torsdag 12 september 2013

En del toner kan få mig att söka och fundera mer än något annat.


Desert Flower Soundtrack Wüstenblum, det är det allra närmaste jag kommer i tonväg, som liknar det jag saknar och aldrig återfunnit.


Jag är alldeles vill och skeppsbruten i mitt sökande. 


Jag vet inte ens vad ovanstående titelmelodi heter och vem det är som har gjort den. Men jag känner igen blåsinstrumentet så väl, fastän jag inte ens kan sätta namn på det. 


Baason?


Oboe? 


Vad kunde det musikinstrumentet heta, som hade sitt ursprung i Orienten?


Jag hittar inte heller någon annan inspelning där just denna form av orientalisk musik återkommer i.


Det ljuder fortfarande inom mig, detta onåbara som har många likheter med tonerna i ovanstående musikstycke. De toner jag längtar efter, längtar till och saknar ...


Jag har så här fruktansvärt många år efteråt, suttit och frenetiskt letat efter musik där detta blåsinstrument finns med och som har samma karaktär av musik, som ovanstående musikstycke har många likheter med. Detta vemodiga, lugna, närvarande orientaliska, som har gått rakt in i mig och som uppfyller hela min själ.


Det är så det blir när man lider inre skeppsbrott. Man kan inte i efterhand hitta tillbaka. Det verkar helt enkelt inte låta sig göras... 


Kanske var det därför jag älskade, att stå om kvällarna nere vid stranden i Cadiz och se när solen sjönk ner i havet vid Afrikas kust. Det var då musiken åter levde inom mig, musiken jag aldrig återfunnit någon inspelning av att lyssna till.

Solen som försvinner ner i havet vid Afrikas kust och min längtan finns där någonstans i minnet mellan ljus och mörker.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar