fredag 14 oktober 2011

Mattias Alkberg låter sig sannerligen inte placeras i något väl utmärkt och kategoriserat fack.

- den 14 oktober 2011, kl 15:31

Jag vet inte vad det är i min tillvaro & liv. Men är det något ord, någon företeelse som poppar upp i min tillvaro, verkar det som om jag fullständig skall "bada" i det innan det mojnar av och lägger sig till ro.

Den 12 augusti skrev jag i min blogg om min tre veckor långa sjukhusvistelse och mötet med en "anarkist".

Dunken i huvudet lät inte vänta på sig speciellt länge:

Mattias Alkberg kom i september ur med en bok med CD under namnet "Anarkist". Den skickade jag efter, därför att jag är en människa som kan motstå allt, utom frestelser. Frestelser att förstå & veta har hela mitt liv gäckat mig.

Det smarta upplägget i "Anarkist" var en strålande idé, en innovativ tanke. I det lilla bokhäftet, fann jag en smakfull blandning av löptext, som han tidigare publicerat i någon form. Högläsning valde jag dessutom att ha inför "hushänget" en kväll, av den publicerade texten "Min farfar kungen" (Arbetarbladet 090404).

Läsa någons tankar, funderingar, reaktioner och reflektioner kan man få en bra fingervisning om vem personen är där någonstans på insidan. Jag gillar det jag sett av Mattias Alkberg. Å andra sidan har jag med tiden förstått min förkärlek för just "udda människor". De som aldrig blev några dussinvaror. Kanske det säger något om mig själv också. Vad vet jag.

Nyligen läste jag NSD:s nöjesankare, som tydligen hade haft stora skälvan inför Mattias Alkberg och hade undvikit in i det längsta att intervjua honom. Varför vara rädd för "udda människor" med stor integritet, kan jag inte låta bli att undra över. Där ser man hur olika vi människor trots allt är. Varje människa har alltid något att tillföra sin omgivning, det är min devis om livet.

Jag tycker om det jag läser av Mattias Alkberg. Han äger en förmåga att dela med sig i ord. Men framförallt kan han konsten att dra essensen ur helheter, som går många människor spårlöst förbi.

CD skivan då...

Ja, musiken tilltalar mig också, men jag stör mig på fraseringen i sången över lag. Det är lite av den slakt, som även den store Per Gessle http://www.youtube.com/watch?v=niGc-OGyugY kan klara av när han sjunger:
det kan aldrig kännas bättre än "så häääär ääär".


Det där sista "så hääär ääär". Dylik saker får hela låten att hamna i rörmokarsonens avloppssystemet. Synd.

Lite annorlunda "tempo" i en del låtar till CD:n till "Anarkist" skulle göra underverk! Sågar jag CD:n? Nej, den väcker istället min kreativa sida, lekfullheten över att kunna ändra och stuva om.

I Göteborgs-Posten gjordes ett större reportage med Mattias Alkberg i augusti, då han berättade lite mer fritt ur hjärtat, där även hans barn blev speglade. Vilket naturligtvis är ett undantag för en dylik person som Mattias Alkberg.

En Mattias Alkberg som både tackat nej till grammisnominering och annat i det påhittiga "kulturlivets glädjeyttringar". Formuleringen i pressmeddelandet som skickades ut om Grammisjuryn tillhör definitivt det mer udda och sanna jag någonsin läst http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article10514311.ab

Grammisjuryn var verkligen dåligt påläst och jag kan förstå, att gruppen kände sig kränkt. Det skulle vem som helst göra som nischat sig som något och helt plötsligt blir inslängt i något fack där tillvaron inte kan göra annat än skava http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Bear_Quartet

Men jag gillar Mattias Alkbergs val av vad gruppen egentligen skulle vilja bli uppmärksammad som:

Årets mellanstadieskola kanske, eller Norrbottens lucia.

Jag gillar udda personligheter, såg detta par på Brännö när vi stod och väntade på färjan.


1 kommentar:

  1. Det finns 2 kommentarer.

    Ung och stolt

    vid någon annan tidspunkt kanske det går att få in svarsinlägg i NSD. Men nu verkar det vara tvärnit igen och jag är alltför blasé för att åter försöka skapa ett vettigt svar till dig. Jag orkar helt enkelt inte ladda om hur många gånger som helst.
    Anmäl >Gun (2011-10-16 14:16:49)

    man skall väl aldrig tala om en dams ålder men i mina ögon verkar du vara nyfiken och tidslös, Gun.

    Kan hålla med dig om "fraseringen" i sången. Bra texter & music.
    Anmäl >Ung och stolt (2011-10-15 14:05:27)

    SvaraRadera