tisdag 10 februari 2009

Det har varit mycket skriverier om poliser,

- den 10 februari 2009, kl 14:05


i all möjlig tappning. En "herrans kompott" milt uttryckt:

15 åringen i Solna centrum, som kallade poliserna för "grisar" och sa "nöff" till dem, han bad om ursäkt för sitt dåliga uppförande som han ångrade. Men det blev ingen pardon där inte. Nu åtalas den ångerfulle gaphalsen.

- Det var självklart att åtala pojken, tycker kammaråklagaren Viktor Carlberg.

Kammaråklagaren Viktor Carlberg torde dock inte vara släkt med åklagaren i Malmö, den saken är i alla fall solklar. Den åklagaren väljer att inte åtala poliserna som fällde så många rasistiska kommentarerna mot de stenkastande ungdomarna i Rosengård, att jag drällde på mig kvällskaffet, eftersom jag inte trodde mina öron! Åklagarens skäl till att inte åtala är:

att de som förnedrades inte hörde det. Nej, det kanske de inte gjorde. DÅ!! Men nu har de och även hela svenska folket hört det.

- Men hur puckad får man egentligen bli, inför kamera och inspelning och hela köret? sa herrn i huset och slängde på ett vargagrin.

Tja, nu skall väl i ärlighetens namn sägas, att det inte bara kastades sten. Jag vet det eftersom vi råkade vara i faggorna vid den tidpunkten. Tack och lov inte stationerade i Rosengård, men tumultet innebar att det fanns avspärrningar ända in i centralare delar av Malmö.

VAD de här polismännen kläckte ur sig inför inspelning och kamera, torde nog gå till historien som "en tämligen intelligensbefriad handling", tankarna går nog osökt åt "jubelåsnehållet". Men det kanske man inte får skriva ostraffat?


De uttalandena som poliserna fällde och som sändes i samtliga TV-nyheter och även radionyheter är tydligen mildare än "Grisar och nöff nöff". De var dock så saftiga att det vill jag inte ens skriva ut, i synnerhet som det där N-ordet är klassat som väldigt rasistiskt, även om det förekommer i svenskan och går tillbaka ända till 1500-talet i skrift.

Stackars mig, jag som älskar N-bollar och N-kyssar! Jag får vackert stega in på kondis och säga att jag vill ha en "rasistboll" och en "rasistkyss". Inte undra på att jag tappat suget för fika och bara beställer en Kaffelatte. Det är i alla fall inte förbjudet. Inte ännu i alla fall, även om det där sista ordet ligger snubblande nära uttalet av ett annat rasistiskt ord.

Igår syntes i TV-rutan en polisman, höljt i dunkel och under fingerat namn:

"Samuel", som berättade om hur han blivit kallad det där N-ordet, fastän han inte ens har det ursprunget utan är asiat. Han hade varit digert utsatt för mobbningsdrevet av polisledningen och där man t.o.m. undrat vad han haft för "läggning", dvs. Leif G W Perssons romanfigur, "homofoben Bäckström" bredde på alla fördomar om galna poliser, som möjligen kan tänkas ha funnits.

Det finns en hel del av mer eländigare inslag, som jag dock avstår ifrån. Men...

MIN absoluta favorit är i alla fall avslutningsfesten som "Piketen" i Göteborg hade.

DET kallar jag för FEST, visserligen tämligen urspårad, men så ligger också "Hotell Skånegatan" varken långt ifrån SJ, eller Spårvägen! Där lät hela piketstyrkan gruppfotografera sig med brallorna av och iförda k-pistar, eftersom de egna "batongerna" tydligen inte uppfyllde minimikraven för foton. P®icken över I:et torde dock vara, den manlige strippan som också var med på kalaset och på poseringsbilderna. DET kan man iaf inte kalla för en homofobisk tillställning och romanfiguren "Bäckström" (som har en verklig förlaga) i Leif G W Perssons böcker, har nog dött av slag, om han hade kunnat läsa tidningen.

Den där "omslagspiketen" går nog idag och hänger lite med huvudena, därför att de blev tillbakaskickade till därifrån de kom och har numera satts på "inre tjänst".

Hmmm... den här piketstyrkan verkar inte betraktas som riktigt rumsrena, om man nu skall tolka repressalierna rätt? På den punkten var herrn i huset inte nådig i sin bedömning:


- De borde få sparken med omedelbar verkan, eftersom de inte är några gröngölingar inom polisen och borde veta bättre.

- Vadå, sa jag, nu begriper jag ingenting, vad är det för harmligt med en välutrustad piketstyrka?

Undra om man kan köpa det där fotot och slå in det som piket?

Nej, förlåt jag menar naturligtvis, som paket...

1 kommentar:

  1. Det finns 4 kommentarer.

    Hasse, exakt! Så kan man också se dem, med kläderna på och med radarn i hand. Nej, nu får vi nog allt vara lite seriösa också, det finns en himla massa BRA poliser också, inte bara de som delar ut böteslappar till alla som heter Hasse, eller Keneth etc! Flin...flin!
    Anmäl >Gun (2009-02-11 11:48:47)

    Vad är polisen för något? Är det dom som har blåa kläder och som man bara ser när det är sommar och varmt ute med en radar i handen?
    Anmäl >Hasse (2009-02-11 09:07:12)

    Rättvisa i lagens namn, du efterlyser alltså den sedvanliga sudden av anletsdragen. Gäller det också gruppfotot av piketstyrkan?
    Det där med polisalmanackan känner jag inget till om, men det var ju en intressant tanke. Onekligen, nu när du för det på tal.
    Anmäl >Gun (2009-02-11 06:22:18)

    Jag har klagat högljutt över att inte något av fotona har publicerats, då med den sedvanliga sudden av anletsdragen.
    Media tar ju med allt annat så varför får vi inte ta del av detta?
    Eller sparas bilderna till en polisalmanacka?
    Anmäl >Rättvisa i lagens namn (2009-02-10 15:29:16)

    SvaraRadera