torsdag 20 mars 2014

Svenska myndigheter det måste väl ända sinnebilden för twilighzon.

Själv blir jag bara matt av att inse, att så fort någon vänt på den mista lilla sten, så nog fasen kikar det fram inkompetens och en massa skit rent ut sagt.

Matt blir jag av att slå upp tidningen och finna, att man tillåter uranhexafluorid och kärnbränsle att transporteras tillsammans med intet ont anande färjepassagerare!

Greenpeaces, Rolf Lindahl, säger att transportera hex tillsammans med passagerare är att utsätta dem för potentiell livsfara.


Medan Stena Lines informationschef, Jesper Waltersson, säger att det är ingen fara om det sköts på absolut bästa sätt.

Jag personligen undrar, var i helsefyr får de tag på alla dessa snillen, som blir informationschefer. Tankarna går onekligen till LKAB:s informationschef Anders Lindberg, han kan ju också prestera de mest häpnadsväckande påståendena och uttalandena, som intet har med verkligheten att skaffa.

Strålskyddsmyndigheterns Helmuth Zikas inlägg i ämnet frakta hex tillsammans med passagerare går ju inte heller av för hackor! Först vet han med bestämdhet, sedan visar det sig att han inte vet ett jota! Enligt honom  är olycksriskerna små, då är det värre med risken för stöld och sabotage. Det skulle kunna vara intressant för stater med stora resurser, som vill skaffa sig ett kärnvapenprogram.

http://magasinetfilter.se/search?keyword=hex 

Filter #37 2014

I Filter #37 avslöjar vi de hemliga transporterna av radioaktivt gods som trafikerar våra vägar och färjeleder.

Intresset startade hos frilandsjournalisterna Michael Stenborg och Jan Malmborg, när de såg en lastbil med kärnbränsle från fabriken i Västerås, när de var i Tyskland. Inte blev det mindre, vid en containerbrand i Hamburgs hamn. Ombord fanns bl.a. bilar, tolv ton kärnbränsle, sprängämnen och nio ton hex. Till skillnad ifrån Sverige så finns i Tyskland en stor debatt om frakten av radioaktivt gods.

Själv konstaterar jag, att det är mycket mysko transporter, som passerar alldeles utanför där jag bor. Man kan få kalla kårar längs ryggraden för mindre.


Att myndigheterna i Sverige sedan har vattentäta skott mellan varandra, det är ju inte någon större statshemlighet precis.

Det är över lag illa ställt med svenska myndigheter. De klarar helt enkelt inte av sina uppdrag och i många fall vet de inte ens om att det är deras uppdrag.

Häromdagen satt jag och försökte läsa mig till vad länsstyrelsen i Norrbottens län hade inkommit med för klurigheter i sitt yttrande till Mark och miljödomstolen i Umeå över det eviga problembarnet LKAB i Malmberget.


Själva yttrandet beskriver ganska bra hur det är i Malmberget i dag. Men inte ens 500 och 1000 m gränsen till bostäderna är tydliga. Jag fick ett mail från en annan person, som också försökte ta sig genom luntan, personen ifråga undrade: skall man räkna från staketet, eller ska man räkna från själva gropkanten?

Ja, det kan man undra en stund över. Hans nästa fråga var så hissnande, att det inte ens är någon idé att föra den på tal. Min uppfattning om svenskt rättssamhälle i stort, har dessvärre inte fötts under en natt precis.

Så droppade nästa mail in från ytterligare en person, som varit på resa och kommit hem till de ständiga skalvens Malmberget. Det hade varit skalv som finns med på LKAB:s hemsida och som överskrider 1,5 på deras lokala skala, men som inte har rapporterats till myndigheterna.
 

Sammantaget med allt annat och att människor inte har någonstans att fly undan i den akuta bostadsbristen, som kommit sig av LKAB:s gruvbrytning, gör att jag undrar när myndigheterna skall inse, att gränsen för det oacceptabla är nådd för bra många år sedan. 

