måndag 7 augusti 2017

Jag som hatar extrem värme och så förpassar mig tillvaron rakt i "Lucifers" armar!

En titt på termometern som visar 36 grader. Pust urk stöööön!

Enligt väderlekstjänsten Väder känns det som 48 grader trots de 36 graderna på termometern. Skillnaden beror naturligtvis på andra komponenter, det vet jag som stått i fjällvärdens mylla under 40 år. - 35 grader kan i själva verket betyda något HELT annat åt det värre hållet.

Det slog mig att extrem värme och extrem kyla har ungefär samma effekt, åtminstone på min kropp. Svårt att andas så in i bomben!

Jag tänkte redan när jag beställde resan, att det är nog inte så vidare värst smart att förlägga semester i Italien i augusti när det är som varmast. Då hade jag inte en susning om att det skulle bli extremvärme. Men jubilaren stod på sig, han ville inte fira födelsedag hemma!

NÄHÄ, inte det... Man åker ju inte direkt och fiskar pärlmusslor i augusti i Tjåmotis. 

Men okey då, även om jag vet att vi höll på att bli grillade i september ett år när vi gick längs Cinque Terre. Den enda vandringsleden mellan byarna, som jag ansåg att det var förenligt med sunt förnuft var att gå "promenadbiten", från Riomaggiore till Manarola, som var som vilken stadsvandring som helst och ovanför vattnet hela tiden.http://gun-m-ek.blogspot.se/2014/01/forts-resdag-5-vandringen-fran.html Däremot bedömde jag att en promenad i annan terräng mellan de andra byarna hade varit att utmana ödet med tanke på den tryckande värmen och avsaknaden av skog att vandra i. Dessutom var jag ännu konvalescent efter min första av fyra knäoperationer, då är nog inte stengetsturer något att ens reflektera över.

Det jag på förhand visste var att vi inte hunnit med Siena på vår stora och långa rundresa i Italien, det stod fortfarande kvar på önskelistan.

Det som är bra med den här jubilaren är att jag bestämmer exakt vart vi skall åka, hur länge och allt det där andra runtomkring och han bara följer med lika aningslöst likt ett barn. Det är på flyget ner som han brukar snappa åt sig de lappade sidorna i Första klass reseguide. Men var eller hur han skall bo det har han inte någon aning om inte heller vad jag planerat för utflykter i stora drag. Det gäller ju att inte måla in sig i ett hörn, väl på plats brukar det dyka upp något som man inte haft koll på hemifrån Sverige.

De två gånger (Prag en gång och Sankt Petersburg enda gången) han har stått för beställningen av hotell och då har det barkat käpprakt åt skogen! Hoppa omkring på kryckor och hamna på andra sidan Moldau i Prag där centrum inte ligger, eller som i Sankt Petersburg där han trodde att Nevsky Prospekt var en paradgata i Kungsportsavenyn i Göteborgs längd! Allt som vi skulle besöka var väldigt låååååångt ifrån hotellet. Det där med Google maps verkar inte ännu ha landat, eller kartorna i turistböckerna, som jag ser som en väldigt god reseplanerare. 

Å andra sidan kan det ju ha sin tjusning att åka taxi och åka med buss där ficktjuvar och rånare härjar fritt och i grupp! Dylika gånger är det rätt käckt att ha med sig kryckor att stoppa upp under hakan och trycka den mot halsen på förövaren. Dylika tanter är inte roliga att försöka muddra, alt. råna. Man står sig rätt slätt, en krycka blir som en murbräcka, rätt använt!

Men i Prag hade han inte någon ursäkt, eftersom han varit där flera gånger själv och visste var saker och ting var placerat!
- HUR tänkte du när du bokade ett hotell som låg på andra sidan Moldau och absolut inte i centrum, när jag faktiskt hoppar omkring på kryckor? undrade jag.


Jadå, man hade kunnat köra en hel långtradare ut och in i munnen utan att någon skulle ha kommit i vägen.

Men att nu hamna i ett väder som italienarna själva har döpt till Lucifer har ju sin speciella utmaning. Det är tur att jag placerat oss mitt bland Gamla stans väldigt trånga gränder, där liiiite skugga finns att hoppa emellan. Sedan är det inte helt fel att ta siesta mellan kl. 14-17. Det funkar det också, eftersom jag inte hunnit läsa det jag skulle tills bokcirkeln drar igång igen. Trots allt är det semester även om jag skall föreställa vara någon form av pensionär, vars eviga tid jag ännu inte lyckats spåra!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar