lördag 20 februari 2010

Detta eviga snöande utan ände,

- den 20 februari 2010, kl 10:16


fick mig att fundera på en pytteliten artikel jag läste ur den dagstidningshög, som samlat på sig medan vi var i Berlin med början av december och som hann randa lucia med råge.

Där stod det att norrmännen hade i Norge medverket i ett experiment med högfrekventa strålar i ett USA-projekt, kallat HAARP. Projektet går ut på att punktera jonosfären, genom att bilda hål. Ni förstår väl allvaret av experimenten, eftersom ett sådant hål inte lagar sig självt. Dessutom är det så att en lång påverkan av de skyddande lagren kan förorsaka en dödlig strålning, när den återkastas till jorden.

HAARP har blivit presenterad för den allmänna opinionen, som ett vetenskapligt och akademiskt undersökningsprogram. USA:s militära dokument föredrar dock att framhålla HAARP som ett viktigt anfallsvapen:

"för att utnyttja jonosfären för försvarsdepartementets räkning".

De har också deklarerat att HAARP potentiellt kan användas av den amerikanska militären för att i begränsad utsträckning förändra klimatet i någon "ovänligt sinnad nation" eller " svårforcerad stat" i avsikt att försämra dess inrikespolitiska ekonomi.

Förutom vädermanipulering kan HAARP medverka till klimatförändringar genom att intensivt bombardera atmosfären med högfrekvent röntgenstrålning. För att återgå till lågfrekventa vågor med hög intensitet, kan man även påverka människornas hjärnaktivitet och man kan inte utesluta denna tektoniska förändring.

Låter inte det "upplivande" så säg?

Aha, tänkte jag, norrmännens Sverigevitsar har besegrats av våra superba Norgevitsar och USA är gramse för att vi inte formellt ansluter oss till NATO, sedan vårt ordförandeskap i EU-miljö och turerna med GM, där svenska regeringen plattat till USA:s höjdare, igen. Ja, det vore en anledning god som någon annan" och så flinade jag mest åt hela saken när jag läste artikeln.

Men en del saker arbetar onekligen hjärnan med utan att jag är medveten om det hela. Därför att helt plötsligt när jag låg där och höll på att somna igårkväll, rann den här miniartikeln upp i mitt minne. Kanske berodde det på att jag läst väderleksprognosen, att det skall snöa även hela nästa vecka också.

Under alla de här åren jag bott i Göteborg har det aldrig varit så här mycket och långvarigt snöande, som inte tycks ha någon ände heller för den delen. Det normala är att de gröna gräsmattorna kikar fram mellan varven, de få år det har varit snö som valt att ligga kvar ett tag. Nu rasar byggnader som plockepinnshus därför att takstolarna inte kan bära snötäcket. Jag kan inte påminna mig att det heller skett tidigare under våra år här.

Ja, jag medger att det låter väääldigt långsökt det som sysselsatte mina tankar där på nattkvisten. Men trots allt var det under den här tiden (december), när de korkade norrmännen medverkade i det här USA-experimentet. Det var då som kylan och snön slog till för att, som det tycks, inte vilja ge med sig. Dessutom förlägga kylan på ett märkligt sätt. Inte vet jag om jag börjat bli gammal och gaggig, men har köldkurvorna verkligen varit fördelade så här mysko tidigare år?

Det som är rätt typiskt var att jag inte kunde komma på vad USA-projektet hette och jag kunde därför inte kolla vad hela projektet egentligen gick ut på. Vilket fick konsekvenser för John Blunds inträde. Ligga där och ha namnet förarglig nära, utan att man kommer på det. Finns det något mer irriterande? Tja, om vi nu bortser ifrån, att slåss med mygg halva natten.

Efter att ha studsat runt i sängen som en guttaperk, försökte jag tillslut uteslutningsmetoden. Ni vet när man börjar med A, sedan går vidare till något på B osv. För att med en djup suck befinna sig vid Ö, utan att han kommit sanningen ett enda steg närmare. Jag drog lätt förbi H, flera gånger innan jag började närma mig tanken:

"var det inte något som påminde om bröderna Marx på något sätt"?

Inte en tillstymmelse till att någon "Liljeholmens" skulle tändas. Inte var det någon idé att konsultera "hushänget" heller, eftersom han inte brytt sig om att ögna igenom tidningshögen när vi återkommit.

Tillslut tråcklade jag på mig hörlurarna och slog på CD-spelaren för att få tyst på hjärnbruset och jag äntligen kunde somna.

Naturligtvis vaknade jag till insikten av vad projektet hette. Alltså var det Harpo Marx jag hade tänkt på, när jag läste artikeln. Lika "spooky" var den.

Det är onekligen en kuslig värld vi lever i och det får mig att fundera om det är detta, som fått jordens magnetfält att så radikalt byta plats. Därför att USA är inte de enda som håller på att manipulera vädret etc.

Borde man inte införa "skyddsjakt" på en del människor också? Den här delen av mänskligheten arbetar stadigt och starkt för allt livs undergång, inkl. de själva. Men det är de inte tillräckligt smarta för att inse.

http://lege.net/politiken.biz/klimatforandring.htm

2 kommentarer:

  1. Det finns 7 kommentarer.

    Till Sofie,

    Ojdå, viss text föll visst bort eftersom jag hamnade i maxantalet tecken och inte noterat det.

    Det skall stå att författaren till boken "The Globalization of Poverty" är den som skrivit den första delen om HAARP-projektet, som var länkat till - och inget annat.

    Så här ser det ut i Göteborg idag:
    Länk

    Anmäl >Gun (2010-02-22 14:41:27)

    Sofie,
    hänvisningen är en REN översättning från boken "The Globalization of Poverty", där uppgifterna är hämtade från. Jag tycker det är bra att använda sig av svenska om det finns det. Detta är en blogg i en SVENSK dagstidning.

    Fö har du INTE läst vad jag skrev i bloggen, jag kunde inte somna därför att jag inte kunde minnas vad projektet hette! Du kanske läser bättre på engelska än svenska? - Du tycker det är ok med detta projekt, upp till dig att tycka det. JAG däremot tycker inte det!


    Snart borttagen?

    JAG, GUN, har inte tagit bort några inlägg i denna tåt, det får ni diskutera med NSD isf om ni har synpunkter på det. Men personliga påhopp kommer inte i fortsättningen att finnas kvar i min blogg, så håll dig till diskussionsämnet och du har kvar dina inlägg.
    Anmäl >Gun (2010-02-22 12:10:57)

    SvaraRadera
  2. att gå in på en blogg för att läsa "fakta" och sedan inte kunna sova det förstår jag, för den sidan du hänvisar till är bara en spekulations sida precis som flashback är
    För att du ska sova bättre så gå in på www.haarp.alaska.edu
    Anmäl >sofi (2010-02-22 09:40:27)

    Ojdå..
    Man får tydligen inte ha inlägg på denna blogg. Dom stryks ju på löpande band..
    Anmäl >Farsan till Jalle.. (2010-02-22 06:31:34)

    Inte för att jag själv har läst det hela, men blev upplyst om att det funnits betydligt fler blogginlägg i den här tåten. Inlägg som har tagits bort (dock inte av mig). Men även att inlägg inte har kommit in för den delen.

    Det är väl de där spökstrålarna från cigarrfabriken, som LKAB:s store Skärhamnstänkare åstadkommit. Han är väl så frustrerad att han fått oanade krafter och sanerat bort sina egna inlägg. Haha...

    Han är nog mer avancerade än hela USA:s HAARP-projektet, eller så har han blivit så tvärsur därför att han inte får hänga med sina idoler på deras "lilla nätta" kundresa i Qatar, att han numera klarar av atomklyvning på ett avancerat sätt.
    Anmäl >Gun (2010-02-21 18:15:57)

    Denna blogg blir alltmer komisk. Alla inlägg som anses vara utanför bloggarens gillande försvinner, ett efter ett. Också ett sätt skydda sig mot oliktänkande.Tragikomiskt är väl rätta ordet!
    Anmäl >Snart borttagen? (2010-02-21 17:18:27)

    Jaha, så var det dags för "skyddsjakt"!
    Anmäl >Ej anhängare (2010-02-20 13:48:51)

    SvaraRadera