Bara en sådan som som att sprängningsvibrationerna och även skalven är alldeles för höga. Mätmetoderna de använder sig av är under all kritik, de mäts inte i bostäder utan i socklar. På Kaptensvägen 4, hos en privat fastighetsägare som har massor av hyresgäster att värna om, finns en helt annan mätmetod och den mätmetoden visar inte alltför roliga utslag både vad gäller sprängningar, men inte minst spontanutlösta skalv pga. att berget börjat bli alltför påverkat, av brytning från alla dessa malmkroppar.

Men vad kan man förvänta sig av ett bolag, som inte alltför långt tillbaka använde sig av mätmetoden med att sticka ner ett armeringsjärn i backen, som kunde poppa upp och ner allteftersom tjälen påverkade. - Dessutom mäts & visar LKAB:s egna vibrationsmätningar inte i bostäder utan i socklar! VEM bor i en sockel?

LKAB och ägaren svenska staten kanske skulle böja på nacken och anlita den kunskap, som redan finns i Tyskland, där man flyttat hela städer och kyrkogårdar pga. gruvbrytningens framfart. Men så innovativa tankar skall man väl inte kasta fram så här en sketen torsdag.


Hur står det då till i kvarnarna, som mal och mal och mal, medan det drabbade folket lider år ut och år in:

Miljö- och byggnadsnämndens ordförande i Gällivare, Ulf Normark lovade på stående fot, att luftmätningar ska starta fortast möjligt. Det skrev Norrbottens Kuriren i mars 2007. Krav ställdes även på kommunala vibrationsmätningar inklusive så kallade komfortmätningar i utvalda fastigheter.

Tiden gick och från årsskiftet anno dazumal var man tvungna, som kommun, att utföra generella luftmätningar för att säkerställa luftkvalitet. Medel för detta ändamål äskades i budgeten. Men det ska göras, det är vi som sagt skyldiga att göra, sa Normark då. 

Vad hände sedan?

Inget hände. Sedan kom en ny artikeln Dammoln över Koskullskulle.  

Vad hände sedan? 

Jo, Normark sade, efter den dammhelgens upplevelse, att det initierats vilket betydde, att dammspridningen över Koskullskulle nu var ett officiellt kommunalt miljöärende.

Vad hände sedan? 

Twilightzon inträdde i dess fulla kraft. Nu skall man bygga bostäder  i Koskullskulle och LKAB:s chef för samhällsomvandlingen, Kalle Wikström, han sitter på sin kammare och kuckelurar ut, att nu skall LKAB flytta alla gamla fina hus till Östra Malmberget!

Om det slutat att komma olägenheter från LKAB:s gruvbrytning i Malmberget?


Ett stort rungande norrländskt: NÄÄÄÄÄ är svaret.

Men vad DET betyder, tja, det står väl skrivet i stjärnorna och inte lär något komma ut från tröskverket Mark och Milödomstolen i Umeå, det här decenniet heller.



 
Låter det inte riktigt mysigt och miljövänligt med "fridlyst område". Man förleds nästan att tro, att därinnanför finns det fridlysta blommor, rena vattendrag. Dvs. Natura 2000 miljö. Hur är det då med all mark som befinner sig bakom stängslet och där aldrig någon levandes människofot kommer att kunna beträda. Jo, Pilgrimsfalk häckar på klippstup och för några år sedan noterades, att pilgrimsfalkar trivs hos LKAB:s naturhärjningar. Det är väl ungefär de högtflygande planerna i genren Samhällsomvandling, som landat i verkligheten.Men i övrigt är det en väldigt smutsig historia.

Så att köra färjepassagerare tillsammans med Hex, blir på något sätt lika aningslöst, som allt annat är. Skutan Sverige är ett herrelöst ekipage, där endast pengar är det som man bryr sig om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar