"Gun Ek"
2010-02-21 14:58 To "Lotta Fogde" <Lotta.Fogde@lkab.com>
cc
Subject Re: Förfrågan




Är alla i styrelsen med?

---------

----- Original Message -----
From: Lotta Fogde
To: Gun Ek
Sent: Sunday, February 21, 2010 12:08 PM
Subject: Re: Förfrågan


Hej

LKABs styrelse och koncernledning besöker Qatar Steel i Doha, Qatar, 22-25 februari, för ökad kännedom om en viktig och långvarig kund.

Mvh
Lotta Fogde

----------

"Gun Ek"
2010-02-20 14:56 To <lotta.fogde@lkab.com>
cc
Subject Förfrågan



Jag läser i landshövdingens program för vecka 8-9 att det står
Måndag 22 februari - torsdag den 25 februari, 2010
LKAB:s styrelseresa.

Jag undrar vart den resan går och vad som står på agendan, dvs. syftet med den resan. Men också vilka som finns med på den resan.

Mvh
Gun Ek

8 kommentarer:

  1. Debatten startad av Konstigt?, Försäljningschefens jobb!
    Startad: 2010-02-26 14:58:19

    Sidor: < 1 2 3 >

    Det finns 30 kommentarer.

    Gun..
    Jag har aldrig hatat Dig...Tvärtom så beundrar jag Dig..Alltid stridbar..Möjligen en aning kontroversiell men alltid redo till svar. Kanske en aning bitsk i kommentarerna till dina kommenterare...Fortsätt med din blogg i samma stil och anda.
    Du har skrivandet i dig.
    Anmäl >Farbror Jalle... (2010-03-06 04:29:10)

    Farbror Jalle...lägg inte ner bloggen..för Guds skull!!..

    Har du fått solsting? Nyss var jag den mest hatade personen i ditt liv?
    Anmäl >Gun (2010-03-04 14:23:04)

    ...lägg inte ner bloggen!!...vi malmbergare gillar kvalificerad underhållning på hög nivå!...Humor och allvar i en sagolik mix!!..

    Vad skulle vi roa oss med i arla morgontimme om inte Guns blogg från västkusten finns?...utan Guns tänkvärda ord skulle livet te sig oerhört tomt...
    Anmäl >Farbror Jalle...lägg inte ner bloggen..för Guds skull!!.. (2010-03-04 09:00:55)

    SvaraRadera
  2. Jag brukar inte läsa denna blogg så ofta, men att folk stör sig över att bloggaren skriver på ett visst sätt, för mycket, för konstigt, för annorlunda eller för huvudtaget kan jag inte förstå att man orkar bry sig om? Uppmaningar till en bloggare om att "lägga ner" är inget annat än patetiskt. Om inte jag gillar en författares böcker så läser jag dem inte. Svårare än så är det inte.
    Anmäl >Fredric (2010-03-03 19:57:18)

    Dille

    Ok. läst och budskapet mottaget.

    Du blir överlycklig om jag lägger ner mitt blogg. Jag skall alltså följa dina order? Du vet bäst! Det är så du menar att saker och ting skall vara.

    Men nog känns det som en liten märklig åsikt.

    Du tycker att det är bättre att det inte finns någon frekvent bloggare här. Hellre det, än att DU och andra som inte gillar den här bloggen hoppar över den och inte läser den alls.

    Jag måste bara få ställa en nyfiken fråga: är du arbetslös analytiker, eller bara allmänt van att driva DIN egen vilja igenom?

    VAD är mitt dilemma?

    Att du och andra inte gillar mig?

    Eller att jag inser att man inte kan gilla alla här i världen?
    Anmäl >Gun (2010-03-03 18:08:45)

    Nej, Gun! Det är du som blir allt hätskare och hätskare. Så står i inlägget och så ser också sanningen ut. Men du vänder på det och vill få oss tro att en och samma person ligger bakom alla motsatta åsikter. Du måste inse ditt dilemma och bör nog lägga ner innan saker går för långt.
    Anmäl >Dille (2010-03-03 02:06:02)

    billand

    Det är också det jag gör, jag skriver om precis det som jag föresatt mig att skriva om. Dock är det så att nutiden tagit mer i anspråk än jag från början hade tänkt mig. Men nu får det bli som det blir. Idag vatten imorgon årgångsvin. Många dylika saker ligger på mina USB-minnen färdigskrivna och kommer de också, så småningom. Jag är trots allt rätt frekvent

    Om du menar min efterhängsna stalker med "alltfler", som är "hätsk emot mig", undrar jag under vilken genre som personlighetsklyvning är att hänföras till. :-)) Andra kan föra dialog med mig även om vi inte delar åsikt.

    Fortfarande är det så att LKAB far med osanning när de påstår, att de måste spara och därför inte kan sköta miljökravet Det var det som just det här blogginlägget handlar om, sanningen haltar betänkligt igen
    Anmäl >Gun (2010-02-28 19:18:35)

    Forts.

    Lägg för fasiken inte ner din blogg som vi vet vem skriver.
    Min kusin har inget annat för sig än att bevaka vad du skriver.
    Belöning på jorden men ångest blir rätta priset livet ut.

    men du Gun går med hedern i behåll.
    Anmäl >2. de drabbade betalar ..mutresa ? (2010-02-28 13:19:49)

    SvaraRadera
  3. Dax att lägga ner din blogg? Ser på inläggen att Du får fler och fler kommentarer MOT dig och att du blir hätskare och hätskare i dina svar. Kanske du skall utgå till ursprungstanken med din blogg "Jag tänkte skriva om saknaden och tankarna kring mina 40 år i Malmberget, alla minnen och nutiden"?
    Anmäl >billand (2010-02-27 21:22:07)

    Hmm... farbror Jalle och Staffan verkar mkt intresserade av dig Gun. Det första de gör morgon och kväll är att leta om du skrivit ngt nytt inlägg i bloggen.
    Anmäl >några har lite sysselsättningsproblem... (2010-02-27 18:24:17)

    SvaraRadera
  4. Summa sumarum; LKAB ljuger när de påstår att de måste spara eller när de påstår att kraven på dem är för kostbara !!!
    Anmäl >Kan LKAB inte spara på sina kostnader för försäljning ??? (2010-02-27 18:12:29)

    hellre en feg stackare än en stalker...........
    Anmäl >stafffffannn (2010-02-27 17:57:42)

    Ursäkta mig, men jag förstår inte vart du vill komma, Gun, med din artikel? Hur många som åkte hit eller dit kan väl inte spela någon roll, ELLER om detta kan betraktas som en gratifikationsresa eller inte.
    Anmäl >R (2010-02-27 16:34:38)

    Jaha Gun, sanningen kom fram. Du RADERAR inläggen!
    Anmäl >Stäffän (2010-02-27 15:59:33)

    Haha, någon avundsjuk stackare skriver med min signatur.

    Som alla vet tycker jag det var en nödvändig resa och att skriva annat räntar inte under min signatur.

    Hade gärna bjudit vederbörande på en pelletskorv.
    Anmäl >Staffan (2010-02-27 15:56:23)

    SvaraRadera
  5. Till Gun
    Stalkern med flera alias
    skriver inlägg under mitt alias
    Mvh
    Anmäl >Malmbergare (2010-02-27 13:22:29)

    Allvarligt när fackligt förtroendevalda åker på dessa sk försäljningsresor........
    Anmäl >staffan (2010-02-27 12:32:09)

    forts.

    Den här trippen för de 23-30 personers styrkan går i runda slängar på 1 miljon (för 23 personer, mer om det har varit fler än 23). Det är UTAN övriga resekostnader och representation.

    Du tycker möjligen inte att det hade varit bättre att de delat upp sig och hade gjort FLERA kundresor mot nya PRESUMTIVA kunder? Dvs. utnyttjat det perfekta läge som de ligger i, att ytterligare växa på marknaden.

    Men nähädå, det ingår inte i tankesfären, du är precis lika "upplyst" om företagsekonomi och säljresor, som resten av de märkliga inläggen är om denna studieresa.

    Det här är och förblir ILLA skött av styrelsen och koncernledningen, så länge de inte sätter rätt namn på vad de har varit ute och gjort!

    Det här hade ALDRIG någonsin kallats för en kundresa av något annat storföretag!

    Anmäl >Gun (2010-02-27 11:31:52)

    Hermelinen

    jag undanber mig dylika skrivningar som "hur orkar du", nästa inlägg med den skrivningen RADERAR jag, oavsett resten av innehållet.

    Du är inte lite fräck, så jag passar över till dig: HUR orkar du blunda för de reella problem som LKAB:s gruvbrytning fört med sig för, faktiskt, hela kommunens kassa. Till det skall DU och andra belackare lägga till den enorma miljöförstöring som pågår. Jag förstår att du tycker att pengar & makt är viktigare än t.o.m. barnens hälsa!

    Kallar du besöket i Oatar för "normalt" kundbesök borde du omgående sätta dig på skolbänken! Jag bryr mig INTE i om LK så väljer att skicka HELA sin flera tusen personers personalstyrka till Qatar, bara de kallar det för rätt sak och inte skjuter över en dimridå "kundbesök", det är INTE ett renodlat kundbesök.
    Anmäl >Gun (2010-02-27 11:22:03)

    ...drinkar var det sagt sa Bull..
    ...eller kanske en kurs på KomVux?..
    Anmäl >Farbror Jalle..drinkar var ordet... (2010-02-27 08:28:13)

    SvaraRadera
  6. NU JOBBAR FACKET MED FÖRSÄLJNINGEN OCKSÅ, HARRY RANTAKYRÖ !!! i främsta ledet på försäljningen står arbetarnas talesman. Nog tror jag han kommer att se genom fingrarna nere i gruvorna efter detta försäljningsuppdrag. Snacka om att muta... Om facket ska få gehör framöver får de nog bjuda ut Rantakyrö på utomlandsresor som slår denna resa. De får börja spara per omgående och kanske starta insamlingar. Nu har han Lkab-ledning suttit och bjudit honom på drinkar varenda kväll och blivit kompis med honom. Lkab kanske ordnar möten med facket också i Qatar eller Thailand rentav...
    Anmäl >Britta-Stina (2010-02-27 08:18:24)

    ....Bra att LKAB upprätthåller kundrelationer..
    Det är den "Kungliga Svenska Avundsjukan" som lyser igenom i bloggen..
    Anmäl >Farbror Jalle... (2010-02-27 04:30:37)

    Gun, hur orkar du? kundbesök är väl om nåt gynnsamt för lkab så tex mbgt får bryta hårdare? Ta ett lån och åk själv till qatar om du vill?
    Vad anser du är fel med ett kundbesök? Och varför har du så hemskt maniskt hat mot LKAB?

    LK sköter alla sina kort väldigt bra, är väldigt trevliga utåt mot samhället, betalar bra för inlösta hus och löser allt som måste ge vika för gruvan.

    Finns det nåt dom gör dåligt? tror inte det, känner en massa som fått sina hus inlösta,alla skrattar sig till sömns varje dag med tanke på betalningen, känner även 3 st som drog den största lottovinsten å få ett NYTT hus på mellanområdet. finns det nåt ÖHT som dom gör dåligt? det är Alf, du och herren på ormkullen som verkar kämpa för sitt liv för att få ut en massa pengar till sin egen börs av lkab.

    Tac
    Anmäl >Hermelinen (2010-02-27 01:58:20)

    SvaraRadera
  7. Vilka av inläggen är det jag "skall lära mig något av"?

    Är det t.ex. signaturen Ingenjören, eller är det de som inte begriper att detta är ett land som LKAB har etablerade och utmärkta kontakter med sedan 1978 och som under alla dessa år servats med personliga besök, där man diskuterat vilka behov och krav de har och vad de efterfrågar och vad LKAB har för nyheter att erbjuda.

    Intressant berätta vad det är jag inte har greppat?

    Jag har inget emot om det åker 500 till Qatar, men nämn rätt sak vid rätt namn och försök inte idiotförklara alla människor, en hel del av oss har faktiskt goda insikter i världsledande företag som verkar inom Sveriges gränser!

    Malmbergaren, så länge LKAB inte gör rätt för sig, så länge kommer min civilkurage att fortsatta att verka! Hur är det med din?


    Anmäl >Gun (2010-02-26 21:36:41)

    Gun, läs kommentarerna under NSD:s "avslöjande" artikel så kanske du lär dig nåt.
    Länk
    Anmäl >Koll (2010-02-26 20:11:09)

    Hur orkar du Gun? Det spelar väl mindre roll om de som åker ner till Qatar är 10,18,22,23,24,25 eller fler?? Fortsätt gärna din monstruösa kamp mot din "djävul under marken" men rikta din energi mot mer väsentliga frågor.. Detta blir så skrattretande att det andra svammlandet och ordlekandet kanske blir bortglömt.
    Anmäl >Malmbergare (2010-02-26 19:59:50)

    Snacka om LKAB-noja!
    Anmäl >Martini (2010-02-26 17:24:13)

    SvaraRadera
  8. Undrar om inte vi malmbergsbor också borde bjuda landshövdingen på en fin och lång resa. Då kanske han skulle titta lite mer på vår situation och bli informerad !
    Det börjar bli av vikt att också vi bjuder till så att han får upp ögonen för de som drabbas av Lkabs slapphänta sistaminuten race. Eller skulle det bli för genomskinligt och anses som muta ???
    Anmäl >Britta-Stina (2010-02-26 16:01:03)

    Det är väl lite med LKAB toppen som med G. Lindberg ... Båda roar sig på bekostnad av andra.
    Anmäl >57:an (2010-02-26 15:41:50)

    Inte undra på att statliga bolag går dåligt i mellanåt. 30personer för att sköta en persons arbete.
    (Försäljningschefens). Och JA vi har med det att göra då LKAB är statligt!.
    Anmäl >Konstigt?, Försäljningschefens jobb! (2010-02-26 14:58:19)

    SvaraRadera